Annonce
Kultur

Prisfest på Brobjergskolen: Hæder til genderfestival, vækstlag og Auschwitz-opera

Sidste års vinder af hædersprisen "Årets Applaus", Bora Bora-leder Jesper de Neergaard, overrakte prisen til dette års vinder, Andreas Constantinou fra Himherandit Productions for hans arbejde med The Genderhouse Festival 2018. - Jeg er meget glad for den. Det er en anerkendelse af en festival, der har arbejdet hårdt for at bringe diversitet fra undergrunden ind på de etablerede scener, sagde han efterfølgende. Foto: Flemming Krogh

Der blev sat pris på de bedste scenekunstoplevelser, uddelt hæder og skulderklap, da det århusianske scenekunstmiljø så tilbage på 2018 ved en nytårskur på Brobjergskolen.

AARHUS: Med stemningsfuld jazzduo og champagne i glassene var scenen sat til en hyggelig nytårskur hos Performing Arts Platform på Brobjergskolen. En tradition, der blev startet sidste år, hvor det århusianske scenekunstmiljø kunne se tilbage og fejre året, der gik.

- Sidste år kunne vi puste ud oven på et travlt kulturhovedstadsår. Jeg ved ikke med jer, men har der været mindre damp på kedlerne i 2018? Nej vel, det er heller ikke mit indtryk, indledte Charlotte Mors, leder af Performing Arts Platform, mens der blev nikket samstemmende blandt gæsterne i salen.

2018 var et nærmest lige så hektisk kulturår, hvilket også havde givet travlhed for juryen, der skulle beslutte, hvilke tre af årets mange forestillinger, som skulle indstilles til prisen til Årets Forestilling.

De tre nominerede var; "Den grønlandske mand - Angutivik" af Teater Freeze Productions og Grønlands Nationalteater, "En Spøgelseshistorie" af Teaterhuset Filuren og "Passageren" af Den Jyske Opera, som publikum havde kunnet give en stemme.

Annonce

Priser 2018

Performing Arts Platform, Aarhus' udviklings- og netværksplatform for scenekunst, uddelte for sjette gang to priser til det århusianske scenekunstmiljø:Årets Forestilling: "Passageren"

Årets Applaus: Andreas Constantinou, Himherandit Productions for The Genderhouse Festival 2018

Årets Forestilling blev afgjort af publikum, mens en jury bestemte, hvem der skulle have Årets Applaus.

Den nyindstiftede anerkendelse, Årets Pinspot, gik til Scenekunsthus Aarhus.

Der blev skålet for vækstlaget, da Scenekunsthuset modtog den nyindstiftede anerkendelse, Årets Pinspot. Foto: Flemming Krogh

Årets Applaus

Men først skulle hædersprisen, Årets Applaus 2018, uddeles til en person eller organisation, der på særlig vis havde gjort en indsats for scenekunsten i Aarhus.

Prisen er før gået til blandt andet Christian Ludvigsen, tidligere lektor på Institut for dramaturgi, der gik bort natten til mandag.

- Jeg er glad for, at vi har givet Christian Ludvigsen den hæder tidligere, sagde Charlotte Mors.

Årets Applaus 2018 gik til en scenekunstner, "som i 2018 gjorde Aarhus Lyserød med Genderhouse Festival", som jurymedlem Mette Rønne sagde i sin tale.

Den månedlange festival var kulminationen på seks års arbejde med køn og seksualitet som kunstnerisk omdrejningspunkt, så det var en glad Andreas Constantinou, der kunne få overrakt prisen af sidste års vinder, Jesper de Neergaard, leder af Bora Bora.

- Tak til alle som støttede Genderhouse Festival og alle vores aktiviteter gennem de seneste seks år. Og tak til alle de organisationer og kulturelle institutioner, der var åbne for at blive involveret i dette projekt. Sammen begyndte vi at åbne døre og skabe rum for de queer identities, der findes i Aarhus. Og det at skabe plads til folk, som er anderledes, synes jeg, er det vigtigste, takkede Andreas Constantinou fra Himherandit Productions.

Producent Lene Juul Langballe modtog prisen for Årets Forestilling på vegne af Den Jyske Opera. Forestillingen "Passageren" var den af de tre nominerede, som havde fået flest publikums stemmer. Foto: Flemming Krogh

En stemme til de mange

Efter et musikalsk og humoristisk indslag med jurymedlemmerne Astrid Guldhammer og Erik Farmann, var det tid til at kåre publikums favorit.

Prisen Årets Forestilling gik til Den Jyske Operas' "Passageren", der krydsklipper mellem passagererne på en luksusliner i 1960'erne og umenneskelige kår i koncentrationslejren Auschwitz. Prisen blev modtaget af operaproducent Lene Juul Langballe, der takkede for indstillingen og publikums stemmer.

- Tak for opdagelsen og anerkendelsen af, at en gammel kunstart som opera, her har mulighed for at behandle et meget delikat og kompliceret emne helt nutidigt. Hver eneste aften når vi gik på scenen, så spillede vi med en klar bevidsthed om, at denne forestilling spillede vi først og fremmest for dem, som aldrig fik en stemme, alle de som døde i Auschwitz, sagde hun.

Aftenens sidste pris var Årets Pinspot, en nyindstiftet anerkendelse, som gik til Scenekunsthus Aarhus. Et samlingssted for det unge vækstlag, som siden foråret 2018 har haft til huse i Ungdomskulturhuset i Knudrisgade.

- Det er en kæmpe ære at stå her foran de professionelle og blive anerkendt. Det havde vi bestemt ikke regnet med. Vi står her som repræsentanter for det samlede vækstlag, som vi kæmper for at dygtiggøre, samle og synliggøre, så vi forhåbentlig om nogle år kan stå her og kigge ud på mange velkendte ansigter nede fra Scenekunsthuset, lød det fra de unge prismodtagerne, der fik hele salen med på en skål for vækstlaget.

Et festligt indslag fra de syngende jurymedlemmer Astrid Guldhammer og Erik Farmann indledte uddelingen af prisen for Årets Forestilling 2018. Foto: Flemming Krogh
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Pladsmangel og dårlige faciliteter: Politiet drømmer om at flytte fra Politigården

Annonce