Annonce
Erhverv

Porsche begynder produktion af sin første elbil

Patrick Pleul/Ritzau Scanpix
Det har stor signalværdi, at tyske Porsche mandag har bevæget sig ind på elbilmarkedet, mener chefredaktør.

Efter flere års forberedelse har den tyske bilfabrikant Porsche mandag indledt produktionen af sin første elbil, der har fået modelnavnet Taycan.

Det har stor betydning, at virksomheden fra Stuttgart nu har bevæget sig ind på markedet for produktion af elbiler.

Det vurderer Mikkel Thomsager, der er chefredaktør hos Bilmagasinet.

- Når Porsche vælger at introducere en elbil, så understreger det selvfølgelig, at de mener det alvorligt, og at de investerer rigtig mange penge, men også at der er noget prestige i at få omlagt til el-bilproduktion, siger han.

Med Taycan-modellen håber Porsche at kunne sikre sig en del af det marked for elbiler i luksusklassen, som amerikanske Tesla hidtil har domineret.

I den billigere ende af markedet præsenterer Volkswagen mandag sin nye elbil, ID.3.

Generelt er der kommet mange nye elbiler på markedet inden for de seneste år. Det skyldes især en stigende opmærksomhed på miljøet, og hvad de mere traditionelle biler udleder af forurenende gasser.

- Jeg tror, at i tilfældet med Volkswagen så skyldes det også i høj grad de problemer, de havde med den såkaldte dieselgate, siger Mikkel Thomsager.

Han henviser til sagen for nogle år siden, hvor Volkswagen blev opdaget i at have fiflet med software i millioner af dieselbiler verden over. På den måde fremstod de mere miljøvenlige, end de var.

Siden dengang har Volkswagen betalt over 200 milliarder kroner som følge af sagen. Det har været til bøder, erstatninger og forlig.

- Den sag har været en kæmpe udfordring for koncernen - især i forhold til økonomien, men ikke mindst i forhold til selvforståelsen, oplevelsen af mærket og koncernens image.

- Det er helt klart, at det også har haft en enorm betydning for, at det er nu, der bliver fokuseret meget på elbiler, siger Mikkel Thomsager.

Volkswagen og Porsche hører begge under den store Volkswagen-koncern.

Det har de gjort, siden østrigeren Ferdinand Porsche opfandt den ikoniske Volkswagen-bil boblen og grundlagde Porsche.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Sikring af åen og havnen med et partnerskab for handling - nu!

Juletiden er lige om hjørnet, og julefrokostsæsonen banker på døren. På trods af at vi ved, at færden ved åen og havnen i Aarhus kan have fatale følger for feststemte århusianere, lader teknisk forvaltning vente på sig. Opsætningen af de termiske kameraer, som vi i Radikale foreslog sidste vinter, og byrådet vedtog i budgetforliget for et par måneder siden, kan ifølge rådmand Bünyamin Simsek nemlig først sættes op i 2020 af hensyn til budgetrammen. Men vi kan ikke vente. Bureaukratiske benspænd må ganske enkelt ikke være årsagen til, at endnu en drukneulykke får lov at ske. Det tyder på, at det ikke er ladsiggørligt at fremrykke investeringen i de termiske kameraer til 2019. Vi vil derfor i Radikale gerne opfordre til et livsnødvendigt og kreativt partnerskab. For hvis vi skal gå og vente på en permanent løsning, mens der er allermest brug for den, skal vi opsætte en midlertidig. For det er nu - i den kommende juletid - at vi har brug for den ekstra sikring af åen og havnen, og her, vi har mulighed for at redde liv. Vi tror ikke, at den nye kampagne ’Hvor våd skal din bytur være?’ er tilnærmelsesvist en god nok erstatning for de kameraer, vi venter på at få sat op. Spørgsmålet er også, om vi vil forhindre, at folk overhovedet falder i, med en hyggelig afskærmning i vintersæsonen? Vi har derfor et opråb til alle de kræfter, der vil og kan hjælpe. Både borgere, foreninger, beværtninger og kommunen. Måske har vi forskellige, kønne afskærmningsløsninger stående på et lager et sted, hvor de alligevel bare står og samler støv? Måske vil barerne omkring åen hjælpe til med at sikre deres festgæster mod en tur i det kolde, mørke vand på deres bytur? Vi kan endda pynte en midlertidig afskærmning med genbrugsjulebelysning, så vi også skaber endnu mere stemning i de kolde julemåneder, mens vi gør det mere sikkert at færdes ved åen og havnen. Mulighederne vil garanteret præsentere sig, hvis blot vi leder. Så det håber vi, at vi i fællesskab kan gøre. Det er alfa omega, at vi hurtigst muligt får sikret åen og havnen, for der er gået for lang tid allerede. Hver eneste dag, der går uden sikkerhedsforanstaltninger, jo mere alvorligt bliver det. For vandet bliver koldere, og juletidens mange, våde fester bliver flere og flere, hvilket giver byens natteliv et ekstra pres og skaber utryghed hos forældre. Vi ønsker os partnerskaber for handling – nu!

Annonce