Annonce
Østjylland

Pas på hovedet: Syddjurs Kommune har opsat ekstra skilte ved uheldsramt viadukt

I 2019 har der været mindst tre påkørsler med stor materiel skade ved viadukt på Ryomvej - dog uden personskade, men nu sætter Syddjurs Kommune ekstra skilte op. PR-foto
Syddjurs Kommunes vejafdeling har sat ekstra skilte op ved den lave viadukt på Ryomvej, som har været ramt af en række påkørsler.

Ugelbølle: Ryomvej forbinder Ugelbølle med en omkørsel på rute 21 mod Randers og fungerer i det daglige også som en genvej til motortrafikvejen for lokale beboere. Ryomvej passerer under motortrafikvejen med en viadukt som kun er 2,30 meter - det vil sige at eksempelvis lastbiler og mange varebiler er for store.

Selvom skiltningen på stedet mere end overholder kravene, så har der været en række påkørsler af tunnelen med køretøjer, der er for høje til at passere. I 2019 har der således været mindst tre påkørsler med stor materiel skade - dog uden personskade.

Annonce

Syddjurs hjælper

Det formelle ansvar for skiltningen ligger ved Vejdirektoratet, men alligevel har Syddjurs Kommune valgt at opsætte ekstra skiltning. Det sker for at hjælpe de trafikanter som ikke er lokalkendte og som eksempelvis anvender GPS.

- Vi har flere gange påpeget overfor Vejdirektoratet, at der er en stor udfordring på stedet. Som kommune har vi nu gjort alt, hvad der står i vores magt for at forebygge påkørsler. Uanset om man kommer fra den ene eller anden side er der utallige varsler om den lave bro. Nu opstiller vi desuden disse utraditionelle skilte, der i hvert fald ikke er til at overse - med mindre man kører med lukkede øjne. Vi håber dette tiltag vil hjælpe indtil, at vejdirektoratet sætter et egentlig varslingssystem op på stedet, siger formanden for udvalget for natur, teknik og miljø Kim Lykke Jensen.

De nye skilte er opsat på begge sider af viadukten både tæt på og et stykke før.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce