Annonce
Debat

Postnord: Kære århusianske kunde, din pakke er nu klar til afhentning - i Odense

Postnord håndterer titusindvis af breve og pakker, og fejl er forståelige. Det er til gengæld ikke den komplette mangel på kommunikation fra postvæsnets side, når fejlen er sket, mener journalist på Århus Stiftstidende, Jesper Bech Pedersen, der måtte opgive at komme i kontakt med Postnord efter, at en pakke, der skulle leveres i Aarhus, var blevet kørt til Odense. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Post Danmarks nye idé: Hent selv dit brev hos afsenderen.

Sådan lød en fiktiv nyhedsoverskrift i Rokokoposten i 2012, fire år før Post Danmark blev til Postnord.

Allerede dengang var servicen i det danske postvæsen så ringe, at satiremagasinet valgte at beskrive postens seneste tiltag, hvor man for den halve pris af et almindeligt frimærke kunne få lov til selv at klare hele forsendelsen uden postens indblanding.

Annonce

Den var ikke gået i dag. Nyhedssatire skal trods alt helst adskille sig fra virkeligheden.

For nylig kørte jeg til forretningen 'Skatepro' i Hinnerup for at købe et løbehjul til hver af mine tre drenge. Desværre var kun to af løbehjulene hjemme, så jeg aftalte med butikken, at jeg selv skulle bestille det sidste på hjemmesiden. Så ville det blive sendt fra Belgien. 

Hjemme ved computeren opdagede jeg til min gru, at eneste forsendelsesmulighed var med Postnord.

Jeg skriver 'gru', fordi jeg desværre har ringe erfaringer med det engang så hæderkronede danske postvæsen.

Ét år nåede omkring 30 julekort ikke frem til en eneste af modtagerne. En anden gang forsvandt et pakkebrev sporløst, og eftersom Postnord ikke tilbyder track & trace (sporing) på breve eller tager ansvar for mistede forsendelser, så endte jeg selv med regningen for både porto såvel som indholdet af den pakke, postvæsenet havde taget sig betalt for levere, men i stedet smidt væk.

Nå ja, man må jo forsøge at se lyst på tingene. I det mindste havde de ikke kørt pakken til København...

Kort sagt, så undgår jeg så vidt muligt Postnord, men ved min side stod nu en fem-årig dreng, som var blevet lovet et nyt løbehjul.

Og hey, her var trods alt tale om et løbehjul i en stor kasse med track & trace - så hvor galt kunne det gå?

Temmelig galt skulle det vise sig. Få dage senere modtog jeg en e-mail fra Postnord om, at pakken var forsøgt afleveret i den ønskede pakkeboks få hundrede meter fra mit hjem, men at den desværre var for stor. 

Du får en ny mail med besked om, hvor du kan hente pakken, stod der afslutningsvist i mailen.

Erfaringsmæssigt vidste jeg, at pakken nok ville blive kørt til postkontoret ved Føtex i City Vest, hvilket også var ok. Der er kun et par kilometer fra mit hjem.

Allerede næste dag kom så den lovede mail:

Din Hent-selv pakke fra SKATEPRO er klar til afhentning i Collect Shop 7-Eleven, Rugårdsvej 280, 5210 Odense NV. Hent senest den 25.08.2021. Husk ID og denne mail.

Nå ja, man må jo forsøge at se lyst på tingene. I det mindste havde de ikke kørt pakken til København...

Via Postnords egen online kundeserviceformular forklarede jeg problemet, oplyste pakkenummer og mine personlige oplysninger og spurgte, om de kunne sende pakken i retning af Aarhus igen?

Intet svar.

Efter nogle dages ventetid greb jeg telefonen og ringede til kundeservice.

Du er nummer... éthundrede og tre i køen. Vent venligst.  

Ikke alligevel så.

Ny mail. Samme forespørgsel som sidst. Denne gang med en understregning af, at jeg intet svar havde fået på min forrige henvendelse.

Vente, vente, vente ... Og ja, du gættede det. Kun tung tavshed fra firmaet, der ellers har levet af kommunikation siden 1624, og i hver eneste af sine autogenerede mails underskriver sig med:

Vores 6.500 medarbejdere forbinder 24 timer i døgnet virksomheder, myndigheder og privatpersoner i hele Danmark. 

Til gengæld kom der hurtigt svar fra Skatepro, som jeg nu henvendte mig til. Her konstaterede en ikke specielt overrasket medarbejder, at "det er da utroligt med Postnord", og refunderede mig straks pengene for løbehjulet.

Alle laver fejl. Postnord måske lidt flere end de fleste, men stadigvæk. Jeg kan sagtens grine af, at en pakke har befundet sig få hundrede meter fra sit endelige bestemmelsessted i Aarhus og derefter er blevet kørt til Odense. Det er fair nok at begå fejl. 

Hvad der til gengæld ikke er fair, er den tavshed og ligegyldighed, man bliver mødt med, når man som betalende kunde forsøger at komme i kontakt med Postnord.

En telefonkø på 103 ventende kunder er en decideret hån mod andre menneskers tid og siger vel alt om, hvor meget Postnord går op i sine kunder. I regn og slud, posten skal ud - yeah right!

Jeg har endnu ikke - efter en måned - hørt et pip fra Postnord som reaktion på nogle af mine henvendelser.

Forklaringen kan selvfølgelig være, at de har valgt at svare per brev. I så fald kommer det nok en af dagene.

Jesper Bech Pedersen er journalist på Aarhus Stiftstidende. Foto: Axel Schütt


Annonce
Aarhus For abonnenter

Guide til Michelin-kokkenes favorit spisesteder i Aarhus: Her tager vi hen i vores fritid

Danmark

Fredagens coronatal: Færre smittede - flere indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
AGF

Kommentar: Top seks er fortsat inden for det muliges rige for AGF, men status quo efter 1-1 mod Silkeborg har ikke ligefrem gjort sagen nemmere at løse

Aarhus For abonnenter

Frustrationer står i flammer: Ulovlig strejke og trussel om masse-opsigelser på hospitalet i Skejby

Debat

Ironi kan forekomme: Vores millionby savner da et højhus ved Møllestien?

Debat For abonnenter

Stiften mener: Sygeplejerskerne har fat i den lange ende

DGI til foreninger med coronatvivl: Hold gang i idrætten

AGF For abonnenter

Karakterbogen: Tre AGFere spillede over par mod Silkeborg - to leverede en decideret ringe indsats

Debat

Det er tid til at sikre sundhed og foreningssport i Aarhus: Kære politikere, I risikerer, at lokale ildsjæle brænder ud

Alarm 112

Voldsomt uheld i Aarhus: Bilist ramt af bus

Heunicke havde håndskrevne noter fra nøglemøde med i Minkkommission

AGF

Det var da i grunden en kamp, AGF skulle have vundet, men som de reelt ikke fortjente at vinde

Aarhus For abonnenter

Bor I her? Mette og Philip har lavet interiørbutik i en lejlighed

AGF

AGF-målmand var ved at eksplodere: - De løb jo bare rundt om os

Annonce