Annonce
Udland

Professor: Interessant at kun europæere får litteraturpris

Tt News Agency/Reuters
Nu da der skulle uddeles to litteraturpriser, er det ifølge professor interessant, at begge går til europæere.

Modtagerne af Nobelprisen i litteratur er fundet for 2018 og 2019, og i den sammenhæng er det især interessant, at begge modtagere er fra Europa.

Sådan lyder det fra Mads Rosendahl Thomsen, der er litteraturprofessor ved Aarhus Universitet.

- Jeg synes, det er særligt interessant, at det er to europæiske forfattere. Det er også to meget forskellige forfattere, siger han.

2018-prisen er givet til den 57-årige polak Olga Tokarczuk, og 2019-prisen er tildelt den 76-årige østriger Peter Handke.

- Jeg havde nok forventet, at nu hvor man havde to priser, at der så både ville have været en europæisk forfatter og en ikke-europæisk forfatter. Så det er meget interessant, siger Mads Rosendahl Thomsen.

At der er blevet uddelt to litteraturpriser, er helt usædvanligt. Årsagen er, at litteraturprisen ikke blev uddelt sidste år som følge af en omfattende skandale i Det Svenska Akademien, som står for at give prisen.

I forhold til de to prismodtagere bliver Olga Tokarczuk beskrevet som en af de mest kritikerroste og kommercielt succesrige forfattere i sin generation.

Mere broget er omtalen af Peter Handke, der beskrives som dramatiker og avantgardeforfatter.

Kulturredaktøren hos den svenske avis Dagens Nyheter, Björn Wiman, siger, at Olga Tokarczuk har et "upåklageligt omdømme".

Omvendt mener han, at Peter Handke har det, man kunne beskrive som "tåbelige politiske synspunkter".

- Man kunne kalde dem Dr. Jekyll og Mr. Hyde, siger Björn Wiman til det svenske nyhedsbureau TT.

Peter Handke har blandt andet vakt opsigt ved at deltage i den serbiske præsident Slobodan Milosevics begravelse.

Og i 1990'erne udtrykte han sympati for serberne under krigene i kølvandet på Jugoslaviens opløsning.

Trods kontroverserne mener Björn Wiman, at Peter Handke har været en af de største forfattere i efterkrigstiden.

Han mener også, at Det Svenska Akademien har villet sende et klart signal ved at give prisen til Peter Handke.

- De ønsker at vise, at de ikke har til hensigt at stå i noget politisk korrekt felt.

- De vil fortsætte med at belønne forfatterskab, som man vurderer til at være æstetisk markant, selv om de ved, at det vil vække kontrovers på forskellige måder, siger Björn Wiman til TT.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce