Annonce
Aarhus

Rådhusklokkerne har ikke spillet koncert i 10 år: I festugen spiller de igen

Her er de - rådhusklokkerne med den nyeste klokke forrest i billedet. Foto: Bo Nørgaard

Rådhusklokkerne er næsten igennem renoveringsprocessen og skulle være klar til at spille igen til festugen.

Rådhusklokkerne spiller snart igen. Nærmere præcist i festugen i slutningen af august.

Efter nogle års pause kommer de igen til at give signal hvert kvarter og give lyd en gang i timen. Det er også derfor, klokkerne de seneste eftermiddage har givet lyd fra sig - de er nemlig blevet restaureret og skal derfor testes.

Arbejdet med renoveringen blev sat i gang i maj sidste år, og der er premiere på det nye klokkespil i forbindelse med festugen.

Klokkerne får en lille pause de næste par ugers tid, mens firmaet Thubalka, der renoverer dem, holder ferie, men så går det sidste arbejde i gang.

- Det store arbejde er ved at være slut, så nu mangler vi bare lige de sidste ting, siger Per Østergaard, der sammen med sine kolleger har arbejdet i toppen af rådhustårnet det sidste stykke tid.

En del af det arbejde har været at befri klokkerne og systemet rundt om dem fra det, der egentlig skulle gøre det mere automatisk, men som har gjort det mere besværligt at spille på. Det har blandt andet betydet, at det ifølge Aarhus Kommune ikke har været muligt at spille koncerter på klokkerne siden 2006, ligesom der længe har været problemer med at afvikle kvarter- og timeslagene.

Annonce
Sådan her ser stok-klaveret ud. Stokkene er arrangeret, så de passer med at klokkerne bliver tungere fra højre mod venstre, og fodpedalerne kan bruges til nogle af dem længst til højre. Foto: Bo Nørgaard

En tone er i virkeligheden fem toner

Men det bliver der altså lavet om på i løbet af sensommeren, når Per Østergaard og hans kolleger er færdige. Så kan der igen spilles koncerter på klokkerne, ligesom de kommer til at give lyd fra sig hvert kvarter og hver time.

Men hvordan spiller man på et klokkeværk, hvor den letteste vejer nogle hundrede gram og den tungeste vejer 2,5 ton? Det gør man såmænd via et såkaldt stok-klaver, som temmelig meget ser ud, som det lyder. Det ligner et klaver eller et orgel, men i stedet for at spille på tangenter med fingrene spiller man med undersiden af hånden på nogle træ-stokke, som er forbundet til klokkerne i tårnet.

Sådan her ser stok-klaveret ud. Stokkene er arrangeret, så de passer med at klokkerne bliver tungere fra højre mod venstre, og fodpedalerne kan bruges til nogle af dem længst til højre. Foto: Bo Nørgaard

Og vidste du så i øvrigt, at en klokke ikke bare spiller én tone?

- Den tone, du hører på afstand, består faktisk af fem partialtoner, som til sammen danner en tone. Det er lidt ligesom en akkord på en guitar, fortæller Per Østergaard, og slår tre toner an med en skruenøgle.

Men i første omgang skal klokkerne være helt klar til festugekoncerten, og det står Per Østergaard og hans kolleger altså for. Og det er de ret glade for at gøre nu, og ikke i januar, som det først var planen.

- Nogle af møtrikkerne er jo ikke større end et par millimeter, så det ville have været træls med store arbejdshandsker på, griner han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce