x
Annonce
Kultur

Programråd klædt på til 2017-opgaven

"Skal kulturhovedstaden blive en succes kræver det, at man ikke kun sidder og leder efter håret i suppen," fastslog forfatteren Hanne Vibeke holst efter mødet med resten af programrådet onsdag på kunstmuseet Aros. Foto: Kim Haugaard

»Det bliver så sjovt,« siger forfatteren Hanne Vibeke Holst, der er et af 15 medlemmer, som får afgørende indflydelse på 2017-programmet.

»Jeg håber virkelig, at folk om mange år vil se tilbage på 2017 og sige: det var det år, hvor Aarhus virkelig ændrede sig. Kulturhovedstaden skal blive et vendepunkt for byen, men det kræver, at man ikke kun sidder og leder efter håret i suppen. Hvis ikke århusianerne og folk i resten af regionen engagerer sig, men vælger at »holde på bolden«, så sker der absolut ingenting.«

Annonce
Morten Lervig, CAVI, er et af fem lokale rådsmedlemmer: "Det her er en once-in-a-lifetime chance for Aarhus. Der skal være en risikovillighed i projektet, som gør, at vi ikke undgår også at lave fejl undervejs.« Foto: Kim Haugaard

Sådan lød det onsdag middag fra succesforfatteren Hanne Vibeke Holst efter at hun sammen med de øvrige medlemmer af 2017-programrådet i et par timer var blevet klædt på til den forestående opgave af programdirektør Gitte Just. 10 af de i alt 15 medlemmer var mødt frem for at få en første grundig orientering om kulturhovedstadsprojektet til forventet en halv milliard kroner.

Programrådet

  • Det nye programråd skal yde kunstnerisk og strategisk rådgivning til Aarhus 2017. Rådet skal sammen med programdirektør, Gitte Just, vurdere og kvalificere de projektansøgninger, der indstilles til Fonden Aarhus 2017s bestyrelse. Det er bestyrelsen, der træffer den endelige beslutning om, hvilke projekter, der opnår støtte og vil indgå i kulturhovedstadens program.
  • Bo Damgaard, Direktør for FilmFyn, medierådgiver, tv-producent
  • Judith Schwarzbart, Kurator, ACTS 2014, PhD Fellow RUC, tidl. Kreativ direktør U-turn
  • Lars Geer Hammershøj, Lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik Aarhus Universitet
  • Morten Lervig, Production Manager, CAVI
  • H.C. Gimbel, Kreativ direktør, Teater Republique
  • Søren Friis Møller, Ass. Professor, PhD Copenhagen Business School
  • Gösta Knudsen, Arkitekt, tidl. Stadsarkitekt Aarhus Kommune og rektor Danmarks Designskole
  • Pelle Andersen, Direktør, Food Organisation of Denmark
  • Wickie Meier, Ass. Professor, Esmod Kunsthochschule, partner REALLY
  • Hanne Vibeke Holst, Forfatter og journalist
  • Wayne Siegel, Komponist, DIEM, Det Jyske Musikkonservatorium
  • Mette Skougaard, Direktør, Det Nationalhistoriske Museum, Frederiksborg Slot
  • Victoria Diemer Bennetzen, Partner, KATOxVictoria og vært på Arkitektens hjem
  • Bo Skaarup, Direktør, Naturhistorisk Museum
30-årige Victoria Diemer Bennetzen er yngste medlem af programrådet: "Jeg er ikke det fjerneste interesseret i finkultur eller akademisk kultur. Mit bidrag til programrådets arbejde vil være at bringe det ned på jorden, hvor vi allesammen kan være med.« Foto: Kim Haugaard

Hanne Vibeke Holst er - uden at forklejne resten af programrådet - det mest kendte ansigt i flokken, og det var da også især hende pressen jagtede, da mødet var forbi.

Programdirektør Gitte Just brugte et par timer onsdag på toppen af Aros til at klæde hovedparten af programrådet på til de kommende års arbejde. Et arbejde som de udfører ulønnet. Foto: Kim Haugaard

»Det bliver så sjovt. Og det siger jeg uden endnu at have læst en eneste ansøgning fra projektmagerne men udelukkende på baggrund af de visioner, der er lagt ned over projektet. Jeg har meget store forventninger til, at det hele løfter sig og at vi kommer til at opleve noget, som vi lige nu slet ikke kan forestille os, og at der bliver udfoldet et potentiale, som vi slet ikke havde set komme,« tilføjer Hanne Vibeke Holst.

Fokus på Vandkantsdanmark

Forfatteren bor til dagligt i København men ser frem til hyppige besøg i Aarhus i de kommende år, hvor hun uddannede sig til journalist i 70'erne. Om sin rolle i programrådet siger hun:

»Som forfatter har jeg en rimelig stor indsigt i kulturlivet og var i 90'erne medlem af Højlunds Kulturfond. Og så har jeg et stort publikum til mine bøger, som jeg kommunikerer med og har en ret god fornemmelse af. Det er mit indtryk, at folk - især kvinderne - gerne vil involveres. De vil fællesskabet. Men det kræver, at alle vil det her. Vi skal ville flytte os og sige. sikke en stor chance!«

Hanne Vibeke Holst håber også, at kulturhovedstaden vil sætte nyt fokus på det såkaldte »Udkantsdanmark« eller »Vandkantsdanmark«, som hun kalder det.

