Annonce
Aarhus

Psykolog om efterladte børn: De vil føle sig fortabt

Arkivfoto: Kim Haugaard
To små børn - en pige og en dreng - blev lørdag fundet alene i Aarhus. Deres forældre er endnu ikke fundet.

Hvis en omsorgsfuld plejefamilie træder til og passer på dem, vil de næppe få traumer på sigt. Men i situationen vil de være skræmt.

Psykolog Kuno Sørensen fra Red Barnet forklarer, at to små børn, der lørdag blev fundet efterladt på en befærdet gade i Aarhus midtby, sandsynligvis vil komme videre uden psykiske traumer.

- Børn, der er så små, har svært ved at forstå situationen.

- Hvordan det kommer til at belaste børnene, at de er blevet forladt, afhænger en del af deres opvækst inden. Men som regel vil så små børn, hvis de bliver mødt med omsorg og varme fra de nye omsorgspersoner, ikke være påvirket væsentligt af det fremover, siger Kuno Sørensen.

Børnene blev opdaget af en borger på Park Allé, som kontaktede politiet.

Pigen, der er cirka halvandet år, sad i en klapvogn, mens drengen, der vurderes at være mellem to og tre år, stod ved siden af. Drengen taler et sprog, som politiet ikke genkender. Formentlig er børnene fra Østeuropa.

- Den etårige har ikke rigtig nogen forståelse af, hvad der er sket – ud over at hun vil savne sine forældre. Til dels vil det være det samme ved det lidt ældre barn. Han vil have lidt sprogforståelse, men der er ikke den store verdensforståelse, siger Kuno Sørensen.

- De grundlæggende følelser vil være de samme: En enorm følelse af at være forladt og svigtet af de nærmeste omsorgspersoner.

Han tilføjer, at det vil være særligt skræmmende for det ældste barn, der i forvejen har udviklet et sprog, at han ikke kan kommunikere med de danskere, der tager sig af de to børn.

Det er meget sjældent, at børn i Danmark bliver efterladt eller glemt, understreger psykologen fra Red Barnet.

Hvad årsagen er i det aktuelle tilfælde, er indtil videre uvist.

- Når man som forældre har fået børn, er det enormt dyrebart. Så der er som regel nogle meget tvingende grunde, hvis forældre vælger at efterlade deres børn, siger Kuno Sørensen.

Politiet har overdraget børnene til de sociale myndigheder, der har arbejdet på at finde en plejefamilie til dem.

- Det, børn har mest brug for, hvis de bliver forladt af deres forældre, er varme og omsorg, så de kan føle sig trygge, selv om det er et fremmed menneske, de bliver mødt af, siger Kuno Sørensen.

/ritzau/

Annonce


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce