Annonce
Debat

Politikere og erhvervsliv står sammen: Marselistunnelen styrker vækst og bymiljø i Aarhus

"Marselistunnel-projektet er stor investering, men på alle måder også en robust og fremtidssikret løsning, som vil være bærende for udviklingen af Aarhus de næste mange, mange år", skriver en række århusianske politikere og erhvervsfolk. Foto fra Marselis Boulevard med den nuværende Marselistunnel i baggrunden, april 2021. Foto: Kim Haugaard

DEBAT: Aarhus Havn er Danmarks største erhvervshavn. 65 procent af al containertrafik til og fra Danmark kommer via Aarhus Havn, så Aarhus er med andre ord porten til hele verden.

Vi har derfor længe vidst, at det er helt afgørende, at der sikres god tilgængelighed fra Aarhus Havn til motorvejsnettet, så gods nemt og smidigt kan komme til og fra. Og – ikke mindst – så det samtidig kan ske på en måde, så de mange lastbiler ikke ødelægger bymiljøet.

Løsningen hedder en to km tunnel under Marselis Boulevard, og vi kan nu for første gang i rigtig mange år se, at der – om man så må sige – er lys for enden af tunnelen. Med regeringens udspil til fremtidens infrastruktur-investeringer kan vi i samarbejde med Folketingets partier reelt håbe på snart at få realiseret det ønskede projekt. Det bliver en kæmpe gevinst for byens borgere, byens erhvervsliv og byens miljø.

Annonce

Aarhus Havn er i fortsat vækst og planlægger at udvide havnens arealer frem mod 2060 for at imødekomme havnens kunders behov for arealer. Væksten på havnen har naturligvis betydning for mængden af trafik til og fra havneområdet, som i overvejende grad sker via Marselis Boulevard, i dag er det knap 3000 lastbiler i døgnet.


Vi forventer nu Folketingets opbakning, og vi ser frem til at kunne realisere projektet med bidrag fra staten, det århusianske erhvervsliv gennem dækningsafgiften og Aarhus Havn samt EU og uden at påvirke råderummet til velfærd og øvrige anlægsinvesteringer i Aarhus Kommune.


I efteråret 2020 åbnede Molslinjens nye færgeterminal, og alene derved flyttes ca. 1,2 mio. biler årligt til Marselis Boulevard.

Udover den erhvervsstrategiske betydning - øget omsætning, øget vækst - vil en tunnel under Marselis Boulevard kunne få afgørende betydning for bymiljøet, når der kommer flere borgere og meget mere trafik til. I dag udgør Marselis Boulevard en firesporet potentiel barriere i byrummet, som kun vil blive forstærket ved mere og tungere trafik. På grund af boulevardens længde og udstrækning risikerer barrieren at afskære den sydlige, men fortsat meget bynære del af Aarhus.

Med en tunnel under Marselis Boulevard er der mulighed for at styrke forbindelserne mellem byens dele og funktioner, og på den måde har projektet et stort potentiale for at forbedre forholdene for ikke alene tung trafik, men også gående, cyklister, den kollektive trafik og parkerende. Det giver en mere rolig og tryg bydel.

Marselistunnel-projektet er stor investering, men på alle måder også en robust og fremtidssikret løsning, som vil være bærende for udviklingen af Aarhus de næste mange, mange år. Vi forventer nu Folketingets opbakning, og vi ser frem til at kunne realisere projektet med bidrag fra staten, det århusianske erhvervsliv gennem dækningsafgiften og Aarhus Havn samt EU og uden at påvirke råderummet til velfærd og øvrige anlægsinvesteringer i Aarhus Kommune.

Vi står således sammen med et klart ønske om at fremme projektet hurtigst muligt for at sikre, at Aarhus fortsat vil være et godt sted at bo, arbejde og drive virksomhed.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Så klip dog den hæk! Husejere får besked i øjeblikket - og det kan blive dyrt blot at kigge den anden vej

Danmark

Fredagens coronatal: 1085 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Alarm 112

Efter voldsomt uheld på Grenåvej: Politiet sigter bilist for spirituskørsel

AGF For abonnenter

I har gjort jer selv til grin, AGF. Kort og godt

Debat

Undskyld, jeg tog så grueligt fejl: Det viste sig at være den bedste beslutning for Aarhus i 1000 år

Aarhus

De har ventet og ventet og ventet - men nu lysner det: Efter 13 måneders corona-lukning genåbner populært bagagerumsmarked

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Samlet set er det umuligt at gå trist hjem fra Havnær

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Debat

Dansk Folkeparti mener: Vi er på vej fra slemt til værre i Skanderborg

Aarhus

Sønderlemmende kritik af bazar i Aarhus V: Fødevarestyrelsen kvitterer med sur smiley

Østjylland

Frisør bytter salon ud med sejlbåd: Familie sætter kurs mod de varme lande

Østjylland

Mere vand på vej: DMI varsler risiko for skybrud og torden

AGF For abonnenter

Bagkanten: 5 gode grunde til, at det ikke er så slemt i AGF, som det ser ud

Sport

Video: Sara Slott løber sig i OL-semifinalen

Annonce