»Forhåbentlig viser det sig, at der er masser af fantasi, innovation og livslyst til stede i provinsen, så den ikke er helt fortabt,« siger Hanne Vibeke Holst, som medgiver, at hun aldrig selv har besøgt en europæisk kulturhovedstad.

»Men jeg ville gerne have været i Glasgow eller Barcelona. Liverpool er jo det gode eksempel på en industriby, som fik sig en helt ny identitet som følge af kulturhovedstadsprojektet.«

Ned på jorden

Yngste medlem af programrådet er 30-årige Victoria Diemer Bennetzen, der er uddannet på Arkitektskolen i Aarhus men nu også bor i København. Hun er også programvært på DRs programserie »Arkitektens hjem«.

»Det her projekt er så stort, at det ikke lader sig bremse af lidt intern uro,« lyder hendes kommentar til at kommunikationschef Benedicte Strøm i sidste uge tog sit gode tøj og smækkede hårdt med døren bag sig.

»Jeg er ikke det fjerneste interesseret i finkultur eller akademisk kultur. Mit bidrag til programrådets arbejde vil være at bringe det ned på jorden, hvor vi allesammen kan være med,« fastslår hun.

Arkitekten, der efter endt uddannelse opholdt sig et par år i Japan, mener, at regeringen af respekt for den energi, der skal samles i kulturhovedstadsprojektet, hurtigt bør komme med en udmelding om den statslige finansering.

Once-in-a-liftime chance

Morten Lervig, Production Manager på Cavi, er et af fem lokale medlemmer af programrådet. De øvrige - alle mænd - er Lars Geer Hammershøj, Gösta Knudsen, Wayne Siegel og Bo Skaarup.

»Jeg synes, projektet lyder superspændende og mine forventninger er meget høje. Det her er en once-in-a-lifetime chance for Aarhus. Der skal være en risikovillighed i projektet, som gør, at vi ikke undgår også at lave fejl undervejs,« tilføjer Morten Lervig, der ikke tillægger det nogen betydning, at de lokale repræsentanter er i undertal.

Programdirektør Gitte Just har i samarbejde med 2017-styregruppen og bestyrelsen fundet frem til programrådets medlemmer, der ikke modtager noget honorar for deres arbejde i de kommende år.

»Det er en stor og krævende opgave men også et enormt spændende ansvar, de påtager sig,« sagde en tilfreds Gitte Just efter mødet.

23. april skal programrådet have en indstilling klar til 2017-bestyrelsen om, hvilke af de 157 ansøgere, der søndag lagde billet ind på at få del i en 2014-programpulje på i alt 22 millioner kroner, der skal tilgodeses.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Ærgerlig men forudsigelig død

De robuste overlever coronaen. De skrøbelige risikerer at dø, hvis de bliver smittet. Det sidste er sket for det hyggelige Vilhelmsborg Festspil, der i 30 år har været vist i fri luft på scenen i skoven mellem Beder og Mårslet. Selv en tur i respirator i sidste øjeblik ville ikke være nok. Den kommende tid er så usikker, at premieren 1. august er opgivet. Ingen kunne være sikker på, at de nødvendige penge kunne spilles ind, og sponsorer holder sig tilbage, fordi de ikke ved, om de får noget for pengene. Så Steen Jonsson Agger, der kun har været formand i halvanden måned, måtte fredag konstatere, at det var nødvendigt at sige stop. "Lene Kaaberbøls "Skammerens datter" bliver ikke vist til sommer. Festspillet er konkurs. Coronaen var den tue, der skulle til at vælte læsset. Økonomien hang i trevler, efter at festspillet siden 2016 har haft under 10.000 på tilskuerpladserne, sidste år kun 5700. Det meget kraftigt nedadgående tal af gæster var et vink med en vognstang om, at festspillet ikke ville blive ved at leve - ja, med mindre nogen ville lægge alle pengene i kassen. Indtægter på billetter og salg ved forestillingerne var der ikke meget af mere. Det er ærgerligt, at Aarhus bliver den attraktion mindre, men lukningen er en naturlig konsekvens af tilbagegangen. Lisbet Lautrup Knudsen lavede en succes som formand, da "Matador" blev vist i 2015 med området lavet om til Matador-huse, og maden var gammeldags dansk som stegt flæsk og kartofler med persillesovs. Det år gav et overskud på 150.000 kroner og lidt at tære af. Men det gik alt for stærkt nedad. På Vilhelmsborg har mange unge talenter prøvet sig af, og der er et flot fællesskab blandt alle. Bag kulissen har mange frivillige ydet et stort arbejde over måneder hver sommer. Men tilskuerne var for det meste mindst dobbelt så gamle som dem på scenen, fornyelsen udeblev, og så hører det automatisk op. Tiden byder på mange andre tilbud. Ganske få kilometer derfra har professionelle skuespillere fra Det Kongelige Teater optrådt på den udendørs scene ved Moesgaard Museums tag i både 2017 og 2019, og musicals har kunnet ses så mange andre steder. Fredericia Teaters opsætninger blev rigtig gode. Men døde af det. Om nogen har mod på at genoplive Vilhelmsborg Festspil, må tiden vise. Men formen skal fornyes, hvis det skal lykkes.

Danmark

Liveblog: Politisk flertal vil fjerne minister fra forhandlinger om hjælpepakke til kulturlivet

Danmark

Regeringen overvejer gradvis åbning af Danmark efter påske - hvis danskerne fortsætter fornuftig adfærd

112

Kampklædt politi med våben i Aarhus C: Mand ført ud fra opgang med hætte trukket op over hovedet

Annonce