Inden letbanen i Aarhus har kørt sin første meter, skal århusianerne tage stilling til de næste to etaper. Trafikrådmand foreslår, at Brabrand Station genopbygges.
Brabrand Station. Den blev nedlagt i 1979. Trafikrådmand Kristian Würtz (S) har dog en hed drengedrøm om, at den kobles på den nye letbane og bliver et trafikknudepunkt, hvor også regionaltogene fra resten af Danmark kommer med i køreplanen.
Den socialdemokratiske rådmands store ønske skyldes ikke blot, at han som knægt har rendt Brabrands gader tynde. Kristian Würtz mener, at den kollektive trafik vil få et kæmpe boost, hvis letbanens anden etape, der egentlig skulle have endestation i Gellerup, forlænges til Brabrand - eventuelt tæt ved bygaden eller det gamle Vest teateret.
Derfor lægger han og magistraten op til en diskussion om Brabrand Stations genopstandelse. Det sker, når anden etape af den meget omtalte - og endnu ikke køreklare - letbane skal diskuteres og planlægges i Aarhus Byråd de kommende måneder - og i løbet af efteråret kommer ud blandt borgerne i både Favrskov og Aarhus i en såkaldt forhøring.
»Aarhus vest er blevet et meget stort erhvervsområde, hvor mange pendlere fra for eksempel Randers arbejder. Hvis jeg var pendler i Randers og skulle møde ind om morgenen i det vestlige Aarhus, ville jeg få hovedpine over de dårlige forbindelser - og at skulle runde Aarhus H. først. Brabrand Station skal i det hele taget gøre det muligt at skifte mellem nationale togforbindelser i Østjylland til den lokale togtrafik. Til gavn for de mange pendlere, som hver dag skal omkring Aarhus,« siger Kristian Würtz.
Letbanens første etape er ved at blive bygget. Den kommende forhøring om de næste etaper drejer sig om, hvordan letbanens skinner helt præcis skal sno sig gennem byen og til Favrskov, når nabokommunen skal kobles på - og der skal laves skinne-forbindelse til Aarhus Ø og Brabrand.
»Masser af detailplanlægning, diskussioner og borgernes ord venter os i efteråret omkring nærbanens nye etaper. I det første udkast skulle nærbanen stoppe i Gellerup, men jeg synes, det vil være dumt at lægge sig fast på det, når vi skal tegne fremtiden. Brabrand Station vil efter min vurdering ikke tage presset af Aarhus Hovedbanegård, men den vil give pendlere og alle i Aarhus bedre muligheder for den kollektive trafik. Det vil være unikt med både en station på Hasle Torv, i Gellerup - og i Brabrand,« siger Kristian Würtz.
Første etape af letbanen står klar i 2017. Med lidt held i sprøjten - og en smidig sagsgang - kan de kommende etaper og en ny Brabrand Station være på plads i 2020.
Men så er der det med økonomien.
Aarhus Kommune har afsat midler, der skulle kunne dække kommunens del af anlægsudgifterne. At forlænge letbanen fra Aarhus Centrum til Brabrand vil koste i omegnen af 1,3 milliarder - og det skal staten være med på. Det samme gælder med planerne om at få en eventuel Brabrand Station med på det regionale tognet.