Annonce
Byudvikling

Rådmand til folk, der jubler over droppet banegravsprojekt: Nu skal vi bygge højere og tættere andre steder

Det er ikke første gang, der har været forslag om en overdækket banegrav fremme, men også denne gang, røg planerne i vasken. Og det kommer til at kunne mærkes andre steder i byen, hvor man ifølge rådmanden for Teknik og Miljø nu skal bygge højere og tættere. Arkivfoto: Kim Haugaard
I kan lige så godt vente med at juble over, at der ikke kommer op mod 1.000 boliger over banegraven, lyder det fra teknik-rådmand. Der kommer formentlig mere fortætning i indre by for at imødekomme befolkningstilvæksten.
Annonce

AARHUS: Rådmanden for Teknik og Miljø i Aarhus, Bünyamin Simsek, er ærgerlig.

Tirsdag kom det frem, at politikerne på Christiansborg har vendt tommelfingeren nedad for en overdækning af banegraven i Aarhus. Projektet risikerer at kollidere med tidsplanen for elektrificeringen af jernbanen, og den risiko tør man ikke løbe på Christiansborg.

Dermed er det slut med drømme om en overdækket banegrav, der ville kunne rumme cykelparkering, butikker, liv og ikke mindst 110.000 etagemeter bolig, og det gør rådmanden ked af det.

- Projektet ville have været med til at tage trykket fra de nødvendige huludfyldningsprojekter og andre byggerier i midtbyen, siger Bünyamin Simsek (V).

Annonce

Mere fortætning og højere byggeri

Han mener, at projektet var nødvendigt for at imødekomme den efterspørgsel på boliger i indre Aarhus, som kun bliver større i fremtiden.


Hvis vi stadig vil have boliger, folk har råd til at bo i - og det vil vi - så skal vi bygge højere boliger og have flere bygninger inde i Aarhus

Bünyamin Simsek, rådmand


- Det kritikerne ikke har fundet ud af, når de jubler over, at projektet ikke blive til noget, eller når SF i forskellige sager i indre by stemmer imod projekter, det er, at hvis man vil fastholde prisniveauet i Aarhus C, så bliver man nødt til at gøre noget ved udbuddet. Efterspørgslen er der, og den skal mættes med noget udbud, ellers er der ingen med en almindelig indkomst, der har råd til at bo i Aarhus, lyder det fra teknikrådmanden.

Bünyamin Simsek (V) ærgrer sig over, at der ikke bliver noget byudviklingsprojekt oven på banegraven. Foto: Axel Schütt

Men projektet var ikke en del af kommuneplanen og altså ikke noget, I kunne have regnet med. Hvorfor betyder det så, at der nu skal bygges højere og laves mere huludfyldning?

- Vi bliver 100.000 flere århusianere frem mod 2050. Det er ikke et mål, vi har, det er noget, vi bliver, og hvis vi ikke har et udbud i bygningsmasse, så galoperer priserne af sted i Aarhus. Hvis vi stadig vil have boliger, folk har råd til at bo i - og det vil vi - så skal vi bygge højere boliger og have flere bygninger inde i Aarhus, siger Bünyamin Simsek, der sammenligner byudviklingen med en sækkestol.

- Summen er kendt. Så hvis vi trykker ét sted i stolen, så rejser en anden del sig. Summen er her menneskerne, som vi kender antallet af i fremtiden. Hvis overdækningen ikke kommer, bliver der trykket op andre steder, lyder analogien fra Simsek, som understreger, at man stadig vil kigge efter at udvikle boliger uden for Ringgaden.

- Kommuneplanen for 2017, som blev gennemført under den tidligere rådmand, Kristian Würtz (S), lagde for ensidigt op til fortætning inden for Ringgaden, og derfor synes vi selvfølgelig også, at vi skal skabe en større balance og bygge uden for byerne og i oplandet. Det er vigtigt for balancen.

Annonce

Grøn banegårdsplads har længere udsigter

Føler I, der er spildt dyrebar tid og ressourcer på noget, der nu ikke bliver til noget?

- Nej, for uden at igangsætte og investere den tid og den smule økonomi, så kommer man ikke igennem til de konklusioner, som så store projekter kræver. Man kommer ikke fra a til b uden omkostninger. Man forventer og håber jo i starten på, at det er realiserbart.

Men det var det ikke. Og der kommer nu ingen overdækning med boliger over banegraven i Aarhus, som ellers især det seneste års tid har været et yderst omdiskuteret projekt med forskellige alternative forslag i ellevte time. Som for eksempel en slags Central Park uden boliger og uden biler.

CF Møller havde arbejdet med 110.000 etagemeter i deres materiale til overdækningen, der både skulle bestå af butikker, boliger, cykelparkering og grønne områder. Visualisering: CF Møller 

Rådmanden vil dog stadig gå videre med andre projekter, som var potentielle sidegevinster ved en overdækning.

Som at gøre Banegårdspladsen mere grøn og få skabt en gangbro over banegraven for cyklister og gående.

- De drømme og planer vi har er ikke lagt til siden, dem vil jeg arbejde videre med, men vi kan ikke realisere dem 1:1. Vi havde også drømt om en cykelforbindelse fra Godsbanen, ned langs banegraven med stor cykelparkering. Der er en masse eksempler på, at mange projekter er besværliggjort, men der er stadig er mulighed, for andre projekter, som gangbroen, og det har jeg allerede sagt til min forvaltning, at vi skal kigge på, siger Bünyamin Simsek.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Dagens corona-tal: Smittetallet stiger, men det ser stadig fornuftigt ud

AGF

AGF til Parken med mulig debutant i truppen

AGF For abonnenter

Kommentar: Sagen om Peter Christiansen handler ikke om penge, men om selvforståelse - og AGF har fået sendt et signal til FCK

Annonce