Annonce
Aarhus

Prisfald: FlixBus sætter flere billige billetter til salg på hver afgang

FlixBus sætter nu flere billige billetter til salg på hver afgang. Er du ude i god tid, kan du få en tur til København for 99 kroner. Arkivfoto.

At tage bussen, når det danske land skal krydses, er blevet et populært alternativ til DSB. Konkurrencen om de passagerer er derfor også større, og det får FlixBus til at give priserne et ekstra hak ned - hvis du er ude i god tid.

AARHUS: Flere og flere tager bussen, når de skal fragte sig over større afstande i Danmark.

Tal viser, at antallet af passager, der rejser med fjernbus, er steget fra 26.867 passagerer i 2014 til 44.456 passagerer i 2016. Det er er en stigning på 60 procent.

Man kan formode at grunden til, at flere foretrækker bus fremfor eksempelvis tog er de billige priser. Der er masser af afgange mellem øst og vest i Danmark og den stigende konkurrence får busselskaberne til at sætte prisen ned på stribe.

Nu er turen kommet til FlixBus, hvis priser dykker med op til 20 procent. Det sker ved, at der bliver sat endnu flere billige billetter til salg, til dem der er ude i god tid.

- Vi vil gøre rejsen mellem øst og vest tilgængelig for alle, uanset budget, siger Winnie Højer, der netop er tiltrådt som landechef ved FlixBus i Danmark.

FlixBus samarbejder med lokale busvognmænd og driver et simpelt bookingsystem. Kunden kan købe billetter til de busser, som samarbejdspartnerne driver. I foråret gik århusianske Abildskou Busser i samarbejde med FlixBus, der også har købt Rød Billet.

I perioden april til juni 2017 havde FlixBus 95.000 passagerer. Det tal steg i perioden juni til september 2017 til 290.000 passagerer.

FlixBus anerkender, at perioden har været henover sommerferien, hvor der er mange rejsende, men der er alligevel tale om et rekordhøjt antal passagerer.

- Den store efterspørgsel efter vores rejser giver os lyst til at betale tilbage med flere pladser, flere afgange og billigere billetter, siger Winnie Højer.

Annonce

Vi kan tilbyde den gode pris, når vi undgår at køre med halvtomme busser. Derfor vælger vi at belønne dem, der booker i god tid.

Winnie Højer, landechef ved FlixBus Danmark.

Belønning til de hurtige

Hos FlixBus ønsker man at belønne dem, der er ude i god tid. De 20 procent kommer derfor særligt til at gøre gavn for dem, der køber billetter god tid i forvejen.

FlixBus kan se i deres systemer, at rigtig mange køber billetter dagen før. Det vil de gerne lave om på.

-Vi kan tilbyde den gode pris, når vi undgår at køre med halvtomme busser. Jo tidligere vi kender antallet af passagerer, jo længere varsel har vi til at booke busserne. Derfor vælger vi at belønne dem, der booker i god tid, siger Winnie Højer.

Det betyder, at der sættes flere af de billige billetter til 99 kroner til salg på hver eneste afgang.

Målet hos FlixBus er, at lokke bilister til at benytte sig af bæredygtig samkørsel i stedet for at tage bilen. Det er til fordel for miljø og giver samtidig mindre belastning på vejene.

En enkelt biltur fra Aarhus til København udleder 13,9 kilo CO2. Som passager i en FlixBus kan du med grøn samvittighed sige, at dit CO2-aftryk halveres i forhold til at køre med bil.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Bears vandt snævert i København

Blog

Erindrings-containere

Da jeg forleden skulle have gudstjeneste i domkirken, kom jeg i god tid og besluttede mig for, at gå en tur i de omkringliggende gader, inden jeg skulle ind og have kjolen på - som man siger i min branche. Der er nu også noget særligt ved at gå rundt om morgenen i en søndagsstille by. Et par søvndrukne fædre er blevet sendt ud med barn og barnevogn, for at mor kan få en time ekstra på øjet, et ungt festramt menneske søger efter en åben kaffebar, og en enkelt turist kommer skramlende med sin rullekuffert. Men når byen på den måde er overladt til sig selv og duerne, kragerne og mågerne, så er det, synes jeg, også som om tiden står lidt mere stille, Eller måske er det nærmere som om erindringerne - både ens egne personlige og de fælles historiske - presser sig mere på. Har man som jeg haft en fortid i byen husker man måske begivenheder, gamle venner man gik rundt sammen med, søde piger, der boede henne om hjørnet. Nogle gange er det så også som om kvarterets gamle bygninger og havets nærhed taler om endnu ældre tider, om kannikker, sømænd, handelsfolk og larmende drukkenbolte. Og er du først i dét hjørne er det lidt ligesom at du blidt løftes ud af 2019 for at blive en lille del af byens store erindring. Og har du så oven i købet, som jeg havde det forleden, et ærinde inde i domkirken, så er det en stemning eller fornemmelse, der ikke sådan lige slipper dig. Domkirken er, som så mange andre af de mange gamle kirker vi er privilegerede med her i stiftet, også en erindrings-container. Billederne, gravminderne, døbefonten, hele bygningsværket er som lag af historie, der har lejret sig i rummet. Ikke død historie, men historie der taler til os, der lever og trækker vejret her i 2019 med alt, hvad dertil hører. Den gamle kirke husker for os alle, og derfor rummer den os alle. Da jeg kom hjem til Aarhus for fire år siden var det efter 28 års fravær. Det var godt at være tilbage. Vi travede rundt i gaderne, genoplevede gamle stemninger og glædede os over gensynet. Men der gik et par år, før jeg begyndte at få øje på alle højhusene, byggerierne og boligområderne, der var skudt op siden vi forlod byen i 1988. Det var ligesom mine øjne indtil nu havde nægtet at se dem. Det gamle Aarhus havde i min bevidsthed ikke villet vige pladsen for det nye. Der findes et sted inde på YouTube, en lille film, der er optaget på en køretur fra Randersvej og ind gennem Aarhus i netop 1988. Det var den film, der blev ved at med at spille for mit indre blik, og som også gjorde jeg hele tiden forventede at møde de gamle venner og kærester nede på gågaden. Sådan kan fortiden nogle gange lægge en tung hånd på vores skulder. Ikke mindst, når vi bliver ældre og den af gode grunde fylder mere og mere, og vi gerne vil tale om den, indtil vores børn får et træt udtryk i øjnene. Men hvad jeg gerne vil undgå – og her kommer jeg tilbage til mit ærinde den anden søndag – det er, at historien også helt bemægtiger sig kirkens historiske rum. Forstået sådan, at det der siges inde i den, hele tiden har adresse til os og det mudrede og sammensatte menneskeliv vi lever nu og her i dag. Nok er den en erindringscontainer, kirken, og nok er det vigtigt, at vi har historien med os, men det er her og nu, vi trasker rundt i gaderne mellem hinanden, og det er ordene til os om dét, der først og fremmest er på færde herinde under de gamle hvælvinger.

Aarhus

SF og Alternativet vil indføre betalingsring for bilister i Aarhus: - Vi bliver nødt til at bruge både pisk og gulerod

Østjylland

Trods forsinkelser og aflysninger: Friske tal viser stor stigning i letbanens passagertal

Annonce