Annonce
Debat

Rådmanden svarer: Udvikling af banegraven er nu eller aldrig

"Jeg vil gerne en grøn bypark over banegraven. Jeg vil ikke afvise, at det også vil kunne lade sig gøre at rejse pengene ad anden vej end med kommunale anlægsmidler. Men vi har ikke 10 år. Vi har ikke ét år – ej heller seks måneder. Uret tikker. Lykkes det ikke at rejse pengene nu og her, kan I komme med det dobbelte. Men I får aldrig lov til at stoppe togtrafikken til Aarhus igen, når først Bane Danmark har elektrificeret jernbanen", skriver Bünyamin Simsek. Arkivfoto: Axel Schütt
Annonce

DEBAT: I Århus Stiftstidende torsdag 21. januar skrev Alexander Coulson Baird, fra Loco Architects, og René Christoffersen, fra Frederiksbjerg-gruppen, et indlæg med fine tanker om økonomien bag et projekt over banegraven.

De kommenterer den anslåede pris på 730 millioner kroner, som min forvaltning har beregnet, at det vil koste at realisere Loco Architects' og Frederiksbjerg-gruppens vision om en central park med projektforslaget The Yard. De mener, grundigere undersøgelser og mere detaljerede beregninger, der også kan inkludere flere af byens interessenter, er påkrævet, hvis Aarhus ønsker en park over banegraven.

Ved at reducere projektet og justere andre faktorer i beregningerne vurderer de, at en bypark over banegraven kan realiseres for 287,5 millioner kroner. Det ændrer imidlertid ikke ved, at der i budgettet for kommunale anlægsudgifter ikke er afsat penge til en park over banegraven.


Vi skal bruge den kommende tid på at diskutere, om det forslag til en ny bydel over banegraven, der er kommet, opfylder vores forventninger, eller om det skal kunne give endnu mere tilbage til byen. Vi skal sørge for, at kvaliteten bliver så høj som mulig.


Jeg vil gerne en grøn bypark over banegraven. Jeg vil ikke afvise, at det også vil kunne lade sig gøre at rejse pengene ad anden vej end med kommunale anlægsmidler. Men vi har ikke 10 år. Vi har ikke ét år – ej heller seks måneder. Uret tikker. Lykkes det ikke at rejse pengene nu og her, kan I komme med det dobbelte. Men I får aldrig lov til at stoppe togtrafikken til Aarhus igen, når først Bane Danmark har elektrificeret jernbanen.

Jeg mener, tidsfristen gør det urealistisk at finde pengene til en park uanset, om den skal koste 730, 410 eller 287,5 millioner kroner. Derimod står vi med både investor og udvikler, som er klar til at trykke på knappen og investere i vores by med en helt ny bydel. Jeg er realist. Derfor holder jeg fast i, at vores bedste mulighed for at udnytte rummet over banegraven er at bygge en ny bydel.

En ny bydel over banegraven taler direkte ind i principperne for Kommuneplan 2017 ved at lade byen vokse indad, lægge yderligere lag på den eksisterende by og kitte de omkringlæggende områder bedre sammen.

Vi skal bruge den kommende tid på at diskutere, om det forslag til en ny bydel over banegraven, der er kommet, opfylder vores forventninger, eller om det skal kunne give endnu mere tilbage til byen. Vi skal sørge for, at kvaliteten bliver så høj som mulig.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce