Annonce
Aarhus

Prisfald: FlixBus sætter flere billige billetter til salg på hver afgang

FlixBus sætter nu flere billige billetter til salg på hver afgang. Er du ude i god tid, kan du få en tur til København for 99 kroner. Arkivfoto.

At tage bussen, når det danske land skal krydses, er blevet et populært alternativ til DSB. Konkurrencen om de passagerer er derfor også større, og det får FlixBus til at give priserne et ekstra hak ned - hvis du er ude i god tid.

AARHUS: Flere og flere tager bussen, når de skal fragte sig over større afstande i Danmark.

Tal viser, at antallet af passager, der rejser med fjernbus, er steget fra 26.867 passagerer i 2014 til 44.456 passagerer i 2016. Det er er en stigning på 60 procent.

Man kan formode at grunden til, at flere foretrækker bus fremfor eksempelvis tog er de billige priser. Der er masser af afgange mellem øst og vest i Danmark og den stigende konkurrence får busselskaberne til at sætte prisen ned på stribe.

Nu er turen kommet til FlixBus, hvis priser dykker med op til 20 procent. Det sker ved, at der bliver sat endnu flere billige billetter til salg, til dem der er ude i god tid.

- Vi vil gøre rejsen mellem øst og vest tilgængelig for alle, uanset budget, siger Winnie Højer, der netop er tiltrådt som landechef ved FlixBus i Danmark.

FlixBus samarbejder med lokale busvognmænd og driver et simpelt bookingsystem. Kunden kan købe billetter til de busser, som samarbejdspartnerne driver. I foråret gik århusianske Abildskou Busser i samarbejde med FlixBus, der også har købt Rød Billet.

I perioden april til juni 2017 havde FlixBus 95.000 passagerer. Det tal steg i perioden juni til september 2017 til 290.000 passagerer.

FlixBus anerkender, at perioden har været henover sommerferien, hvor der er mange rejsende, men der er alligevel tale om et rekordhøjt antal passagerer.

- Den store efterspørgsel efter vores rejser giver os lyst til at betale tilbage med flere pladser, flere afgange og billigere billetter, siger Winnie Højer.

Annonce

Vi kan tilbyde den gode pris, når vi undgår at køre med halvtomme busser. Derfor vælger vi at belønne dem, der booker i god tid.

Winnie Højer, landechef ved FlixBus Danmark.

Belønning til de hurtige

Hos FlixBus ønsker man at belønne dem, der er ude i god tid. De 20 procent kommer derfor særligt til at gøre gavn for dem, der køber billetter god tid i forvejen.

FlixBus kan se i deres systemer, at rigtig mange køber billetter dagen før. Det vil de gerne lave om på.

-Vi kan tilbyde den gode pris, når vi undgår at køre med halvtomme busser. Jo tidligere vi kender antallet af passagerer, jo længere varsel har vi til at booke busserne. Derfor vælger vi at belønne dem, der booker i god tid, siger Winnie Højer.

Det betyder, at der sættes flere af de billige billetter til 99 kroner til salg på hver eneste afgang.

Målet hos FlixBus er, at lokke bilister til at benytte sig af bæredygtig samkørsel i stedet for at tage bilen. Det er til fordel for miljø og giver samtidig mindre belastning på vejene.

En enkelt biltur fra Aarhus til København udleder 13,9 kilo CO2. Som passager i en FlixBus kan du med grøn samvittighed sige, at dit CO2-aftryk halveres i forhold til at køre med bil.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Stop barnepigestaten

Hæv prisen på cigaretter, forbyd rygning på gymnasier osv. Ja, hetzen vil ingen ende tage mod rygere. Nu vil Aarhus Kommune tage næste skridt – nemlig at forbyde rygning på offentlige steder. Jeg tror, alle kan blive enige om, at rygning er usundt. Men selvom vi som samfund har en bred konsensus om, at rygning ikke er godt, og vi skal forhindre unge i at ryge, så mener jeg ikke, statens og heriblandt Aarhus Kommunes tiltag for at mindske rygning er rigtige. Efter sommerferien lancerede den nye socialdemokratiske regering, at man vil sætte cigaretpriserne op med fem-ti kroner. Størstedelen af Folketingets partier mener, at prisen skal sættes yderligere op. Jeg har den grundlæggende holdning, at når man er over 18 år, så er man selv herre over, om man ryger eller ej. Det er ikke statens opgave at fortælle, hvorvidt det er okay at ryge eller ej. Derudover vil man med regeringens forslag ramme de svageste i samfundet. Folk, der har en bedre indkomst end gennemsnittet, bliver ikke ramt, da de har pengene til at forsætte. Men de borgere i samfundet, der hverken har penge til at ryge, hvis prisen bliver sat op, eller har overskuddet til at stoppe, vil blive ramt. Staten skal ikke ramme de svageste på pengepungen, men derimod hjælpe folk til at stoppe med rygestopskursus. Omkring 62 procent af rygerne vil gerne stoppe med at ryge, lad os give de mennesker nogle redskaber til at stoppe med at ryge. Hvis folk derimod er under 18 år, så mener jeg, at man skal sætte meget mere ind for at fortælle unge mennesker, at rygning er usundt, for at få begrænset muligheden for, at unge under 18 år i første omgang får adgang til tobak. Aarhus Kommune vil nu vedtage, at man ikke må ryge ude på bestemte offentlige steder. Rent basalt mener jeg ikke, at områder udenfor kan være røgfrie, da det er under åben himmel. Dette betyder dog ikke, at jeg ikke har den fulde forståelse for, at det kan være til gene for ikke-rygere, at de bliver tvunget til blive passivrygere, når de færdes på offentlige grunde. Aarhus Kommune skal ikke begynde at påtage sig barnepigerollen og bestemme, hvor man må ryge, og hvor man ikke må. Men jeg mener, at det vil være helt på sin plads, at man opfordrer folk til ikke at ryge på offentlige grunde. På den måde undgår man at køre videre på den uendelige hetz mod rygere, men skaber samtidig plads til ikke-rygere.

Annonce