Annonce
Østjylland

Politiet mangler vidner: To personer forsøgt røvet i Randers

Det var her i Fredensgade i Randers, at der sent onsdag aften blev begået røveriforsøg mod to mænd kort efter hinanden. Arkivfoto: Bo Tao Lytzen/Trap Danmark
Østjyllands Politi beder nu om borgernes hjælp til opklaringen af to røveriforsøg på Fredensgade i Randers.

Randers: To mænd på henholdsvis 42 og 30 år blev onsdag aften udsat for forsøg på røveri på Fredensgade i det centrale Randers. Og nu beder politiet om hjælp til at opklare sagen.

Østjyllands Politi blev første gang kaldt til sidegaden til Søren Møllers Gade klokken 23.23. Her kunne en 42-årig mand fortælle, at han var blevet passet op af tre mænd, der forlangte at få hans penge.

Den ene af gerningsmændene truede den 42-årige med en kniv, og da han forklarede dem, at han ikke havde nogen på sig, blev han slået ned og efterfølgende sparket af de tre mænd.

Annonce

Skubbet ind i en gyde

Mens patruljen stadig var på gerningsstedet efter det første røveriforsøg, blev der pludselig kaldt til et nyt forsøg på røveri længere nede ad samme gade.

Da betjentene nåede frem, traf de en 30-årig mand, der kunne fortælle, at han netop var blevet forsøgt røvet af tre mænd. Han fortalte, hvordan de havde skubbet ham ind i en gyde og truet ham med en kniv. Heller ikke i denne situation fik gerningsmændene noget ud af deres forehavende.

Gerningsmændene

Det er endnu ikke lykkedes Østjyllands Politi at finde frem til de tre gerningsmænd, hvor af den ene beskrives som en mand på cirka 20-25 år. Han er mellemøstlig af udseende med brun hud og sort, krøllet hår. På gerningstidspunktet var han iført en hættetrøje og bar en foldekniv med brunt skæfte.

De to andre gerningsmænd beskrives begge som værende 20-25 år. De er afrikanske af udseende med sort hud og var på gerningstidspunktet iført mørke hættetrøjer og bukser.

Har du oplysninger, der kan føre til fundet af gerningsmændene, hører Østjyllands Politi gerne fra dig via tlf. 114.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Selvfølgelig skal de møde til tiden, men...

En del af børn og unges opdragelse er at lære at møde til aftalt tid. Det handler ikke kun om skolen, men også når man laver aftaler med andre. Vi skal kunne stole på hinanden. Derfor skal unge lære at møde til tiden. Også når de er nået i gymnasiet. At de ikke altid gør det, er en kendt sag. Men der kan være gode forklaringer på, at en elev ikke er til stede, når klokken ringer ind til en times undervisning. Ved dagens begyndelse kan bus eller tog være forsinket, og hvis eleven er taget hjemmefra i passende tid til at nå frem til første time, har det ingen mening, at han eller hun skal have fravær for for sent fremmøde, hvis forklaringen ligger i, at den offentlige transport ikke fungerer som lovet. Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) kommer eleverne i møde, når hun har besluttet at afskaffe den bekendtgørelse om fravær, som den tidligere regering indførte i oktober sidste år. Hun vil lade landets gymnasier og deres lærere vurdere, hvornår en elev skal noteres for fravær. Hun mener, at lærerne fuldt ud er i stand til at vurdere, hvornår der er tale om en elev, som kommer for sent sammen med 300 andre, fordi busserne er forsinkede, og hvornår det handler om elev, der er sløv i optrækket. For de findes også. Der er sikkert også dem, der regner på, om de kan holde sig inden for grænsen for advarsler og lignende og tager sig en ekstra fridag på den konto. For slet ikke at tale om dem, der kan finde på at gå hjem før skoledagen slutter eller dem, der ikke sørger for at være i klassen, når frikvarteret slutter. Her skal gymnasiet og lærerne selvfølgelig gribe ind. Sløvhed, slendrian og ligegyldighed skal ikke tolereres. Men den sunde fornuft skal råde, når en elev, der kommer for sent, har en forklaring, som lyder plausibel. Systemet med at notere fravær bør heller ikke afskaffes, for det giver skolen en mulighed for at gribe ind, hvis en elev har brug for støtte i det faglige eller på trivsel i skolen. Så skal der sættes ind på andre måder, og ikke alle elever er lige åbenmundede om deres eventuelle problemer.

Annonce