Annonce
Aarhus

Letbanetog har problemer med bremserne: Aarhus Letbane må aflyse afgange

Der kører færre tog på letbanen i weekenden. Foto: Søren E. Alwan
Små revnedannelser i bremserne på nogle letbanetog kræver nærmere inspektion. Derfor kører Letbanen med reduceret drift de kommende dage.

AARHUS: I forbindelse med vedligehold af Aarhus Letbanes tog, er der konstateret mindre revnedannelser i bremseskiverne på to af letbanens i alt 12 tog af typen Tango. Revnerne er ganske små – under to mm dybe – og reducerer ikke letbanetogets bremseevne, skriver Aarhus Letbane i en pressemeddelelse.

- Da sikkerhed har førsteprioritet, ønsker Aarhus Letbane og letbanetogproducenten Stadler dog straks at udføre inspektion på samtlige Tango-letbanetog, hedder det i pressemeddelelsen.

Det betyder, at de alle skal en tur på værksted for inspektion i løbet af de kommende dage.

Da letbanens andet tog af typen Variobahn fortsat ikke er godkendt til at køre på strækningen mellem Odder og Aarhus samt mellem AUH og Lisbjergskolen, vil der derfor de kommende dage mangle tilstrækkeligt med letbanetog til at køre fuld drift. I stedet overgår Letbanen til reduceret drift.

Fredag aften 15. marts køres der efter såkaldt nødkøreplan, hvor passagerer til og fra Odder skal stige om på Aarhus H.

Fra lørdag morgen 16. marts forventer Aarhus Letbane at kunne køre efter søndagskøreplanen. Kørsel efter søndagskøreplan ventes at stå på frem til og med tirsdag 19. marts.

Herefter vil Aarhus Letbane have et overblik over, hvor mange Tango-letbanetog der er til rådighed, og hvornår man kan vende tilbage til normal drift.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Sport

Kyniske Skjern vandt for syvende kamp i træk over Århus Håndbold

Annonce