Annonce
Erhverv

Pumpegigant går mod strømmen digitalt

- Vi ved godt, at vi springer side 2 i HR-håndbogen over, når vi lader medarbejdere referere til mere end en chef. Der er to medarbejdere i DCO, der kun refererer direkte til mig, mens de 40-50 andre også har en anden chef i organisationen, men forbindelse tilbage til linjen er så vigtig for transformation og vidensdeling, at det er nødvendigt. Foto: GAB photography

Grundfos digitaliserer sig indefra ved at inddrage en mindre gruppe medarbejdere fra forskellige afdelinger for at nå hurtige resultater, transformere arbejdskulturen og dele viden internt blandt andet via en social medie-platform.

Annonce

Bjerringbro: Når store danske virksomheder skal digitalisere sig, sker det ofte ved at oprette en autonom afdeling for innovation og digital udvikling i Berlin, Silicon Valley eller et andet hipt sted på verdenskortet.

Men sådan er det ikke hos Grundfos i Bjerringbro. Her sker den digitale transformation indefra via interne netværk og samarbejde på tværs i organisationen.

- Enten bliver det en stor succes, eller også fejler vi fuldstændig, som Mads Nipper, CEO i pumpegiganten, udtrykker det.

Han tror selvfølgelig på det første, for selv om det stadig er pumper, der flytter vand og ikke bits & bites, så er digitalisering en simpel nødvendighed, hvis der også skal være liv i den gamle fabrik om 10 år, som CEO'en er citeret for at sige, og Grundfos fortsat skal ligge forrest i feltet, når det kommer til innovation, kvalitet og energieffektive pumpeløsninger.

Derfor står netop digitalisering sammen med blandt andet bæredygtighed øverst på agendaen i disse år, men Grundfos har ikke valgt den slagne vej mod den digitale fremtid. I stedet satte Mads Nipper sig for to år siden for bordenden i en taskforce, som har sat de digitale ambitioner og retningen for forretningen.

Det skete med afsæt i 15 år - fra 2000 til 2015 - hvor Grundfos fordoblede både omsætning og antallet af medarbejdere på sin kerneforretning. Målet er nu at udnytte digitaliseringen til at skabe merværdi først og fremmest for kunderne, fordi det giver Grundfos endnu en mulighed for at differentiere sig positivt i markedet.

Men for at være digital, skal man tænke digitalt. Og for at kunne tilbyde kunderne fremtidens smarte løsninger, kræver det også, at selve produktionsapparatet og medarbejdernes hverdag er tænkt ind i en digital hverdag.

Digitale tanker er i øvrigt langt fra fagre nye verden i Bjerringbro. Tværtimod. Allerede i 1990'erne begyndte daværende koncernchef Niels Due Jensen at bygge elektronik ind i pumperne, og siden første halvdel af 00'erne har Grundfos haft en platform til at kommunikere med softwaren i de hårde produkter via mobiltelefoner.

Annonce

Innovation indefra

Den digitale taskforce tæller i alt 10 medlemmer fra de øverste ledelseslag, der har peget på fire fyrtårne, som Grundfos sigter efter. Det er: 1) tættere real-time relationer med slutbrugerne, 2) at connecte alle produkter, 3) nye forretningsmodeller og 4) at tænke hele værdikæden digitalt. Taskforcen gør status én gang om måneden, og hvert medlem har et defineret must-do.

Marianne Kjeldgaard Knudsen er ansvarlig for at eksperimentere sammen med kunderne. Hun er samtidig chef for digitaliseringens interne omdrejningspunkt - en nyoprettet afdeling i organisationen, DCO - Digital Commercial Offerings. Grundfos-svaret på innovationshubben i Berlin eller anderswo.

Her er 40-50 medarbejdere lånt ud fra andre afdelinger samlet for at accelerere digitaliseringen, levere hurtige resultater og dele viden. Der er i øvrigt løbende udskiftninger i gruppen alt efter hvilke projekter, der bliver arbejdet med.

