Annonce
Aarhus

Politikere vil Molslinjens momsfidus til livs: - Det har aldrig været meningen, at reglerne skal bruges så kreativt

Ordførerne vil tage sagen om Molslinjens momsfidus op med skatteministeren. Foto: Scanpix

Efter Århus Stiftstidende tirsdag beskrev, hvordan Molslinjen undgår at betale moms ved at hæve priserne på billetter for gående passagerer, vil flere skatteordførere tage sagen op med skatteminister Morten Bødskov (S).

Annonce

AARHUS/DANMARK: Tirsdag afdækkede Århus Stiftstidende, hvordan Molslinjen undgår at betale moms ved at skrue priserne højt op på billetter til gående passagerer.

Spørgsmålet er, hvordan reglerne kan være skruet sådan sammen, at det umiddelbart er lovligt at betale nul moms på momspligtige biler?

Stiften har taget fat i fire skatte- og erhvervsordførere fra Christiansborg for at høre, hvad de mener om det mulige hul i loven.

Flere af dem vil nu tage sagen op med skatteminister Morten Bødskov (S).

Stiften har også spurgt Skatteministeriet om, hvorvidt Molslinjens momsfidus er i lovens ånd. Det har ministeriet ikke kunnet svare på, og der henvises til, at skatteministeren er på ferie.

Kathrine Olldag - Skatteordfører for Radikale Venstre

Skatteordfører for Radikale Venstre Kathrine Olldag. Foto: Celina Dahl

- Vi burde kigge på, om der skal strammes op på momsreglerne. Det synes jeg faktisk, vi skal. Det er ikke meningen, at loven skal bruges sådan her.

- De regler, der er lavet af folketinget, og som Skattestyrelsen sidder og arbejder efter, er egentlig beregnet på, at danskerne skal kunne komme rundt til fods i Danmark. Derfor er de gående ikke momsbelagt.

- Det har aldrig nogensinde været intentionen, at reglerne skal bruges så kreativt, som det godt kan se ud til, at Molslinjen gør. Det er en kreativ anvendelse af gældende regler, som jeg kan se det. Men det er op til Skattestyrelsen at vurdere, om der er tale om misbrug.

- Jeg er selv ofte gående på nogle lokale færgeruter, og jeg kan ikke genkende sådan en pris fra andre ruter, så det kommer lidt bag på mig, at det er så dyrt at være gående ved dem. Det kunne jo godt se ud som om, at der er en grund til, at de sætter prisen, som de gør.

- Jeg synes faktisk ikke, deres eget argument med, at de ikke har særligt mange gående, og at de fokuserer på biler, holder. Men så burde de måske netop sætte prisen på gående lavt. Jeg savner stadigvæk en ordentlig begrundelse på deres prisniveau.

- Vi kan teste, om Molslinjen misbruger momsreglerne ud fra de gældende regler – se om der er misbrug. Det ville være helt legitimt. Det kan godt være, man skal kigge på, om der skal være forskellige regler for forskellige type virksomhedsformer blandt færgeselskaber, men det primære sigte i sagen er misbrug af momsreglerne. Det burde de fandme ikke.

Troels Ravn - Skatteordfører for Socialdemokraterne

Skatteordfører for socialdemokratiet Troels Ravn. Foto: Kristian Juul Pedersen

- Den praksis, Århus Stiftstidende beskriver, giver grundlag til at kigge på om der er hul i loven. Helt generelt vil vi ikke momsfiduser. Så jeg vil fremlægge sagen for skatteministeren for at få en vurdering, for der kan være et grundlag for at kigge momsreglerne i sømmene.

- Det falder selvfølgelig i øjnene, at der er et kommercielt færgeselskab, der har fundet en bestemt måde at gøre det på. Og vi bliver nødt til at få vurderet, om der er et hul i loven. Det er vores ansvar som lovgivere, at der ikke er noget at komme efter.

- Regeringen har genopretningen af skattevæsenet som absolut højeste prioritet. Det handler om tillid. Vi skal som borgere have tillid til, at alle betaler den moms og skat, vi er forpligtet til. I Danmark har vi den her særlige samfundskontrakt, at vi betaler skat og financierer vores velfærdssamfund.

- Over finansloven 2020 finder vi finansieringen til 250 nye kontrolmedarbejdere i en styrket skattekontrol. Det handler om, at vi vil momsfiduser og manglende skat til livs. Vi skal forbygge, at der sker momsfiduser eller overtrædelser af loven helt generelt.

Dennis Flydtkjær - Skatteordfører for Dansk Folkeparti

Skatteordfører for Dansk Folkeparti Dennis Flydtkjær. Foto: Mads Dalegaard

- Det kunne godt tyde på, at der er tale om udnyttelse af momsreglerne. Det ser ud til, at man spekulerer i, at man på den måde får momsfritagelse.

- Det ligner en konstruktion lavet til at undgå at betale moms. Jeg vil prøve at få skatteministeren og måske Skatterådet, som tit tager principielle diskussioner, til at vurdere konstruktionen. Hvis de finder, at konstruktionen udnytter reglerne utilsigtet, og det må man ikke, så er reglerne jo fine nok i dag. Men hvis de finder at konstruktionen er lovlig, så vil jeg helt klart være med på at kigge på bestemmelserne, så dette ikke kan ske.

- Det ser helt skævt ud. Man kan gå ind og kigge på, om de må trække et gennemsnit af passagerer i bilerne fra bilerne i stedet for den enkelte. Jeg synes i hvert fald, det ser underligt ud, at man har så høj personpris i forhold til alle andre selskaber, som godt kunne tyde på, at det er for at undgå at betale moms.

- Vi vil gerne have, at danskerne er mobile. Derfor er det godt, at persontransport er momsfritaget. Men det er ikke meningen, at man skal spekulere i reglerne.

- Bestemmelsen om persontransport rammer stik modsat hensigten med den. Det er jo meningen, at det skal være billigere at komme rundt i Danmark. Men lader jo til at være dyrere at være gående end at køre bil.

- Der kan godt være gode grunde til, at man rammer 0 kroner i moms, men hvis man gør det stort set altid - og har højere priser end andre selskaber - så ser det ud til, at man spekulerer på at ende på 0 kroner. Sådan skal det jo ikke være. Hvis man har det år efter år, så ser det lidt mistænkeligt ud.

Mona Juhl - Erhvervsordfører for Konservative

Erhvervsordfører for Konservative Mona Juul. Foto: Morten Pape

- De følger loven, som jeg ser det. Så længe de har loven på deres side, gør de intet forkert. Hvorfor man har valgt at lave reglerne, som man har dengang, det ved jeg ikke, og det må der være en rigtig god forklaring på.

- Der kan være andre årsager til, at de andre færgeselskaber sætter deres priser anderledes.

- Hvis loven har været sådan i 20 år, hvorfor har ingen så reageret på det? Er det fordi, man har kigget på det tidligere? Jeg ved det ikke. Der er jo ikke nogen af os, der bryder os om svindel og snyd.

- Det er da overraskende. Jeg vidste det heller ikke. Men jeg tænker; Hmm mon ikke, der er en god forklaring på det?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

Patrick Olsen: Vi arbejder som svin

Aarhus

Corona gør comeback i Østjylland: Hvor bekymrede skal vi være for det stigende smittetal?

Danmark For abonnenter

Professionel fodboldspiller slipper for karantæne efter konkursdrama: Boligforeninger snydt for millioner

Annonce