Annonce
Kultur

Publikum ledes én ad gangen ind i skulptur på Aros: Sansebombardement i Wunderlands hule

Scenograf Mona Schmidt (th) er sammen med Andrea Vestharet i gang med at installere fiberlys og forskellige former for tekstil inde i installationen "Horse Inside Out", der fra 15. januar byder publikum inden for til en en til en-oplevelse for alle sanser. Foto: Flemming Krogh
Alle sanser bliver vækket, når Wunderland inviterer inden for i installationen "Horse inside out" i Atelieret på Aros.

AARHUS: Publikum skal én ad gangen entrere den hytte-lignende installation, "Horse Inside Out", gennem en smal sprække. En stemme tiltaler dem og inviterer gæsten nærmere.

Indenfor venter en oplevelse for alle sanser. I det første af tre rum er gulvet helt blødt, så man som gæst mister evnen til at kunne gå som man plejer. Installationens vægge er beklædt med forskellige former for tekstil, som både pirrer sanserne visuelt og taktilt. Inde rummet er der dufte, nykomponeret lyd lavet ud fra hestekroppen og forskellige former for fiberlys.

Efter at have gået på oplevelse i det lille rum, skal gæsten iklæde sig et kostume, inden vedkommende træder ind i næste rum.

- Det handler om at lægge noget af sig selv væk. Mit håb er, at det giver en frihed for folk, så de går mere ind i oplevelsen og bliver en del af universet, forklarer Mette Aakjær, der er kunstnerisk leder i Wunderland, som står bag installationen.

I det næste rum bliver publikum mødt af en person, i skikkelse af Mette Aakjær, der leder gæsten videre på opdagelsesrejsen. Hvad der videre sker i den 14 minutter lange seance, skal vi ikke afsløre her, det kan opleves i installationen, som åbnede for publikum 15. januar.

Annonce

Horse Inside Out

"Horse Inside Out" er skabt af Aarhus-baserede Wunderland og kan opleves på Aros Atelier 15. januar til 16. februar.

Publikum kommer ind i installationen én ad gangen. Derfor er det nødvendigt at reservere tid på www.horseinsideout.com eller ved indgangen til Aros Atelier.

Et besøg varer cirka 14 minutter.

Installationen er for alle, børn under 14 år og gangbesværede undtaget.

Installationen er sideløbende en del af et forskningsprogram i perception og virkelighedsopfattelse, der udføres på universiteter i Danmark, Finland og Island: Interacting Minds Centre og AU Culture and Communication i Aarhus, ISLO – Education in Dance and Somatics at Eastern Finlands Sports Institute og Reykjavík University – Arts and Education.

Hvis man vil være en del af "forskningsoplevelsen", kontakt da jeppe@wunderland.dk.

Arrangementer i udstillingsperioden:
Onsdag 15. januar klokken 19.30: Mød kunstnerne fra Horse Inside Out til en uformel snak.
Onsdag 22. januar klokken 19.30: Performancekunst – billedkunst eller scenekunst? Samtale mellem Mette Aakjær, kunstnerisk leder af Wunderland, en gæst fra performancemiljøet og Ulrikke Neergaard, direktør for KØS - Museum for kunst i det offentlige rum.
Onsdag 5. februar klokken 19.3: Hør mere om forskningsdelen af "Horse Inside Out"

Horse Inside Out er støttet af Nordisk Kulturkontakt, Nordisk Kulturfond, Aarhus Kommunes Kulturudviklingspulje, Knud Højgaards Fond.

Vi glemmer det vilde

Mette Aakjær har i arbejdet med "Horse Inside Out" ladet sig inspirere af hestens dobbelttydighed - dens ekspressive kraft og voldsomhed men også dens rolige og fintfølende væsen.

- Hesten har en vigtig kraft, særligt den ekspressive. Jeg tror, vi er blevet for tæmmede. Vi glemmer ofte kroppen og vil ikke tillade at have den kraft til stede i os - især her i Nordeuropa. Men det er jo en del af livskraften, siger Mette Aakjær smilende.

Hun har en baggrund inden for dans og fysisk teater og er med sit arbejde i Wunderland interesseret i at arbejde med, hvad det gør ved os at komme kontakt med mange sanser. Derfor kommer alle sanser i spil i mødet med "Horse Inside Out".

Siden 2. januar har hun og resten af holdet bag "Horse Inside Out" været i gang med at opbygge installationen på Aros.

- Det er fedt at komme fra scenekunsten og arbejde her. Jeg har arbejdet med museer før, blandt andet Moesgaard, hvor jeg i 2017 lavede vandreforestillingen "Orms rejse" i forbindelse med forestillingen "Røde Orm". Scenekunsten og billedkunsten er to verdener, som kunne give hinanden meget, men som ikke rigtig kender hinanden, så lad os lave om på det. Jeg savner ofte selv på museer, at man gerne må røre ved tingene, så det må man her, fortæller hun.

