Annonce
Erhverv

Portører i Københavns Lufthavn bliver krævet medlemskab af 3F

Vibeke Toft/Ritzau Scanpix
Medarbejderklubber i Københavns Lufthavn kræver medlemskab af 3F. I strid med regler, siger professor.

Hvis man arbejder som bagageportør hos SAS Ground Handling i Københavns Lufthavn, skal man være medlem af medarbejderklubben "Ekspeditionsarbejdere i SAS" og fagforeningen 3F.

Det står i foreningens vedtægter, skriver TV2 og Berlingske.

Bagagepersonalet hos SAS Ground Handling har de seneste dage været i vælten, fordi de har strejket tre gange. Utilfredsheden er bundet i, at en vikar ikke har villet melde sig ind 3F. Han er i stedet medlem af fagforeningen IDA.

- Alle Ekspeditionsarbejdere i SAS skal være medlem af klubben.
Nyansatte skal senest den 1. i efterfølgende måned efter ansættelsen indmelde sig i klubben samt være medlem af 3F Kastrup, fremgår det af vedtægterne.

Ifølge TV2 er der flere andre tilfælde af lignende vedtægter for medarbejderklubber under 3F Kastrup. Det gælder blandt andet for firmaet Menzies, der også håndterer bagage i lufthavnen.

Ifølge Bent Greve, der professor og forsker i arbejdsmarkedspolitik på Roskilde Universitet, kan en medarbejderklub godt kræve, at medarbejderne er en del af klubben.

- Men den anden del går ikke. Man kan ikke kræve, at nogen er medlem af en bestemt faglig organisation, siger Bent Greve til Berlingske.

Han henviser til en dom fra 2006 ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.

Her blev det slået fast, at det står ansatte frit for, hvilken fagforening de ønsker at være medlem af.

Formanden for 3F Kastrup, Henrik Bay-Clausen, oplyser til TV2, at man 27. august blev enig med SAS om at ændre vedtægterne.

- Klubvedtægterne er formentlig fra, da klubben blev stiftet for 73 år siden. Det har aldrig været et problem for nogen - heller ikke for SAS, og det binder heller ikke tredjepart.

- Nu er der opmærksomhed på det, og klubben er 27. august blevet enig med SAS om, at man justerer klubvedtægterne, skriver han i en mail til TV2.

/ritzau/

Annonce
Link til artikel på Berlingskes hjemmeside
Link til vedtægter for Ekspeditionsarbejdere i SAS
Link til artikel på TV2
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce