Annonce
Kultur

Prisvinder får invitation til talentudstilling

Katrine Hvid fra Odder er med på Spring i forbindelse med Kunstnernes Påskeudstilling.

Katrine Hvid var sidste års vinder af KP-prisen på Kunstnernes Påskeudstilling i Aarhus. I år er hun med igen, men denne gang som inviteret til at være med i Spring, der er en slags pleje af talenter.

Annonce

Tre kunstnere er med i Spring hvert år. De møder hinanden og kan inspirere hinanden, og de har en vejleder. Denne gang er det den århusianske kunstner Tanja Nellemann.

Den 48-årige Odder-kunstner Katrine Hvid scorede 10.000 kroner for KP-prisen. Hun er egentlig uddannet i musik.

»Kunsten har ligget i mig hele tiden,« sagde hun, da hun fik prisen for sine værker, der udtrykker ro og fordybelse. De er strømninger i tiden og handler om at være menneske. Hun har forkærlighed for det tænksomme og taler for, at alt ikke skal gå så stærkt, at vi ikke får det hele med.

Hun udgør gruppen på tre kunstnere på Spring 15, hvor de to øvrige er fotografen Laura Stamer og Søren Lyngsø Knudsen, der blandt andet er kendt for at have lavet Skovorglet ved Sculpture by the Sea samen med Birgitte Kristensen.

På dette års KP er der også blevet plads til en særlig interessant kunstner, som får en separatudstilling. Personen er valgt blandt tidligere kunstnere på Spring. Første gang med Solo var 2012. De to næste år blev sprunget over, men nu er Solo tilbage.

Udstilleren er Jette Hye Jin Mortensen, der ikke alene har været med på Spring, men også på KP. Hun er født i Seoul, Sydkorea, i 1980 og adopteret af danske forældre i Holstebro 1982. Hun arbejder nu i København.

I de her dage bliver der arbejdet hårdt på værkstederne for at få projekter gjort klar til KP. Sidste frist for at melde sig til er 28. februar.

»For andet år i træk skal værker sendes ind elektronisk. På grundlag af det vælger censurkomitéen værkerne til udstillingen KP15. Første år med elektronisk indsendelse i 2014 øgede antallet af indsendere og den internationale interesse,« siger forretningsfører for KP, Ole C. Hansen.

Navnene på de udstillende kunstnere på KP15 afsløres 10. marts.

Der er en helt ny censur-komite. Bemærkelsesværdigt er det, at galleriejeren Jacob Bjørn er med. Han har ejet galleriet Lunchmoney i Vestergade og er nu flyttet til Ceres-grunden.

Også kunstneren Peter Land er i komiteen. Han skulle have været censor sidste år, men blev forhindret på grund af en udstilling i Sverige, hvor han bor nu.

De tre øvrige er kvinder med 71-årige Kirsten Justesen fra Aarhus som alderspræsident. Desuden er det Milena Bonifacini og Gudrun Hasle.

Der bliver uddelt to priser på KP, Spring og Solo, der løber fra 29. marts til 29. april i Kunsthal Aarhus i J. M. Mørks Gade.

Aarhus Stiftstidendes Fond støtter økonomisk.

Modtageren af KP-prisen findes af Jens Erik Sørensen, direktør for Faurschou Foundation, Jesper Rasmussen, rektor ved Det Jyske Kunstakademi, og Sanne Grauengaard, formand for KPs bestyrelse.

Publikumsprisen går til den, flest gæster stemmer på.

Begge er på 10.000 kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Aarhus

Genlæs livebloggen fra uddelingen af michelinstjerner: Flere Aarhus-restauranter beholdt stjernen

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce