Annonce
Danmark

Power om uigennemskuelige priser på hvidevarer: Forbrugerne skal selvfølgelig ikke betale mere for en sølvfarvet låge

Power afviser, at forbrugerne skal betale mere hos dem end for en nærmest identisk vaskemaskine med hvid låge i andre forhandleres butikker. Butikken har nemlig prismatch, lyder det. For at få prismatch kræver det, at forbrugerne opdager, at der findes en nærmest identisk model med en billigere pris. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Anders Buur Thomsen, salgschef i Power, afviser, at forbrugerne i Powers butikker skal betale mere for vaskemaskinen med den sølvfarvede låge, end de skal for den nærmest identiske vaskemaskine med hvid låge i andre forhandleres butikker. Butikken har nemlig prismatch, lyder det. For at få prismatch kræver det, at forbrugerne opdager, at der findes en nærmest identisk model med en billigere pris.

Laver I eneforhandlingsaftaler på nogle modeller, når I indkøber hårde hvidevarer?

- Vi har modeller, der kun er vores. Den omtalte model med sølvlågen er for eksempel kun vores. Så kan der sagtens være en, der minder om et andet sted.

Hvorfor laver I aftaler om at være eneste udbyder af en model?

- For at sikre logistikken på varen. Når vi har eneforhandling, er det kun os, der kan købe modellen hos Bosch. Så kan vi sige til Bosch, at vi forventer at sælge 5000 af den her vaskemaskine det næste kvartal. Det ved de, vi gør. Hvis det er en model flere har, og der er en, der kører tilbud, så kører vi med. Vi får derfor et større salg, der ikke er planlagt i forhold til logistikken.

Vi har tjekket priserne på en række nærmest identiske vaskemaskiner. For eksempel kostede WAWH269PSN 8999 kroner hos jer, der var eneste forhandler udover Punkt 1. Den nærmest identiske model WAWH26I9SN var til salg hos flere forhandlere. Billigste pris på testtidspunktet var 6289 kroner. Får forbrugere der køber modellen hos jer en god handel?

- Ja, det gør de. Vi har lige haft vaskemaskinen til salg til 5555 kroner i weekenden. Nu når weekenden er slut har vi prismatch. Hvis der kommer en kunde og viser en nærmest identisk maskine, matcher vi prisen. De skal selvfølgelig ikke betale ekstra, fordi lågen er sølvfarvet og ikke hvid. Hvis der kommer en forbruger mandag, vil vi også sælge maskinen til 5555, fordi det var prisen i weekenden. Vi kan bare ikke markedsføre det som weekendtilbud mere, fordi det ikke er weekend. Men jeg vil gerne garantere, at alle forbrugere, der kommer ned til os mandag får den til 5555 kroner.

Hvad med de forbrugere, der kommer på onsdag?

- Det er ikke alle sælgere, der onsdag vil kunne huske, vi kørte tilbud weekenden. Men vi har 30 dages prismatch. Her er modellerne næsten identiske, så vi vil matche den billigste netpris.

Men det kræver vel, at forbrugeren selv opdager, at der findes en nærmest identisk model, som er til salg langt billigere hos en anden forhandler?

- Hvis de tjekker den her model på Pricerunner, kan de ved at scrolle ned på siden se, den også har kostet 5555 kroner.

Forbrugerrådet Tænk kritiserer de mange forskellige modelnavne til stort set identiske produkter, fordi de gør det umuligt at prissammenligne produkterne, når der ofte kun er en forhandler af en bestemt model. Hvad mener du om den kritik?

- Hvis vi kunne prissammenligne med den model, du nævner, så havde vi gjort det. Men det må vi ikke, når det ikke er samme maskine.

Mener du, I selv er en del af årsagen til, at det bliver svært at prissammenligne, når I efterspørger at få modeller for jer selv?

- Nej, jeg mener Powers priser er meget gennemskuelige netop på grund af vores prisrobot og kundegarantier. Vi får tilbudt en samlet pakke fra leverandøren både med egne modeller og modeller til alle.

Mener du, det er nemt for forbrugerne at gennemskue, de kan få nærmest en identisk maskine knap 3000 kroner billigere hos en anden forhandler, når jeres ikke er på tilbud?

- Jeg synes faktisk, det er relativt nemt. Du går bare ind på Pricerunner og skriver de fire første cifre i modelnavnet. Hvis de som forbrugere er i tvivl om, hvilken model de skal have, kan de komme ned i butikken og spørge, hvad forskellen er. Så vil vi sige, der ikke er anden forskel end farven.

Så du anerkender ikke, det er svært for forbrugerne at sammenligne priserne, når der er mange nærmest identiske modeller med forskellige navne?

