Annonce
Sport

Piotr Wozniacki: Caroline var nervøs på grund af karrierestop

Edgar Su/Reuters
En nervøs og presset Caroline Wozniacki ramte ikke topniveauet, men det var forståeligt, mener far og træner.

Det var en meget nervøs Caroline Wozniacki, der natten til mandag vandt sin kamp i første runde af tennisturneringen Australian Open og dermed forlængede karrieren mindst én kamp endnu.

Det fortæller hendes træner og far, Piotr Wozniacki, efter kampen mod amerikanske Kristie Ahn, som endte 6-1, 6-3 til danskeren.

Han erkender, at det har været med til at forøge presset på danskeren, at hun allerede inden turneringen har meldt sit karrierestop ud.

Derfor handlede det ikke så meget om at spille på en bestemt måde som at få styr på nerverne i dagens kamp, fortæller han.

- I dag var det kun det mentale aspekt, siger han.

- Hun var selvfølgelig nervøs, fordi hun vil ikke tabe her. Hun kommer til Australien og vil slutte sin karriere.

Imens har mange andre topspillere først meldt ud efter den sidste turnering, at karrieren var slut, påpeger han.

Hendes modstander i første runde, amerikanske Kristie Ahn, der ligger nummer 92 i verden, så dog også ud til at være mærket af omstændighederne, hvilket Piotr Wozniacki også bemærkede.

Derfor gjorde det ikke så meget, at Caroline Wozniacki spillede mere henholdende, end de har trænet på.

- Det er så nemt som journalist, coach og far at diskutere og analysere en kamp, men jeg har aldrig været i den situation, siger han.

- Jeg er utroligt glad for, at Caroline vandt, så jeg håber, at hun får lov til næste gang at spille på den måde, som hun selv ved, hun kan.

Næste modstander bliver vinderen af kampen mellem slovenske Kaja Juvan, der er nummer 127, og stortalentet, den 19-årige ukrainer Dayana Yastremska, der er seedet som nummer 23 i turneringen.

Yastremska er kendt for et ekstremt aggressivt spil og har i lyntempo taget turen op ad ranglisterne.

Piotr Wozniacki regner da også med, at det bliver hende, som Caroline Wozniacki kommer til at møde, efter at kampen er spillet senere mandag.

- Det er helt klart, at på den måde, som Yastremska har spillet i sidste turnering (Yastremska nåede finalen i Auckland kort inden Australian Open, red.), så vinder hun.

- Så Caroline skal blive klar. Men Caroline er klar mod den slags spillere, så det bliver en spændende kamp, vurderer han.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce