Annonce
Aarhus

Rådmand vil forsøge at skaffe flere midler til den kollektive trafik i Aarhus

Rådmanden for Trafik og Miljø, Bünyamin Simsek, mener, at man skal forsøge at finde en økonomisk indsprøjtning til den kollektive trafik i Aarhus. Foto: Axel Schütt
Bünyamin Simsek mener, at man skal forsøge at sikre en økonomisk indsprøjtning til styrkelsen af den kollektive trafik, så man kan få flere til at vælge bussen i fremtiden.

AARHUS: Fremadrettet er der ikke penge nok i budgettet til at drive den kollektive i trafik i Aarhus på det nuværende niveau.

Sådan lød meldingen mandag på et møde i teknisk udvalg. Enten skal der tilføres flere midler til området, eller også skal der findes besparelser.

Rådmanden for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek, har ingen intentioner om at skære ned, hvis det går ud over serviceniveauet. Han vil tværtimod forsøge at sikre en økonomisk indsprøjtning til den kollektive trafik, så man kan få endnu flere århusianere til at vælge bussen.

Annonce

Det siger han i en pressemeddelelse fra Teknik og Miljø.

- Gennem de seneste mange år har aarhusianerne fået en dårligere service i den kollektive trafik. Antallet af kørte bustimer pr. indbygger er faldet voldsomt, og det er ikke blevet bedre af, at bustrafikken har skulle være med til at finansiere letbanen. Skal vi løse udfordringerne med trængsel i Aarhus, bør vi ikke alene få løst ubalancen i regnskaberne men også skaffe flere penge til området, f.eks. ved at indføre BRT-busser på flere strækninger i byen, siger rådmanden.


Gennem de seneste mange år har aarhusianerne fået en dårligere service i den kollektive trafik. Antallet af kørte bustimer pr. indbygger er faldet voldsomt, og det er ikke blevet bedre af, at bustrafikken har skulle være med til at finansiere letbanen.

Bünyamin Simsek


Ifølge pressemeddelelsen er der udsigt til at minusset i den kollektive trafik vil vokse med yderligere 90 millioner årligt fra 2027. Oveni det skal der lægges en oparbejdet gæld i området, som skønnes at nå op på 154 millioner i 2023.

Ved det seneste budgetforlig i efteråret 2020 vedtog byrådet, at der skal skabes balance i regnskabet med udfærdigelsen af en kollektiv trafikplan i 2023. samtidig blev der bevilget 292 mio. kroner til at anlægge BRT-spor på Ringvejen.

- Men det er ikke tilstrækkeligt at sikre anlægsudgifterne, vi har også brug for at sikre driften, og derfor er det afgørende nødvendigt, at vi finder flere penge. Det drejer sig jo i al sin enkelhed om at holde byen kørende, og her er fremkommelighed altså en utrolig vigtig brik, udtaler Simsek.

Det er planen, at der senere på foråret skal afholdes et temamøde om den kollektive trafik.

Fakta

I forbindelse med Byrådets anlægskonference i 2020 fremlagde Teknik og Miljø et overslag over udgiften til at udvide hele Ringvejen til seks spor, inklusive etablering af en BRT-løsning (Bus Rapid Transit) mellem Holme og Universitetshospitalet i Skejby. Overslaget lød på 530 mio. kr. Byrådet afsatte 292 mio. kr. til formålet. Det forudsættes, at Staten og Regionen medfinansierer projektet, som det p.t. sker med lignende projekter i Aalborg, Odense og København.

Antallet af buskøreplantimer pr. indbygger i Aarhus er faldet fra 1,90 i 2010 til 1,54 i 2020.

Hovedårsager til det øgede minus i driften i den kollektive trafik:

Midttrafik ny indtægtsfordelingsmodel: - 18,1 mio. kr.

  • Midttrafik mindreindtægter (færre bus/tog-omstigere og solgte uddannelseskort): - 5,3 mio. kr. 
  • Økonomien vil primært kunne forbedres gennem væsentlige reduktioner af bybusdriften på i størrelsesordenen 35-50 procent af nuværende bybusdrift.
  • Der arbejdes sideløbende med projekter for busfremkommelighed, som vil kunne få busserne hurtigere frem og dermed forbedre driftsøkonomien.
  • En sikring af kollektiv trafik på nuværende serviceniveau vurderes ikke mulig indenfor den eksisterende økonomiske ramme.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce