DEBAT: Hvordan lyder en skoledag med mere holddeling, mere praktisk og kreativ undervisning udenfor, brug af digitale undervisningsformer og bedre rengøring? Fantastisk.
I hvert fald, hvis man spørger de 620 forældre, som har svaret på magasinet Skolebørns undersøgelse af folkeskolehverdagen i coronatiden.
Jeg er meget enig. Coronatiden har på både godt og ondt vredet armen rundt på planlægning af skoledagen, børnefællesskaber er under pres, og sårbare børn og unge mere udsatte end før. Men midt i det praktiske besvær er det vigtigt også at bære de gode erfaringer med sig.
Når corona engang – forhåbentlig snart - blæser af, står vi med værdifuld viden om, hvordan vi kan gøre hverdagen for børnene endnu bedre.
Otte ud af ti forældre i undersøgelsen mener, at coronaerfaringer kan bruges til at forbedre undervisningen – og lige så mange har fået større indsigt i deres barns læring og faglighed. Markante ændringer, som skoler og forældre kan og bør bygge videre på.
Undersøgelsen flugter lokale erfaringer i Aarhus, hvor vi fra byrådets side har afsat otte millioner kroner om året i de kommende år til at fastholde blandt andet kortere skoledage, flere kendte voksne i skolerne, flere to-voksentimer og mindre børnegrupper. Vi har også afsat 30 millioner kroner til bedre udendørsfaciliteter.
Når corona engang – forhåbentlig snart - blæser af, står vi med værdifuld viden om, hvordan vi kan gøre hverdagen for børnene endnu bedre.