Annonce
Erhverv

Porsche begynder produktion af sin første elbil

Patrick Pleul/Ritzau Scanpix
Det har stor signalværdi, at tyske Porsche mandag har bevæget sig ind på elbilmarkedet, mener chefredaktør.

Efter flere års forberedelse har den tyske bilfabrikant Porsche mandag indledt produktionen af sin første elbil, der har fået modelnavnet Taycan.

Det har stor betydning, at virksomheden fra Stuttgart nu har bevæget sig ind på markedet for produktion af elbiler.

Det vurderer Mikkel Thomsager, der er chefredaktør hos Bilmagasinet.

- Når Porsche vælger at introducere en elbil, så understreger det selvfølgelig, at de mener det alvorligt, og at de investerer rigtig mange penge, men også at der er noget prestige i at få omlagt til el-bilproduktion, siger han.

Med Taycan-modellen håber Porsche at kunne sikre sig en del af det marked for elbiler i luksusklassen, som amerikanske Tesla hidtil har domineret.

I den billigere ende af markedet præsenterer Volkswagen mandag sin nye elbil, ID.3.

Generelt er der kommet mange nye elbiler på markedet inden for de seneste år. Det skyldes især en stigende opmærksomhed på miljøet, og hvad de mere traditionelle biler udleder af forurenende gasser.

- Jeg tror, at i tilfældet med Volkswagen så skyldes det også i høj grad de problemer, de havde med den såkaldte dieselgate, siger Mikkel Thomsager.

Han henviser til sagen for nogle år siden, hvor Volkswagen blev opdaget i at have fiflet med software i millioner af dieselbiler verden over. På den måde fremstod de mere miljøvenlige, end de var.

Siden dengang har Volkswagen betalt over 200 milliarder kroner som følge af sagen. Det har været til bøder, erstatninger og forlig.

- Den sag har været en kæmpe udfordring for koncernen - især i forhold til økonomien, men ikke mindst i forhold til selvforståelsen, oplevelsen af mærket og koncernens image.

- Det er helt klart, at det også har haft en enorm betydning for, at det er nu, der bliver fokuseret meget på elbiler, siger Mikkel Thomsager.

Volkswagen og Porsche hører begge under den store Volkswagen-koncern.

Det har de gjort, siden østrigeren Ferdinand Porsche opfandt den ikoniske Volkswagen-bil boblen og grundlagde Porsche.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre fremtid

En gruppe forældre slår alarm, fordi Aarhus Kommune vil ændre skoledistriktet i Åbyhøj. Gammelgaardsskolen vil få flere elever fra Bispehaven, og nu truer mange forældre med at flytte deres børn fra den skole til en privat. De mener, at børnene fra Bispehaven vil kræve flere ressourcer af Gammelgaardsskolen, fordi indvandrerbørnene, der kommer, har sværere ved at læse end etnisk danske børn. Det kan ramme dem, der i denne gruppe har brug for ekstra støtte. Ændringen af skoledistriktet har været i høring. Der er kommet 137 svar, 115 fra forældre, der advarer mod udvidelsen, og skolebestyrelsen ser forslaget som meget problematisk. Den har stor forståelse for, at der skal findes en løsning for børnene i vestbyen. Nu har 11 procent af eleverne på Gammelgaardsskolen behov for sprogstøtte. Det kan skolen håndtere, men bestyrelsen ser en fare i at få flere elever, der har brug for støtte. Det vil kræve ekstra ressourcer og ekstra penge. Måske skal der oprettes en ekstra klasse på skolen. Fra det nuværende distrikt skal potentielt 77 børn begynde i skolen. Hvis Bispehaven kommer med, er der 25 flere. Som det ser ud, skal fem elever fra Bispehaven ind i hver af de sandsynlige fire børnehaveklasser. Forældrenes bekymringer er også, at skolen ikke har plads til endnu en klasse. I forvejen har ikke alle klasser deres eget klasseværelse alene. Charlotte Korsgaard Nielsen er talsmand for Åbyhøj Dagtilbud og indstillet på at finde en løsning. Men gruppen er ikke inviteret til dialog. Her kan kommunen begynde. Tag alle med på råd og til debat om, hvordan sagen bedst klares. Jo mere viden, der ikke kommer til de rette, jo større er uvisheden og usikkerheden. Rådmand Thomas Medom (SF) erkender, at Gammelgaardsskolen allerede løfter en stor opgave for integrationen, og der følger nogle ressourcer med, siger han. Medom har ret i, at alle har et ansvar for alles børn. Men situationen er ulykkelig, og vi har ikke brug for flere parallelsamfund. Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre bliver fremtiden.

AGF

Stort tema om talentudvikling i AGF: Fra glemt sølvhold, transitionstræner til talenter der gik andre veje

Danmark

71-årig mand anholdt for at have kørt 22-årig værnepligtig ihjel: Havde parkeret bilen, så dens skader ikke var synlige

Annonce