Annonce
Kultur

Plademesse bliver international

I 2019 flyttede Horsens Plademesse lokation fra produktionshøjskolen til Sønderbro Kulturhus. PR-foto
Plademesse på Sønderbro får i år tysk deltagelse

Horsens: Sønderbro Kulturhus bliver lørdag 15. februar omdannet til en tur gennem musikhistorien, når dørene åbnes til Horsens Plademesse. I år er der deltagelse fra Tyskland.

- Horsens Plademesse inviterer igen til en dag med masser af musik fra danske og tyske standholdere. I år også med en stand med brugt hi-fi. Så går du med tanker om at starte din musiksamling, så kan du erhverve dig udstyret på messen, lyder det i en pressemeddelelse fra Jens Nicolaisen, ejer af Glad Samler Records, der arrangerer messen.

Der er noget for enhver smag på messen. Så leder du efter fusions-jazz af en særlig slags, førsteoptryk af sjældne plader eller bare en god skive, så har du en super chance, lyder opfordringen.

- Der bliver en rigtig god variation af musik, og Sønderbro Kulturhus er et godt sted at holde plademesse - og med gode parkeringsforhold, siger Jens Nicolaisen.

Horsens Plademesse holdes i Sønderbro Kulturhus, Lindvigsvej 4, lørdag 15. februar kl. 10-15. Der betales entré.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus For abonnenter

Nelson boede 14 år i en flygtningelejr: - Det betyder alt for mig at blive dansk statsborger

Annonce