Annonce
Biler

Plug-in-hybrider skal redde muskel-Mercedeser

Den rummelige Mercedes-AMG GT 4-door Coupé kommer nu som plug-in hybrid med V8-motor og delvis eldrift. Foto: Mercedes
Kunderne til de kraftige Mercedes AMG-biler er blevet mere åbne over for plug-in-hybrider og elbiler. De første modeller er lige om hjørnet.

Det er bestemt nye tider for bilproducenterne. Det gælder især de store premium-mærker, som skal gentænke deres muskelsvulmende sports-afdelinger, der både giver prestige og store indtægter, men som er presset af miljøkrav, stigende grøn bevidsthed og pludselig fremstår som fortidens dinosaurer. Mens visse bilkøbere lægger vægt på buldrende V6- og V8-motorer, sigter andre mod elektrisk performance.

Det giver hovedbrud på direktionsgangene, hvor de store tænkehatte er fundet frem. EU’s embedsmænd kigger nemlig på en bilkoncerns samlede udslip. Det betyderfor eksempel, at VW-koncernen indtil videre har luft til de store Audier, Bentley-modeller og Lamborghini-biler, fordi der er planer om hundredtusindvis af elbiler i de kommende år.

Et mærke som Volvo går flere veje. Ud over en stribe nye elmodeller omdannes mærkets performance-division, Polestar, til et rendyrket elbilmærke, mens det helt nye elbil-brand, Lynk & Co., lanceres, hårdt presset af Tesla, der lancerer effektive og hurtige elbiler i alle klasser.

Annonce

Mercedes-AMG

Performance-divisionen hos Mercedes har eksisteret siden 1967, hvor den blev grundlagt som et tuningsfirma af to ingeniører, som var blevet fyret fra Mercedes.

I 1999 købte Mercedes aktiemajoriteten og i 1994 resten af firmaet. Det er i dag udviklet til en selvstændig division i Mercedes-koncernen.

Stigende grøn bevidsthed

Et mærke som Mercedes, der har en stor andel af CO2-tunge biler, er nu på vej med en mellemløsning. Her har det potenstunge AMG-brand de senere år fået fortsat vokseværk, men plug-in-hybrider skal nu i langt større grad have plads. Det skriver Automotive News.

Det skyldes især, at bilkøberne nu er klar, lyder det fra Mercedes’ salgschef, Britta Seeger, til bladet.

"De seneste 12-18 måneder har vi virkelig set et skift i folks tankesæt, så de er langt mere åbne over for el- og hybridbiler. Derfor ser jeg store muligheder for AMG, både med traditionelle performance-modeller og elektriske versioner, som den kommende GT4-door Coupé hybrid," siger hun.

Her giver plug-in-hybriderne mulighed for at kombinere eldrift og voldsom konventionel motorkraft, selv om det virker paradoksalt. Det gælder netop GT4-door Coupé, der blev vist som plug-in-koncept i 2017 og kommer senere i år. Her spiller en V8-benzinmotor sammen med plug-in-delen, som har teknologi fra Mercedes’ Formel 1-program, og som leverer over 800 hk, da eldelen også giver et boost, hvilket skal understrege AMG’s performance-rødder.

Vi kender ikke rækkevidden.

AMG er også i gang med at udvikle en tosæders hyperbil, Projekt One, hvor en V6-motor spiller sammen med fire elmotorer og leverer over 1000 hk. Rækkevidden her er dog kun 25 kilometer. Folkene bag overvejer angiveligt også plug-in-versioner af andre AMG-modeller.

Presset indtjening

Det store tyske mærke er dog presset. Selv om Mercedes havde en rekordomsætning i 2019, steg omkostningerne, og overskudsgraden røg ned. På trods af stigende pres på de mere benzin- og dieselslugende biler, storpolitiske spændinger og brexit, forventer Britta Seeger, at omsætningen for premium-mærket holder et højt niveau.

Mens det globale bilmarked ventes at falde, forudser analytikere nemlig, at premium-mærkerne holder skansen. Herhjemme har Mercedes vundet markedsandele de senere år. Det skyldes ikke kun et bredere program, men også massive prisnedsættelser.

"Det er blevet svært at komme med præcise forudsigelser. Men jeg er optimistisk, fordi der stadig bliver skabt velstand og en efterspørgsel på personlig mobilitet i den store markeder, som vokser," siger Britta Seeger.

Mercedes har da også flere plug-in-hybrider og elbiler på markedet eller på vej. Således kom den elektriske EQC i fjor, den følges af den store sedan EQS til september.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce