Annonce
Aarhus

De århusianske cykelhandlere er pressede: - Det begynder at blive et problem

Efterspørgslen på cykler har været stor under coronapandemien, og de århusianske cykelhandlere mangler både cykler og reservedele. Det mærker Peter Lindby ved Rask Cykler også. Foto: Mette Marie Birch Breuning
Øget efterspørgsel og en forsinket produktion betyder, at de århusianske cykelhandlere mangler både cykler og reservedele. I nogle tilfælde kan der være op til et års ventetid.

AARHUS: Foråret er for alvor over os, og i det gode vejr kunne man fristes til at springe på cyklen og nyde en tur på landevejen eller på mountainbiken. Har man ikke allerede en cykel, er det dog ikke ligetil.

I kølvandet på coronapandemien mangler de århusianske cykelhandlere nemlig både det ene og det andet.

- Vi mangler mountainbikes, racercykler, elcykler og citybikes med udvendige gear. Det er mere eller mindre hele paletten, siger Brian Andersen, indehaver af Friis Cykler, der har tre butikker og værksteder i Aarhus.

Annonce


Det begynder at blive et problem, for vi mangler omsætning, fordi vi ikke har nogle cykler. Man har flyttet produktionen og laver alt centralt på store fabrikker i østen, og så bliver man meget hårdt ramt, når sådan noget her sker.

Peter Lindby, indehaver Rask Cykler


Siden oktober har han manglet cykler, og nu begynder det også at knibe med reservedelene - særligt med kæder og kranse. Mange af de fabrikker, som producerer både cykler og reservedele, har haft lukket og er kommet bagud med produktionen som følge af pandemien.

- Da alle folk blev sendt hjem sidste år, solgte vi rigtig mange cykler, og når der bliver solgt mange cykler og produceret færre, kommer man til at mangle på et tidspunkt, siger Brian Andersen.

Flere grossister

Samme virkelighed mærker de hos Rask Cykler og Aarhus Cykler.

- Vi har nogle leverandører, der har restordrer frem til 2023, og det er endda nogle af de allerstørste på markedet. Så det er da en udfordring, siger Peter Lindby, indehaver af Rask Cykler.

Som følge af pandemien mærkede han, hvordan danskerne blev mere interesserede i at hoppe på den tohjulede, og sidste år solgte Rask Cykler 30 procent flere cykler end i 2019. Men de 'kronede dage' har en bagside, forklarer han.

- Det begynder at blive et problem, for vi mangler omsætning, fordi vi ikke har nogle cykler. Man har flyttet produktionen og laver alt centralt på store fabrikker i Østen, og så bliver man meget hårdt ramt, når sådan noget her sker, siger han.

Han forklarer, at det langt størstedelen af gangene lykkes at finde alternativer og finde reservedele, som er kompatible, så kunderne ikke skal undvære deres cykler:

- Men det kan vi jo ikke blive ved med. De alternativer løber jo også tør, og vores varelager, som vi selv synes var stort i marts-april sidste år, begynder også at blive mindre.

Jan Lund, som ejer Aarhus Cykler, lever hovedsageligt af at lave reparationer, og det er også blevet en dyrere og længere proces.

- Jeg bruger mere tid på at få fat i reservedele, og jeg er også nødt til at betale overpriser. I stedet for at kunne stykke en reparation på en cykel sammen fra én grossist, skal jeg måske have fat i tre grossister, siger han.

Annonce

En spærret kanal

Det betyder også, at kunderne må væbne sig med lidt ekstra tålmodighed, hvis de for eksempel skal have repareret deres gear.

- Jeg kan ikke give en fast pris eller et leveringstidspunkt, inden jeg har undersøgt det, siger Jan Lund.

Som om at det ikke var nok med en global pandemi, satte et fragtskib sig også på tværs i Suez-kanalen i slutningen marts, og ifølge Peter Lindby har det også haft betydning for cykelleveringen, som er blevet yderligere forsinket.

Han forklarer, at de opererer med et halvt til et helt års ventetid, og opfordrer derfor folk til at bestille deres cykler i god tid.

- Hvis man skal have en ny racer eller mountainbike, og man gerne vil tage den i brug enten i efteråret eller i foråret næste år, så skal man bestille den nu, siger Peter Lindby.

Ifølge Brian Andersen skulle de have lavet 'de store penge' rent reperationsmæssigt netop nu, men grundet manglende reservedele er det blevet besværliggjort.

- Det gør da ondt, og det er træls, men vi kan hverken gøre fra eller til, siger han.

Han vurderer, at de også kommer til at mærke bivirkningerne næste år, men håber, at det 'retter sig ud' senest i begyndelsen af 2023.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
AGF

AGF var altdominerende men smed det næsten væk efter pausen: - Kampbilledet bliver sådan her, når vi ikke scorer til 2-0

Debat

Ny bødesag er pinlig for AGF: Direktøren må lære at styre temperamentet

Annonce