Annonce
Aarhus

Rådmand forsvarer røgfrit strøg: Det er en opfordring, ikke et forbud

Røgfrit strøg? Den slags forslag skaber debat. Foto: Axel Schütt
Der bliver ingen sanktion over for rygere, der tænder en smøg på strøget.

AARHUS: En afstemning på stiften.dk tidligere på ugen om, hvorvidt det er en god idé at gøre strøget i Aarhus røgfrit, viste næsten dødt løb mellem ja- og nej-siden. Mandag middag havde lidt færre end 3.300 afgivet deres stemme - 51 procent sagde nej til et røgfrit strøg, mens 49 procent mener, at det er en god idé.

En hurtig gennemgang af kommentarerne til artiklen på Facebook viser imidlertid en stor overvægt i kritikerne af ideen om et røgfrit Aarhus-strøg. Der bliver vrisset, hånet og raset i kommentarsporet.

"Selvfølgelig skal strøget da ikke være røgfrit. Sikke dog en vanvittig forbuds-idé. Nu må i sgu holde, det er vel snart forbudt at leve. Jeg er altså ikke-ryger, bare for en ordens skyld. Stop nu med alle de politiske korrekte og frelste holdninger," skriver Ejnar Salomonsen, mens Anders Mosegaard Rasmussen forklarer, at den slags formynderi preller af på ham: "Når jeg går på Strøget, så ryger jeg sgu uanfægtet af hvilke formynderiske regler, de kan blive enige om inde i 'børnehaven Aarhus byråd'."

Annonce
Jette Skive tror ikke, at et røgfrit strøg koster butikker livet. - Der lød også et ramaskrig, dengang vi begyndte at tale om rygeforbud på restauranterne. Flere forudså, at det ville koste masser af restauranter livet, påpeger hun. Foto: Axel Schütt

Kun en opfordring

Forslaget om at gøre strøget røgfrit kommer fra rådmand for Sundhed og Omsorg Jette Skive (DF). Det er ikke et egentligt forbud, men ment som en kampagne i en forsøgsperiode. Netop fordi der udelukkende er tale om en kampagne, har forslaget opbakning fra formand for Gadeforeningen Strøget Århus Claus Broberg.

- Og vil vil gerne være med i den kampagne, hvem kan være imod, at færre ryger? Jeg må dog understege, at det er en opfordring - og kun en opfordring - til at rygerne lader være med at ryge på strøget. Vi vil ikke være med til et forbud, forklarer Claus Broberg til Århus Stiftstidende.

Både han og Jette Skive var på forhånd godt klar over, at den slags forslag er ømtålelige. Selv om ingen af dem har nærstuderet facebookkommentarerne, gør de da indtryk på dem, forklarer de.

Rådmanden gør opmærksom på, at der hvert år dør 14.000 i Danmark som følge af rygning, og at undersøgelser viser, at et stigende antal unge ryger. Det skal stoppes.

- Vi kan ikke være bekendt ikke at gøre noget, forklarer Jette Skive.

Hun er "hammerstolt" over, at strøgforeningen frivilligt er gået med til kampagnen.

- Det er en vigtig kampagne med et vigtigt budskab, men vi vil ikke trække noget ned over hovedet på nogen.

"Sympatisk træk"

Claus Bech, der er direktør for Aarhus City Forening, kalder forslaget, der skal mindske rygning på strøget, for et "sympatisk træk".

- Jeg tror dog, det er vigtigt, at det ikke bliver et egentligt forbud, men en henstilling.

Han frygter dog, at kampagnen blot flytter problemerne hen i begge ender af strøget og at rygerne og cigaretskodderne i stedet klumper sig sammen på Store Torv.

- Det er et sympatisk træk, men jeg tror mere på en langsigtet holdningsbearbejdelse, siger han.

Strøgchef Claus Broberg understreger, at han kun går med til forsøget med at gøre strøget i Aarhus røgfrit, så længe det er en kampagne og ikke et decideret forbud. Foto: Axel Schütt

Angreb fra forgænger

Flere facebookdebatører forudser, at strøget vil blive ramt af butikslukninger, hvis rygerne ikke kan få lov til at tage en smøg. "Så kan de da lukke butikkerne på stribe! Folk handler deres varer på nettet, mens de sidder hjemme i haven og ryger, samt får en kølig eller en latte!" skriver Mass Nørring .

En holdning som den tidligere formand for Gadeforeningen Strøget Århus Lars Svendsen også giver udtryk for i noget, der også kan opfattes som et angreb på sin afløser: "I min tid som formand for Strøgforeningen ville dette forslag ALDRIG have fået sin gang på jord. For det første er jeg inderligt imod den evindelige utidige indblanden i folks personlige frihed - og for det andet har Strøgets fysiske butikker næppe brug for flere forordninger, som OGSÅ kan få kunderne til at fravælge en strøgtur og i stedet købe deres varer på nettet," skriver han.

Claus Broberg mener dog, at hans forgænger skal slå koldt vand i blodet:

- Der er ingen sanktion over for de, der alligevel tænder en smøg. Det er en kampagne - ikke et forbud. Det bør ikke kunne jage nogen ryger væk fra strøgets butikker, understreger han.

En holdning som han har fuld opbakning til fra Jette Skive.

- Der lød også et ramaskrig, dengang vi begyndte at tale om rygeforbud på restauranterne. Flere forudså, at det ville koste masser af restauranter livet, siger hun og påpeger, at danskerne aldrig har spist så meget ude som nu.

Nordens reneste by

Rådmanden giver heller ikke noget for de kommentarer, der påpeger, at hvis det bliver forbudt at ryge en smøg bør det næste skridt være et forbud mod at spise kager og andre usunde sager.

- Der er jo ingen, der bliver syge og dør, fordi andre spiser usundt. Det er jo at sammenligne æbler med pærer, påpeger hun.

Både rådmand og strøgformand håber på, at kampagnen desuden kommer til at betyde, at mængden af cigaretskodder, der bliver smidt på Strøget, bliver mindre og på den måde hjælpe Aarhus i retning af at blive Nordens reneste by.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce