Annonce
Livsstil

Populært bambusundertøj: Bambuni har vokseværk

Den lille virksomhed Bambuni har specialiseret sig i at sælge undertøj af bambustekstiler på en webshop. Det er de to esbjergensere Asger Kragh (t.v.) og Anders Jytzler (t.h.), der står bag. Foto: Martin Ravn
For to år siden slog to unge esbjergensere sig an på at sælge tøj af bambustekstil på webshoppen Bambuni. Efterspørgslen betyder, at de i dag har udvidet deres sortiment, og den lille forretning er flyttet fra hjemmeadressen til et varelager med mere plads.

Da de to esbjergensiske iværksættere Anders Jytzler og Asger Kragh tog hul på deres forretningseventyr Bambuni, var det med en ambition om, at deres produkt – undertøj produceret af bambustekstil – ville vinde indpas hos forbrugerne. Noget kunne tyde på, at eventyret er godt på vej mod at ende lykkeligt. I det første stykke tid af webshoppens levetid pakkede de to iværksættere selv varebestillingerne på deres hjemmeadresse. Dengang kørte Asger Kragh også selv rundt i områderne omkring Esbjerg og Varde for selv at levere pakker til kunderne.

- Det gør jeg ikke længere. Det kan jeg ikke nå, for i dag har vi mange bestillinger i kommunen. Det er fedt med opbakning fra ens egen by og nærområde, fortæller han og giver også markedsføring på de sociale medier æren for den udvikling.

En udvikling, som ikke kun er gået fremad i Esbjerg Kommune. Siden Bambuni kom i Anders Jytzler og Asger Kraghs hænder for godt og vel to år siden - efter de købte webshoppen af en iværksætter fra København - har webshoppen næsten femdoblet sin omsætning. Med den kommende julehandel håber makkerparret at komme helt i mål med femdoblingen ved udgangen af 2019.

Annonce

Bambuni

Anders Jytzler og Asger Kragh ejer sammen webshoppen Bambuni.

Her sælger de undertøj og strømper af bambus.

Asger Kragh havde 10 års erfaring i herretøjsbranchen og Anders Jytzler kom med seks års erfaring som webudvikler.

I 2017 købte webshoppen og varelageret af en iværksætter i København i 2017.

Læs mere på www.bambuni.dk.

Ambition om bæredygtighed

Iværksætterparret er begge 32 år og født og opvokset i Esbjerg. Bambuni har de drevet sammen i to år som et fælles hjertebarn. De så begge et potentiale i bambustekstil, som er kendt for at være svedtransporterende, åndbart og lugtfrit og derfor et populært materiale til produktion af sokker og undertøj. Til at begynde med bestod deres kollektion af sokker og underbukser til mænd. I dag er sortimentet udvidet med t-shirts til mænd, flere slags underbukser, stroptrøjer – og snart også t-shirts til kvinder.

Dertil er Bambuni også snart klar til at lancerer tandbørster og sugerør af bambus. Brug af bambustekstiler er stadig så nyt, af miljømærkningen ikke er færdiggjort, men produktionen omtales ofte som miljøvenlig og bæredygtig. Ambitionen om at skåne miljøet har været en katalysator lige fra begyndelsen. Når det kommer til pakning af varerne, foregår det også med så lidt emballage som muligt og gerne i genbrugte papkasser.

- Det gør vi for at gøre op med det plastikforbruget. Vi synes ærligt talt, det er spildt og vanvittigt at sende så meget emballage med, som ender med at blive skrottet. Man skal bare gå en tur på stranden i Esbjerg eller i Sædding, hvor jeg bor, for at se hvordan det flyder med plastik. Det koster ikke os noget at spare naturen for den forurening, forklarer Asger Kragh.

Stadig et hobbyprojekt

Selv om Bambuni har vind i sejlene, har haft råd til at flytte i et stort lokale og udvider sortimentet, er virksomheden stadig et hobbyprojekt for de to ejere. Alt overskud bruger de til at udvikle på deres forretning. Derfor arbejder Anders Jytzler ved siden af på sit webbureau, og Asger Kragh brugte sommeren som morgendreng på Hjerting Hotel og har nu et deltidsarbejde hos et forsikringsselskab. På den måde har de tid til at drive Bambuni ved siden.

- Bambuni er et fælles barn, og vi har stadig drømmen om at leve af det en dag, men vi vil hellere bruge den tid, det tager at bygge forretningen ordentlig op, fortæller Asger Kragh, der lige nu har øjnene rettet mod den nærmeste fremtid, som makkerparret har helt konkrete visioner for.

De vil gerne udvikle muligheden for at være en del af en kundeklub, hvor man som medlem kan abonnere på undertøj.

- Det er endnu ikke helt, hvor vi gerne vil have det. Målet er at runde 2000 abonnenter. Meningen er, at det skal blive mere brugervenligt, så man selv kan tilpasse sit eget abonnement, fortæller Asger Kragh, som i samme ombæring satser på en fortsat stigning i omsætningen og en udvikling af sortimentet efter kundernes ønske.

Asger Kragh (t.v.) og Anders Jytzler (t.h.) har i dag et varelager, hvor de pakker produkterne, før de sendes ud til deres kunder. Til at begynde med blev det arbejde klaret på hjemmeadressen. Foto: Martin Ravn
Logistik på Bambunis varelager. Foto: Martin Ravn
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce