Annonce
Østjylland

Politikere og borgere gik hårdt til Banedanmark på borgermøde

Hvis Norddjurs kommune bestemmer over kommunevejene, så er det formentlig godt nyt for de mange borgere omkring Trustrup, Lyngby, Homå og Ålsø, der var mødt frem i Lyngby Forsamlingshus. Foto: Tommy Loberg Jøns

Kommunens holdning overfor Banedanmark er klar: Det er politikerne i Norddjurs, der bestemmer, om de ni overkørsler på kommuneveje skal lukkes eller ej.

LYNGBY: Der var fyldt til bristepunktet i Lyngby Forsamlingshus, da lokale borgere med Erik Boye Kirk i spidsen havde inviteret til borgermøde med Banedanmark omkring projektet med at sikre eller lukke de cirka 38 usikrede overkørsler på den tidligere Grenåbane fra Ryomgård til Grenaa. Når arbejdet er afsluttet i 2018, vil der kun være 6-10 overkørsler tilbage på strækningen, hvis det står til Banedanmark.

Og det gik hedt for sig, da spørgelysten var stor hos de flere hundrede fremmødte borgere, der generelt havde svært ved at forstå, at man kan vælge at lukke overkørsler fremfor at opgradere dem til sikrede anlæg, når prisen ikke er større end 2,5 til 3 millioner kroner pr. overkørsel. Derfor gik frasen "det er jo peanuts i det store samlede billede" også igen blandt de mange, der tog ordet for at blive klogere på hele projektet.

Som jeg har forstået det, så er det kommunalbestyrelsen, der udelukkende har myndigheden på det her område, når det drejer sig om de kommunale veje, og vi bestemmer, om de skal sikres eller ej.

Niels Basballe (S), kommunalpolitiker

Hvem bestemmer på kommuneveje?

Det helt store slag kommer uden tvivl til at stå på de kommunale veje, der ni steder på jernbanestrækningen krydser sporet og derfor enten skal sikres eller lukkes. Her er Norddjurs kommune og Banedanmark bestemt ikke enige om, hvem der i sidste ende bestemmer, hvad der skal ske med overkørslerne.

Særligt omkring Trustrup har Norddjurs kommune et vågent øje på situationen, da der er en plan med de overkørsler, som eksisterer i dag, lød det fra vejchefen i kommunen, Kim Jensen.

- Norddjurs kommune har en korridor i netop det her område til den tunge trafik fra nord mod syd og modsat. Den tunge trafik vil vi ikke have ind igennem Trustrup og tæt forbi Toubroskolen, så vi behøver ikke lave flere trafiktællinger for at finde ud af, om Lyngbyvej eller Obdrupvej bliver brugt mest. Begge veje er nødvendige, sagde Kim Jensen, der blev bakket op af både Mads Nikolajsen (SF) og Niels Basballe (S).

- Som jeg har forstået det, så er det kommunalbestyrelsen, der udelukkende har myndigheden på det her område, når det drejer sig om de kommunale veje, og vi bestemmer, om de skal sikres eller ej. Og det er Banedanmark, der skal betale for det, lød det fra Niels Basballe.

En holdning, som folkene fra Banedanmark bestemt ikke virkede enige i.

Annonce

Masser af information til Banedanmark

Hos de mange berørte borgere er det ikke et spørgsmål om at bevare alle 38 overkørsler. Der var forståelse hos mange for at mindre private overkørsler blev lukket. Men gennemgangen af de foreløbige planer gav et klart billede af, at der mangler overblik over området.

- Jeg savner i den grad, at der er nogen, der har taget en tur op i helikopteren for at danne sig et overblik. Det virker ikke gennemtænkt, når man vil lukke en større vej for at lede trafikken over på en mindre grusvej, hvor der ikke er plads, lød det fra salen.

Mens en stor del af mødet gik med at skyde med skarpt efter folkene fra Banedanmark, så var der også masser af brugbare informationer til Banedanmark om lokale forhold, som de ikke havde hørt ved de 16 borgermøde langs skinnerne, som er blevet afholdt i januar måned. F.eks at krydset Ålsø Stationsvej/Århusvej er et næsten umuligt kryds at komme ud i, så hvis man påtænker at lukke overkørslen på Søren Quists Vej, så vil der blive skabt flere farlige situationer. Men det er samtidig Ålsø Stationsvej, som skolebussen bruger for at hente børn i Vejlby til Mølleskolen. Informationer, som folkene fra Banedanmark lystigt noterede ned til videre behandling.

Annonce

Borgermøder senere på året

Mens borgermødet var sat i stand af de lokale folk i Lyngby og Trustrup, så behøver man ikke selv arrangere et, når den færdige plan er klar og den jyske ekspropriationskommision skal træffe den endelig afgørelse, om hvorvidt Banedanmarks forslag kan vedtages eller ej. Planen ventes klar i april måned.

- Der vil blive holdt flere borgermøde, der dækker nogle mindre strækninger, hvor Banedanmarks forslag vil blive fremlagt og der igen vil blive mulighed for at komme til orde og fortælle om jeres holdninger og synspunkter. De møder vil blive afholdt i dagstimerne og efter planen i uge 35 og uge 36, forklarede Terese Fuglsang, substituerende projektleder.

Sikringen af overkørslerne sker som følge af et grønt transportforlig fra 2009 samt Letbanens ønske om at køre med 100 km/t på strækningen til Grenaa.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Ny by på landet: Stor boligforening er vild med planer om en lav by på markerne

Danmark

Søndagens coronatal: Yderligere ni er døde - 4290 har fået en positiv test

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Henrik husker da bugten var fuld af fisk: Nu må han rejse langt efter dem

Aarhus For abonnenter

Franske finesser: Restaurant ET har gennem 13 år holdt højt niveau

Aarhus

Se video: Flere end 100 sygeplejersker udtrykte deres utilfredshed med arbejdsforholdene

Kultur

- Vi snakkede aldrig om det hos os: Pårørende og skuespillere besøgte grave inden gallapremieren på 'Hvidstengruppen II'

Husk det nu - i dag vender mundbindet tilbage: Sådan er reglerne

AGF For abonnenter

Kommentar: Skulle vi ikke lige få bolden med? AGF-efteråret har været en skuffende rodebutik

Norddjurs

Leif Lahn vil ikke være borgmesterkandidat: Jeg har det supergodt på Christiansborg, hvor jeg kæmper for Djursland

Aarhus

Cykelbuddet Emma giver drengene baghjul: Derfor er hun så hurtig

Forsvaret undlod at dele viden om forureninger med tilsyn: - Det er uetisk og uansvarligt

Aarhus

Jul i pandemiens skær: Træet blev tændt med coronapas og uden fællessang

Aarhus For abonnenter

Parcelhuse med særlige historier: Søren og Jettes hus er på forsiden af en ny bog om arkitektur

Aarhus For abonnenter

Enhedslistens store stemmesluger: Vi skal have grøn, kollektiv trafik - og erhvervslivet skal betale regningen

Annonce