Annonce
Aarhus

Person død efter påkørsel: Togene mellem Aarhus H og Langå holdt stille onsdag

En personpåkørsel i Brabrand har stoppet al togtrafik mellem Aarhus H og Langå. Arkivfoto: Henrik Lund
Der blev indsat togbusser på strækningen nord for Aarhus.

AARHUS: OPDATERING: Togene er begyndt at køre igen - det kan du læse her. Her følger den oprindelige artikel om påkørslen.

Togene holder stille på jernbanen nord for Aarhus - nærmere bestemt på strækningen mellem Aarhus H og Langå.

Trafikken er indstillet på grund af en personpåkørsel ved Brabrand.

Det oplyser DSB.

Påkørslen kostede ifølge et opslag på Twitter fra Østjyllands Politi den påkørte livet.

Ifølge kommunikationsrådgiver ved Østjyllands Politi Janni Lundager er påkørslen sket ud for Skovbakkevej.

Politiet har lige før klokken 11 ikke yderligere oplysninger i sagen.

Det er endnu uvist, hvornår togene igen begynder at køre på strækningen, der er derfor indsat togbusser på strækningen, der kan fragte passagererne mellem Aarhus og Langå.

Der er endnu ingen prognose for, hvornår de første togbusser begynder at køre.

Togtrafikken syd for Aarhus er indtil videre ikke påvirket af påkørslen, oplyser DSB's pressevagt.

Annonce

Her holder togbusserne

  • Aarhus H: Banegårdspladsen, Aarhus Sporvejes holdeplads
  • Hinnerup: Ved Banegårdspladsen
  • Hadsten: Østergade, foran stationen
  • Langå: Bredgade overfor stationen
DSB kører togbusser mellem Aarhus H og Langå. Fotoravn
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce