Annonce
Udland

Putin arbejder videre med atomdrevet raket trods ulykke

Alexey Druzhinin/Ritzau Scanpix
At være i besiddelse af så unik teknologi er i sig selv en pålidelig garanti for fred, siger Putin.

Ruslands præsident, Vladimir Putin, lover at fortsætte udviklingen af en avanceret atomdreven raket, som menes at have været i centrum under en mystisk dødelig ulykke i august.

Fem teknikere og to andre personer blev dræbt ved ulykken nær byen Severodvinsk under test af et nyt våbensystem den 8. august.

Det var en raketmotor, som eksploderede under testen ved Hvidehavet. De regionale myndigheder meldte efterfølgende om et unormalt niveau af radioaktivitet i området.

Forsvarseksperter mener, at det var en del af et atomdrevent krydsermissil, som blev testet ved ulykken med det mystiske våben.

- Vi vil helt sikkert gå videre med at udvikling dette våben på trods af alt, siger Putin, som fredag mødte enker til ofrene for ulykken.

- At være i besiddelse af en så unik teknologi er i sig selv en meget betydningsfuld og pålidelig garanti for fred på planeten, siger Putin.

Den russiske præsident talte torsdag ved en ceremoni i Kreml, hvor ofrene for ulykken blev hædret med medaljer tildelt posthumt.

Putin gjorde det ikke klart, hvilket våben der er tale om.

Den russiske leder betonede, at det russiske militær særligt har brug for kamprobotter, droner og laservåben i det næste årti.

- Der bør ske en udvidelse af ubemandede rekognosceringer og af angrebsfly, laservåben og hypersonisk-systemer baseret på nye fysiske principper samt af robotsystemer, der kan udføre forskellige opgaver på slagmarken, siger han.

Omkring 70 procent af det russiske militærs våben står for at skulle moderniseres i de kommende år, fastslår Putin over for Ruslands nationale sikkerhedsråd ifølge udskrifter fra møder, der er offentliggjort af styret i Kreml.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce