Annonce
Udland

Politiet vil fjerne demonstranter fra gaderne i Hongkong

Hundredvis af demonstranter, der har sovet ved politiets hovedkontor i Hongkong, skal væk, siger politiet.

Politiet i Hongkong vil tømme gaderne for demonstranter.

Det oplyser myndighederne natten til mandag dansk tid, skriver nyhedsbureauet AP.

Søndag gik op mod to millioner af storbyens syv millioner indbyggere på gaden for at vise deres utilfredshed med en planlagt udskældt udleveringslov.

Den enorme menneskemængde råbte slogans mod de lokale politiske ledere, da de gik gennem gaderne.

- Opgiv den onde lov, lød det taktfast fra demonstranterne.

Hundredvis af demonstranter valgte efter protesterne at slå lejr for natten foran politiets hovedkontor, og det er disse, politiet vil have væk fra gaden.

Politiet udtalte på et pressemøde tidligt mandag morgen lokal tid, at man håbede, at demonstranterne ville samarbejde. I stedet reagerede demonstranterne ved at lægge sig på knæ foran betjentene og synge.

Efter noget tid forlod demonstranterne gaden foran politikontoret, blot for at samle sig foran regeringsbygningerne i byen.

Udleveringsloven, som der demonstreres mod, vil gøre det lovligt at sende mistænkte i straffesager til retsforfølgelse i Kina.

Hongkong er en del af Kina. Men området har udstrakt selvstyre, hvilket blandt andet betyder, at det har sit eget retssystem.

Kritikerne frygter, at udleveringsaftalen kan bruges til at straffe politiske dissidenter i Kina og dermed blive et markant skridt i retning af øget kinesisk kontrol over Hongkong.

Omkring 80 mennesker er blevet såret i forbindelse med protesterne mod den omdiskuterede lov. Heriblandt er 22 politifolk.

Mandag formiddag lokal tid blev den 22-årige protestleder Joshua Wong løsladt fra et fængsel i Hongkong. Wong var bare 17 år, da han stod i spidsen for massedemonstrationer i foråret 2014.

Protestbevægelsen demonstrerede mod ændringer af valgsystemet, som ville give det kinesiske kommunistparti øget indflydelse på, hvem der skulle styre byen.

Sidste år blev Wong idømt tre måneders fængsel. Dommen blev senere reduceret til to måneders fængsel, fordi han var under den kriminelle lavalder, da han blev anholdt.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce