Annonce
Aarhus

Politikere: Ny arkitektskole er kedelig

Den nye Arkitektskolen Aarhus skal opføres i et område lige vest for godsbanen. Illustration: Vargo Nielsen Palle og ADEPT

Politisk skepsis over for forslaget til ny arkitektskole, da byrådet onsdag sendte lokalplanforslaget i udvalg.

AARHUS: Det var egentlig en debat om lokalplan nummer 1077, der skal muliggøre, at Arkitektskolen i Aarhus kan flytte ind i nye rammer ved Godsbanen. Men pludselig tog debatten onsdag aften i Aarhus Byråd en uventet drejning.

Det skete, da formanden for teknisk udvalg, Keld Hvalsø (EL) kommenterede arkitekturen bag arkitektskolens kommende højborg.

- Vi synes, at arkitekturen er en smule kedelig. Vi er en lille smule bekymrede for, om man dog kan uddanne så dygtige arkitekter, som vi har set i fortiden, i så kedelige rammer. Men det må jo komme an på en prøve, sagde Keld Hvalsø.

Rådmand for Teknik og Miljø Bünyamin Simsek (V) var for så vidt enig i den kritik:

- Hvis man skal vurdere på smagen, deler jeg noget af den bekymring, Keld Hvalsø har til arkitekturen, men det er der heldigvis andre, der har bedre forstand på.

Annonce
Sådan kommer den nye arkitektskole på godsbanen til at se ud. Til højre selve skolen, der trapper ned i højden mod godsbaneområdet. Til venstre en hal til udstillinger og eksperimenter, som skolen satser på at få finansieret med fondsmidler. Illustration: Vargo Nielsen Palle og ADEPT

EL: Ingen dispensationer

Keld Hvalsø har i øvrigt gennem nogen tid i flere sager kritiseret, at byrådet giver for mange dispensationer i byggesager. Det kan ikke passe, at byrådet skal tillade højere og større byggerier, når man endda lige for nylig i slutningen af 2017 har vedtaget en ny kommuneplan, lyder Hvalsøs kritik.

Derfor var han også glad for, at lige præcis denne lokalplan holder sig inden for de vedtagne rammer i kommuneplanen.

- Her er faktisk tale om et nyt et stort byggeri på et jomfrueligt område, hvor man ikke bryder rammerne, for hvad man i øvrigt demokratisk har vedtaget i byrådssalen efter en debat i offentligheden. Det er vi rigtigt, rigtigt godt tilfredse med, tilføjede Keld Hvalsø.

Lokalplanforslaget blev sendt til debat i teknisk udvalg.

En åben, pragmatisk, fleksibel struktur, der giver mulighed for løbende forandring og tilpasning til skiftende behov. En fabrik for arkitektureksperimenter, lyder dommerkomiteens beskrivelse af den nye arkitektskole. Illustration: Vargo Nielsen Palle og ADEPT
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce