Annonce
Østjylland

Pas på hovedet: Syddjurs Kommune har opsat ekstra skilte ved uheldsramt viadukt

I 2019 har der været mindst tre påkørsler med stor materiel skade ved viadukt på Ryomvej - dog uden personskade, men nu sætter Syddjurs Kommune ekstra skilte op. PR-foto
Syddjurs Kommunes vejafdeling har sat ekstra skilte op ved den lave viadukt på Ryomvej, som har været ramt af en række påkørsler.

Ugelbølle: Ryomvej forbinder Ugelbølle med en omkørsel på rute 21 mod Randers og fungerer i det daglige også som en genvej til motortrafikvejen for lokale beboere. Ryomvej passerer under motortrafikvejen med en viadukt som kun er 2,30 meter - det vil sige at eksempelvis lastbiler og mange varebiler er for store.

Selvom skiltningen på stedet mere end overholder kravene, så har der været en række påkørsler af tunnelen med køretøjer, der er for høje til at passere. I 2019 har der således været mindst tre påkørsler med stor materiel skade - dog uden personskade.

Annonce

Syddjurs hjælper

Det formelle ansvar for skiltningen ligger ved Vejdirektoratet, men alligevel har Syddjurs Kommune valgt at opsætte ekstra skiltning. Det sker for at hjælpe de trafikanter som ikke er lokalkendte og som eksempelvis anvender GPS.

- Vi har flere gange påpeget overfor Vejdirektoratet, at der er en stor udfordring på stedet. Som kommune har vi nu gjort alt, hvad der står i vores magt for at forebygge påkørsler. Uanset om man kommer fra den ene eller anden side er der utallige varsler om den lave bro. Nu opstiller vi desuden disse utraditionelle skilte, der i hvert fald ikke er til at overse - med mindre man kører med lukkede øjne. Vi håber dette tiltag vil hjælpe indtil, at vejdirektoratet sætter et egentlig varslingssystem op på stedet, siger formanden for udvalget for natur, teknik og miljø Kim Lykke Jensen.

De nye skilte er opsat på begge sider af viadukten både tæt på og et stykke før.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Casper Elgaard får comeback bag rettet

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Annonce