- Jeg siger ikke, det er nemt at finde frem til vaskemaskiner. Jeg ved bare, at hvis man tjekker vores tilbud, finder man et godt tilbud på en vaskemaskine. Jeg kan garantere det tilbud er godt.

Forbrugerne skal altså bare undgå at købe andet end det, der er på tilbud hos jer?

- Nej, forbrugerne skal købe lige præcis det, der passer dem. Nogle vil gerne have maskiner med kapacitet på ni kilo, fordi der skal være plads til meget. Nogle vil gerne have 1600 omdrejninger.

Hvis det handlede om at øge valgfriheden for forbrugeren, hvorfor kan man så ikke indenfor samme modelnummer vælge størrelsen på kapaciteten ligesom ved mobiltelefoner, i stedet for at der oprettes forskellige navne til hver størrelse?

- Det synes jeg også ville være super smart.

Men det ville skabe færre variationer, og dermed ville det vel blive sværere for jer at få en model for jer selv?

- Korrekt. Fordi hvidevarer fylder så meget, som de gør, er logistik en noget større udfordring, end den er ved telefoner. Derfor har vi en del modeller, der er vores egne.

Vil det sige, at hensynet til logistikken vinder over hensynet til, at det skal være gennemskueligt for forbrugerne?

- Det gør, at de får et godt tilbud. Jeg synes, det er fantastisk, de kan få denne vaskemaskine til 5555 kroner.

Annonce

Elgigantens svar på kritikken

Elgiganten har valgt at sende et skriftligt svar på kritikken fra Forbrugerrådet Tænk. Hvidevare-salgschef Torben Førsterling skriver:

- I Elgiganten har vi i kraft af vores størrelse mulighed for at tilbyde et enormt bredt sortiment med tusindvis af hvidevarer, der alle har forskellige designs og funktioner for at imødekomme kundernes behov og individuelle ønsker. Hvis en kunde har købt en hvidevare hos os, som ikke har levet op til forventningerne til funktion eller pris, så tilbyder vi 30 dages returret eller hele 50 dage hvis man er medlem af vores kundeklub.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Inhabilitet: Unfair og usædvanligt rygtetjek

En usædvanlig sag. Sådan kan Enhedslisten og Radikales 10-dages forespørgsel om Teknik og Miljø-rådmand Bünyamin Simseks habilitet i sagen om Risskov Strandpark betegnes. De to partier med Keld Hvalsø (EL) og Eva Borchorst Mejnertz (R) i spidsen har rejst forespørgslen, hvor de blandt andet spørger borgmesterens afdeling, hvordan den anbefaler rådmænd at agere i sager, ”der vedrører personlige venner, logebrødre og økonomiske bidragsydere.” Man sætter derfor den store projektørlampe på rådmanden og mistænker ham for vennetjenester og forklarer det med, at man har hørt rygter fra folk i området. Hvis formålet var at belyse, hvorvidt der var et inhabilitetsproblem i sagen om en udstykket villa i Risskov, så er der andre og mindre larmende måder at gøre det på. At rejse en 10-dages forespørgsel, fordi man har hørt nogle rygter, er en usædvanlig fremgangsmåde, der kun er med til at rejse opmærksomhed og mistillid i en sag, der i forvejen har været ramt af myter og misforståelser. Det er en gratis omgang for Enhedslisten og Radikale på denne måde indirekte at insinuere, at der er problemer i sagen om Risskov Strandpark, så selvom der intet viser sig at være i sagen, vil det stadig summe af rygter og snak efterfølgende. Især når man blot går videre med rygter og ikke har dokumentation for beskyldningerne. Det er ikke fremmende for tilliden til systemet og langt fra noget, man har brug for i Aarhus lige nu. Systemet er nu engang indrettet sådan, at det er en politiker selv, der skal oplyse om der er problemer med inhabilitet, og derfor kan Enhedslistens og Radikales forespørgsel ses som mangel på tillid til rådmanden. Nu er det en del af et officielt dokument, og derfor er det, der lige nu blot er rygter, blevet en offentlig mistanke om rådmanden, og det er ganske enkelt voldsomt og usædvanligt. Selvfølgelig skal man reagere, hvis man har en mistanke, men enten skal man have mere håndgribelig dokumentation, ellers skal man lufte sin mistanke mindre offentligt. Det andet er unfair.

AGF For abonnenter

AGF giver stort skulderklap til klubbens unge keepere: - Står 100 procent på mål for det her

Østjylland

Se kampflyene over Aarhus: F16-fly i formation markerede jubilæum

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];