Annonce
Aarhus

Prisfald: FlixBus sætter flere billige billetter til salg på hver afgang

FlixBus sætter nu flere billige billetter til salg på hver afgang. Er du ude i god tid, kan du få en tur til København for 99 kroner. Arkivfoto.

At tage bussen, når det danske land skal krydses, er blevet et populært alternativ til DSB. Konkurrencen om de passagerer er derfor også større, og det får FlixBus til at give priserne et ekstra hak ned - hvis du er ude i god tid.

AARHUS: Flere og flere tager bussen, når de skal fragte sig over større afstande i Danmark.

Tal viser, at antallet af passager, der rejser med fjernbus, er steget fra 26.867 passagerer i 2014 til 44.456 passagerer i 2016. Det er er en stigning på 60 procent.

Man kan formode at grunden til, at flere foretrækker bus fremfor eksempelvis tog er de billige priser. Der er masser af afgange mellem øst og vest i Danmark og den stigende konkurrence får busselskaberne til at sætte prisen ned på stribe.

Nu er turen kommet til FlixBus, hvis priser dykker med op til 20 procent. Det sker ved, at der bliver sat endnu flere billige billetter til salg, til dem der er ude i god tid.

- Vi vil gøre rejsen mellem øst og vest tilgængelig for alle, uanset budget, siger Winnie Højer, der netop er tiltrådt som landechef ved FlixBus i Danmark.

FlixBus samarbejder med lokale busvognmænd og driver et simpelt bookingsystem. Kunden kan købe billetter til de busser, som samarbejdspartnerne driver. I foråret gik århusianske Abildskou Busser i samarbejde med FlixBus, der også har købt Rød Billet.

I perioden april til juni 2017 havde FlixBus 95.000 passagerer. Det tal steg i perioden juni til september 2017 til 290.000 passagerer.

FlixBus anerkender, at perioden har været henover sommerferien, hvor der er mange rejsende, men der er alligevel tale om et rekordhøjt antal passagerer.

- Den store efterspørgsel efter vores rejser giver os lyst til at betale tilbage med flere pladser, flere afgange og billigere billetter, siger Winnie Højer.

Annonce

Vi kan tilbyde den gode pris, når vi undgår at køre med halvtomme busser. Derfor vælger vi at belønne dem, der booker i god tid.

Winnie Højer, landechef ved FlixBus Danmark.

Belønning til de hurtige

Hos FlixBus ønsker man at belønne dem, der er ude i god tid. De 20 procent kommer derfor særligt til at gøre gavn for dem, der køber billetter god tid i forvejen.

FlixBus kan se i deres systemer, at rigtig mange køber billetter dagen før. Det vil de gerne lave om på.

-Vi kan tilbyde den gode pris, når vi undgår at køre med halvtomme busser. Jo tidligere vi kender antallet af passagerer, jo længere varsel har vi til at booke busserne. Derfor vælger vi at belønne dem, der booker i god tid, siger Winnie Højer.

Det betyder, at der sættes flere af de billige billetter til 99 kroner til salg på hver eneste afgang.

Målet hos FlixBus er, at lokke bilister til at benytte sig af bæredygtig samkørsel i stedet for at tage bilen. Det er til fordel for miljø og giver samtidig mindre belastning på vejene.

En enkelt biltur fra Aarhus til København udleder 13,9 kilo CO2. Som passager i en FlixBus kan du med grøn samvittighed sige, at dit CO2-aftryk halveres i forhold til at køre med bil.

Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Bølge af indbrud i fritidshuse: Kan være samme gerningsmænd

Leder For abonnenter

Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre fremtid

En gruppe forældre slår alarm, fordi Aarhus Kommune vil ændre skoledistriktet i Åbyhøj. Gammelgaardsskolen vil få flere elever fra Bispehaven, og nu truer mange forældre med at flytte deres børn fra den skole til en privat. De mener, at børnene fra Bispehaven vil kræve flere ressourcer af Gammelgaardsskolen, fordi indvandrerbørnene, der kommer, har sværere ved at læse end etnisk danske børn. Det kan ramme dem, der i denne gruppe har brug for ekstra støtte. Ændringen af skoledistriktet har været i høring. Der er kommet 137 svar, 115 fra forældre, der advarer mod udvidelsen, og skolebestyrelsen ser forslaget som meget problematisk. Den har stor forståelse for, at der skal findes en løsning for børnene i vestbyen. Nu har 11 procent af eleverne på Gammelgaardsskolen behov for sprogstøtte. Det kan skolen håndtere, men bestyrelsen ser en fare i at få flere elever, der har brug for støtte. Det vil kræve ekstra ressourcer og ekstra penge. Måske skal der oprettes en ekstra klasse på skolen. Fra det nuværende distrikt skal potentielt 77 børn begynde i skolen. Hvis Bispehaven kommer med, er der 25 flere. Som det ser ud, skal fem elever fra Bispehaven ind i hver af de sandsynlige fire børnehaveklasser. Forældrenes bekymringer er også, at skolen ikke har plads til endnu en klasse. I forvejen har ikke alle klasser deres eget klasseværelse alene. Charlotte Korsgaard Nielsen er talsmand for Åbyhøj Dagtilbud og indstillet på at finde en løsning. Men gruppen er ikke inviteret til dialog. Her kan kommunen begynde. Tag alle med på råd og til debat om, hvordan sagen bedst klares. Jo mere viden, der ikke kommer til de rette, jo større er uvisheden og usikkerheden. Rådmand Thomas Medom (SF) erkender, at Gammelgaardsskolen allerede løfter en stor opgave for integrationen, og der følger nogle ressourcer med, siger han. Medom har ret i, at alle har et ansvar for alles børn. Men situationen er ulykkelig, og vi har ikke brug for flere parallelsamfund. Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre bliver fremtiden.

Østjylland

Thorsager Kirke har næsten fået alle stole tilbage: Efterladt varevogn gemte på stjålne rundkirkestole

Aarhus

Narkokørsel på fars scooter: Sigtelserne regnede ned over ung knallertkører i Egå

Annonce