Annonce
Aarhus

Rådmand begejstret for ny trafikteknologi: Folk kommer hurtigere fra stadion

Forhåbentlig vil det nye teknologisystem gøre det nemmere og hurtigere for folk at komme væk fra Ceres Park og Arena samt Jydsk Væddeløbsbane, når de har været til kamp, løb, koncert eller et andet event. Foto: Axel Schütt
De første resultater viser, at nye, intelligente signalanlæg i området omkring stadion kan mindske rejsetiden, når publikum skal hjem fra fodbold- eller håndboldkampe, koncerter og andre events.

AARHUS: Rejsetiden væk fra stadion er mindsket betragteligt som følge af Teknik og Miljøs opgradering af det eksisterende signalanlæg i området.

Siden efteråret 2019 er de enkelte anlæg nemlig blevet samlet i ét samlet system, der kan styres fra centralt hold. De intelligente anlæg kan sågar opfange og tilpasse sig trafikmønstre, og nu er de første resultater tikket ind.

Og der er tale om lovende resultater, hvilket naturligvis vækker stor glæde hos rådmand for Teknik og Miljø i kommunen, Bünyamin Simsek.

- Vi har ventet spændt på de første resultater, og det viser sig heldigvis, at opgraderingerne har gjort en stor forskel. De har faktisk virket så godt, at rejsetiden ad for eksempel Jylland Allé mod Marselis Boulevard er mere end halveret i forhold til den normale afvikling, hvilket vi naturligvis kun kan være tilfredse med, udtaler han i en pressemeddelelse.

Annonce

De fem kampe, der danner grundlag for sammenligningen

Kampe uden scenariestyring

  • AGF-FCK 19. august 2018, klokken 16.00 (15.778 tilskuere).
  • AGF-BIF 23. september 2018, klokken 18.00 (15.478 tilskuere).
  • AGF-FCM 24. februar 2019, klokken 16.00 (11.787 tilskuere).

Kampe med scenariestyring

  • AGF-FCK 28. oktober 2019, klokken 19.00 (13.884 tilskuere).
  • AGF-BIF 24. november 2019, klokken 18.00 (14.043 tilskuere).

Sammenligningsgrundlag

Det fremgår af Teknik og Miljøs data, at rejsetiden ad Jyllands Allé efter en AGF-hjemmekamp er forbedret drastisk, og nu er meget tæt på rejsetiden i normaltrafikken. Det samme gør sig gældende for rejsetiden ad Holmevej.

Omvendt er rejsetiden ad Stadion Allé forhøjet en lille smule, hvor en række usikkerhedsfaktorer kan spille et puds - for eksempel at cyklister kører på vejbanen eller systemfejl.

Dette kan Teknik og Miljø konkludere på baggrund af en sammenligning af fem AGF hjemmekampe med omtrent det samme tilskuerantal, mod de samme modstandere og nogenlunde i samme tidsinterval.

Ved tre af kampene var der ikke scenariestyring, mens ved de to andre kampe var systemet blevet implementeret.

Ikke helt i mål

Som det er lige nu, er der ved at blive lagt sidste hånd på opgraderingen af krydset ved Chr. Filtenborgs Plads.

Når dette er i hus - efter AGFs hjemmekamp mod Hobro 28. februar - forventes det, at trafikafviklingen væk fra stadion ad Kongevejen bliver væsentlig bedre.

Det nye trafiksystem skal udbygges de kommende år, og der vil løbende blive lavet effektmålinger og justeringer. Men det er ikke nok for Bünyamin Simsek. Han ser gerne, at hele Aarhus' infrastruktur forbedres.

- Jeg vil med fornyet tro kæmpe videre for at få den nødvendige opbakning i byrådet, så vi kan få gang i en dynamisk overvågning og justering af byens infrastruktur, som vil spare århusianerne værdifuld tid hver eneste dag, lyder det fra rådmanden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce