Annonce
Navne

Portræt: Vækstkomet i trykkeribranchen

<p>Anders Grønborg fylder tirsdag 2. februar 40 år. Pressefoto</p>

I løbet af 17 år har Anders Grønborg, medejer af LaserTryk.dk i Aarhus N, udviklet virksomheden fra en kopimaskine i kælderen til en af Nordens største trykkerikoncerner.

Annonce
Trykkeribranchen har i det seneste årti været ramt af afmatning og konkurser. Der har været store udfordringer som blandt andet omstillingen til den digitale virkelighed og den generelle konjunkturnedgang.
Anders Grønborg fylder tirsdag 2. februar 40 år. Pressefoto
En af de frontløbere, der er gået stik imod tendensen, er LaserTryk.dk på P.O. Pedersens Vej 26, Aarhus N, med partnerne Anders Grønborg og Esben Mols Kabell i spidsen.
Anders Grønborg fylder tirsdag 2. februar 40 år og kan på fødselsdag skue tilbage på et erhvervseventyr, der kun er gået opad, men som begyndte i en hel anden branche. En branche, der involverer farverige drinks og festglade gymnasieelever.
Annonce

Ungdomsrejser

»Vi begyndte i 1999 med at arrangere ungdomsferier til datidens festhovedstæder, Lloret de Mar og Caella. Vores eget behov for tryksager var stort, men der var ingen trykkerier, der kunne leve op til vores krav om kvalitet og pris. Vi købte derfor vores egen tryk- og kopimaskine og var egentlig chokeret over, at vi kunne spare 75 procent ved selv at producere plakaterne. Vi begyndte at lave markedsføringsmateriale for samarbejdspartnere, og hurtigt kørte maskinen i døgndrift. Vi overnattede ofte sammen med den for at kunne fylde papir på i løbet af natten,« fortæller Anders Grønborg, der bor med sin kæreste i Aabyhøj.
Annonce

Tankegang på hovedet

I dag står Anders Grønborg i front for en af Nordens største trykkerikoncerner, med over 250 medarbejdere, der i det seneste årsregnskab viste en omsætningsfremgang på 33 procent.
Ud over hovedselskabet LaserTryk.dk og dets fire datterselskaber i Sverige, Norge, Tyskland og England, har han skabt virksomhederne FotoSjov.dk, FirmaVisitkort.dk og bogtrykkeriet Scandinavian Book.
Anders Grønborg sætter konstant nye skibe i søen og vender ofte den normale tankegang i branchen på hovedet. For eksempel når han i en storstilet kampagne advokerer for at gøre husstandsomdelte reklamer til et aktivt tilvalg i stedet for et fravalg, hvilket potentielt kan skade både konkurrenternes og Anders Grønborgs egen forretning.
Annonce

Kender ikke til »vi plejer«

»Jeg er ikke skolet i trykkeribranchen og kender - modsat mange konkurrenter - ikke til, 'vi plejer'. Jeg vil levere tryksager på samme måde, som jeg selv helst vil købe dem: billigt, nemt og med kort ventetid. Jeg kan slet ikke lade være med at komme med alternative idéer til, hvordan vi kan øge omsætningen,« fortæller Anders Grønborg.
Af atypiske idéer kan nævnes at stille LaserTryk.dk's nye, egenudviklede e-handelsplatform gratis til rådighed for reklamebureauer og konkurrerende trykkerier, som har en utidssvarende hjemmeside, hvor LaserTryk.dk supplerer den enkelte virksomheds sortiment med sit eget. Dermed kan selv små trykkerier markedsføre sig som totalleverandører.
Anders Grønborg har også udgivet en bog, hvor han og Esben Mols Kabell deler deres 111 bedste tips og forretningshemmeligheder til at drive en lønsom forretning.
Annonce

Fem gange Gazelle

LaserTryk.dk A/S er en Nordens største digitaltrykkerier - og fem gange kåret til Gazelle af Børsen.
Koncernen, der igennem en årrække har præsteret markant vækst i både ind- og udland, driver også selskaber i Norge, Sverige, Storbritannien og Tyskland.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce