Annonce
Erhverv

Passagerer er glade for nye ruter: De har oppet sig i Aarhus Lufthavn

Direktør Henrik Günther (på høj stol yderst til højre) bor i Mårslet og glæder sig over at kunne flyve direkte til München fra Aarhus Lufthavn. Foto: Jens Thaysen

- De har oppet sig i Aarhus Lufthavn, siger passagerer, mens de venter på at stige ombord på SAS-flyet til München.

AARHUS: Det er morgen i Aarhus Lufthavn, og Bikke Viking - et SAS-fly af mærket Bombardier CRJ 900 LR - gør klar til at sætte landingshjulene ud.

Flyet kommer fra Oslo og skal kl. 09.35 videre til Flughaven München Franz Josef Strauss.

Ruten til München er et af de mange, nye udenrigsruter, der har været med til at sende lufthavnens passagertal gevaldigt i vejret.

Ruten er attraktiv, fordi man fra München kan komme videre til en lang række destinationer i resten af Europa samt i Asien og Nordamerika.

I afgangshallen er det mænd i blazere og jeans samt jakkesæt med og uden slips, der dominerer.

Forretningsmænd med andre ord.

En af dem er Henrik Günther, nordisk direktør i virksomheden Avnet Abacus.

Han skal til München, og da han bor i Mårslet, glæder han sig over muligheden for at rejse fra lufthavnen i Tirstrup så få kilometer væk.

Alternativet havde ligget i enten Billund eller i Kastrup ude på Amager.

Henrik Günther skønner, at han sparer et sted mellem en og tre timer.

- Det er super, at lufthavnen har fået så mange nye ruter. Og jeg synes også, at de har oppet sig. Lufthavnen er blevet mere behagelig at opholde sig i efter, at den er blevet moderniseret, siger Henrik Günther.

Annonce
Klokken er 09.20 og SAS-flyet fra Oslo er netop landet på asfalten i Tirstrup. Om 15 minutter skal det videre til München. Foto: Jens Thaysen

- Meget nemmere

Det er en holdning, alle de rejsende, vi taler med, deler.

- Fantastisk. Det er blevet meget nemmere, siger accountmanager Peter Brok, der bor i Aarhus.

Henrik Andersen er salgsingeniør i firmaet Bengtsson Maskiner.

Han bor i Hvidsten mellem Randers og Mariager og kørte fra hjemmet for en lille time siden.

Han er netop gået gennem lufthavnens sikkerhedskontrol og har dermed taget hul på en rejsedag, der gerne skal ende i byen Adler et par timers kørsel fra München.

- Det betyder meget for mig, at jeg kan flyve fra Tirstrup. Godt nok ligger Hvidsten placeret, så det er til at have med at gøre at køre til både Billund og Aalborg. Men alligevel er det rart ikke at skulle køre så langt, siger Henrik Andersen.

Det er også sket, at han har valgt at flyve fra København.

- Men så tager det jo noget længere tid, siger Henrik Andersen.

På to år har Aarhus Lufthavn mere end fordoblet antallet af direkte destinationer. Foto: Jens Thaysen

Hurtigt og bekvemt

Han glæder sig også over, at ruten Aarhus-München er direkte.

- Det er hurtigere og mere bekvemt, siger Henrik Andersen, inden han sammen med de andre 50-60 passagerer kan hanke op i rejsekufferten og stille sig i kø.

Flight nr. SK 643 til München er landet, og nu begynder et lynhurtigt puslespil, hvor flyet på blot et kvarter skal tanke benzin, laste mad og drikke, have passagererne fra Oslo samt deres bagage ud, inden Henrik Günther, Peter Brok, Henrik Andersen og alle de andre passagerer med kurs mod München kan stige ombord på Bikke Viking.

Aarhus Lufthavn Foto: Jens Thaysen
Aarhus Lufthavn Foto: Jens Thaysen
Aarhus Lufthavn Foto: Jens Thaysen
Aarhus Lufthavn Foto: Jens Thaysen
Aarhus Lufthavn Foto: Jens Thaysen
Aarhus Lufthavn Foto: Jens Thaysen
Aarhus Lufthavn Foto: Jens Thaysen
Aarhus Lufthavn Foto: Jens Thaysen
Aarhus Lufthavn Foto: Jens Thaysen
Aarhus Lufthavn Foto: Jens Thaysen
Aarhus Lufthavn Foto: Jens Thaysen
Aarhus Lufthavn Foto: Jens Thaysen
Aarhus Lufthavn Foto: Jens Thaysen
Aarhus Lufthavn Foto: Jens Thaysen
Aarhus Lufthavn Foto: Jens Thaysen
Aarhus Lufthavn Foto: Jens Thaysen
Aarhus Lufthavn Foto: Jens Thaysen
Aarhus Lufthavn Foto: Jens Thaysen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark For abonnenter

Skandalelæge sagde det var mavesyre: 11 dage senere fødte Kristine sin døde søn

Annonce