- Vi kunne godt have an autonom gruppe siddende et sted og hyre 100 mand ind til det, men det ville bare blive en silo i organisationen, og digitaliseringen er ligeglad med siloer. Det matcher heller ikke ret godt med Grundfos-kulturen, som er entreprenant og netværksbaseret. Derfor tror vi på transformationen indefra. Medarbejderne beholder ét ben i den linje, hvor de normalt sidder, mens de arbejder i min gruppe, så de kan også sprede viden rundt i afdelingerne, og det er stor velvilje internt til at supportere os, forklarer Marianne Kjeldgaard Knudsen, Head of Digital Commercial Offerings.

Annonce

Pumper er hjertet

Marianne Kjeldgaard Knudsen understreger, at pumpen fortsat er hjertet i Grundfos og vil også være det i fremtiden. Digitaliseringen med Big data, IoT og Analytics er lag, der kommer uden på. Hun peger desuden på, at fundamentet for den digitale transformation er, at taskforcen er forankret øverst oppe i koncernen.

- Vi, der er med i DCO, er virksomhedens forandringsagenter, og det er måske den vildeste udviklingsrejse, som vi får lov at opleve i vores erhvervskarriere. Sad vi i en afdeling uden for Grundfos, havde alle en undskyldning for at gøre, som vi altid har gjort, og digitaliseringen havde været sværere at implementere, fordi det var udefrakommende, siger Marianne Kjeldgaard Knudsen og fortsætter:

- I DCO har vi altid slutbrugerens perspektiv. Her er de to vigtigste krav at holde systemet kørende og reparere det, hvis det fejler, og digitaliseringen skal give merværdi. For eksempel når vi bygger en algoritme, der kan forudsige, hvornår pumpen går i stykker, eller når pumpen selv formår at bestille sine reservedele, som vi også arbejder med. Det er jobindhold, som tænder vores medarbejdere. Det matcher deres talent og passion med vores behov som virksomhed.

Annonce

Socialt videns-medie

- Vores opgave i DCO er at tænde bål rundt i organisationen. Nogle gange samler vi selv brændet i form af opgaver og projekter ind, andre gange bliver brændet leveret til os. Og så handler det om at sprede viden, og det sker via medarbejderne, der beholder deres vante tilknytningen til den linje, de sidder i, forklarer Marianne Kjeldgaard Knudsen.

DCO har siden januar bygget sit eget 'yammer-community', der i dag har 500 medlemmer på tværs af den globale organisation. Den sociale medie-platform fungerer som facebook, hvor medlemmerne dagligt poster opslag om arbejdet med digitaliseringen. Det kan være inden for et eksternt øko-system, som Grundfos ikke plejer at være i, om møder med og cases fra potentielle partnere, eller co-creation med slutbrugere om værdiskabende løsninger ude i felten.

Derudover præsenterer DCO-agenterne én gang om måneden projekter og deler viden i forbindelse med en frokost med åben invitation for alle interesserede medarbejdere, der fysisk møder op i Bjerringbro eller er med via en skype-forbindelse fra et sted ude i verdenen.

Et af de foreløbige resultater er udviklingen af en digitaliseret booster, der skubber vand rundt i bygninger og vandværker.

- Vi havde otte uger til at gøre boosteren operationel, og allerede efter tre dage var den IoT-aktiveret. Det viser, hvor hurtigt vi kan accelerere projekter sammen med linjeorganisationen, og det er en helt ny kultur, vi er ved at skabe, som kan blive "The Way We Work" i fremtiden, slutter Marianne Kjeldgaard Knudsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Fup og fakta om corona-bølgen: Hvorfor er Aarhus ramt af coronasmitte lige nu?

Aarhus

Corona-smitte: Halvdelen af nye tilfælde kommer fra Aarhus

Aarhus For abonnenter

Da Aarhus blev slået tilbage til start: Coronavirus har taget Smilets By i førergreb

Annonce