Kunst og forskning i ét

"Horse Inside Out" er både et kunstværk i sig selv men også en del af et forskningsprogram i perception og virkelighedsopfattelse.

Wunderland arbejder sammen med universiteter i Finland, Island og Danmark, her Interacting Minds Centre på Aarhus Universitet.

På Aros kan publikum også tage del i forskningsprojektet, hvis de har lyst. Hver formiddag, undtagen mandag og tirsdag, kan man som publikum være en del af forskningsprojektet. Dermed får man gratis adgang til udstillingen.

Det går ud på, at de efter oplevelsen i installationen går ind og ser Douglas Gordon-udstillingen på Aros. Herefter bliver de interviewet om, hvordan de har oplevet kunstmuseet.

- Vi kan se, at der sker noget med folks opfattelse, når de er kommet i berøring med alle deres sanser. Der sker et skift i bevidstheden, så vi får en anden oplevelse af andre og vores omgivelser. Her er vi spændte på, hvor længe oplevelserne hænger ved efterfølgende. Så vi ser på om det indvirker på vores opfattelse af kunsten efterfølgende. Det er fedt at både kunstmuseerne i Aarhus og Reykavik synes, at det er spændende, siger Mette Aakjær, der også skal vise "Horse Inside Out" på Reykjavik Kunstmuseum i Island og AHJO Galleri i Finland.

Installationen "Horse Inside Out" med performance, lys, lyd, dufte og forskellige tekstiler er ved at blive bygget op på Aros. Publikum kommer en ad gangen ind i installationen, hvor de opholder sig et lille kvarter. Foto: Flemming Krogh
Mette Aakjær er kunstnerisk leder i Wunderland, der tidligere har inviteret publikum med på sanselige vandreforestillinger på Aarhus Havn og ved Moesgaard. Foto: Flemming Krogh
Mette Aakjær viser en model af installationen. Yderst bliver den beklædt med stof, som en form for teltdug. Indvendig er der tre rum med forskellige oplevelser for sanserne. Foto: Flemming Krogh
Kostumedesigner Amanda Axelsen-Sigaard har skabt masken, som Mette Aakjær har på under en-til-en performancen i installationen "Horse Inside Out". PR-foto
Foruden at være en kunstinstallation er "Horse Inside Out" også del af et forskningsprogram i Danmark, Island og Finland, fortæller Mette Aakjær, kunstnerisk leder i Wunderland. Foto: Flemming Krogh
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kloge ord om vanddragen: Vent med at flytte den

Vanddragen synger nu på sidste vers på Store Torv, efter at Aarhus Byråd onsdag besluttede, at den skal fjernes fra torvet og formentlig erstattes med noget andet kunst på stedet. Tilsyneladende har beslutningen bred opbakning i befolkningen - på en afstemning på stiften.dk forleden stemte 60 procent af deltagerne for, at den skal væk. Så det giver ikke nogen mening at diskutere længere, om den skal blive stående eller ej. Den sag er afgjort. Til gengæld giver det masser af mening at se fremad og diskutere, hvad der skal ske med torvet, når 'Torvenes Brøndsløjfe', som Vanddragen rettelig hedder, er væk. Den diskussion startede så småt på byrådsmødet, hvor et par klarsynede politikere hævede stemmen. SF's Jan Ravn Christensen manede til besindighed og advarede mod, at Vanddragen bliver fjernet over hals og hoved og efterlader et stort hul i torvets belægning, som derefter skal repareres for igen at blive brudt op, når en ny udsmykning er klar. Dér har han en vigtig pointe. Det vil være spild af penge at fjerne Vanddragen, før noget nyt er klar. DF's Knud N. Mathiesen har også en pointe i, at det er uværdigt og uhensigtsmæssigt at gemme dragen væk i et depot. Så han slår til lyd for, at der med det samme findes en ny placering, hvor kunstværket spiller bedre sammen med omgivelserne, end det var tilfældet på Store Torv. Og at private bygherrer kunne tænkes at ville sponsorere en flytning til et nyt område, hvor de har gang i noget byggeri, er vel heller ikke utænkeligt. Så lad os følge deres gode råd og få gang i en proces, som både handler om at give Store Torv en indretning og noget kunst eller udsmykning, som kan give mere liv på torvet, samt finder et nyt og bedre sted til Vanddragen. Lad os straks komme i gang med at diskutere det. Knud N. Mathiesen nævner selv Aarhus Ø, som et oplagt sted til Vanddragen, men ville det ikke bare blive samme historie dér, som det var på Store Torv: at vinden spreder vandet ud over et større område. Måske et kommende torv eller grønt område på Godsbane-området ville være mere velegnet?

Danmark For abonnenter

Offer for mishandling i sms: 'Hey, far! Jeg har brug for din hjælp nu'

Annonce