Annonce
Aarhus

Radikales ønsker glæder borgmesteren: Pres på regeringen for at afsætte penge til letbanens 2. etape

Et letbanetog er her på vej ned ad Randersvej. Radikale Venstre presser nu på for at få regeringen til at afsætte penge til næste etape af Aarhus Letbane, der blandt andet skal levere trafik fra Aarhus til Hasle og Brabrand. Foto: Kim Haugaard
Står det til Radikale Venstre i Folketinget, skal det kommende forlig på transportområdet indeholde statskroner til en udbygning af letbanen i Aarhus. Både SF og Enhedslisten bakker op om ønsket. Det samme gør Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S).

AARHUS: Folketingets partier er i gang med forberedelserne til de forhandlinger, der skal munde ud i en plan for trafik-investeringerne i Danmark frem mod 2035.

Regeringen fremlagde i begyndelsen af april planen 'Danmark Fremad'. I den giver regeringen bud for i alt 160 mia. kroner på, hvor og hvordan der på trafikområdet skal investeres i de kommende år.

I Aarhus og Østjylland er der blandt andet afsat penge til en udvidelse af dele af E45, anlæg af en tunnel under Marselis Boulevard og en ombygning af Aarhus H. Overordnet set er planen blevet godt modtaget af kollegerne i Folketinget, men 'Danmark Fremad' har også mangler, mener Radikale Venstre.

Annonce


En moderne storby kan ikke løse trafikken med biler alene. Trafikken bryder ofte mere eller mindre sammen i Aarhus, og bilen kan ikke løse trængselsproblemerne inden for ringgadesystemet. Der er simpelthen ikke plads

Andreas Steenberg (R), medlem af Folketinget


Aarhus og de andre store danske byer har allerede nu problemer med trængsel - problemer der kun bliver større i takt med at flere vælger at flytte til byerne. Ifølge Radikale Venstre kan den problematik kun løses ved hjælp af mere og bedre kollektiv trafik.

- En moderne storby kan ikke løse trafikken med biler alene. Trafikken bryder ofte mere eller mindre sammen i Aarhus, og bilen kan ikke løse trængselsproblemerne inden for ringgadesystemet. Der er simpelthen ikke plads, siger Andreas Steenberg, der selv bor i Aarhus og i sin egenskab af finansordfører deltager i forhandlingerne om trafikplanen.

Letbane og ny station

Derfor bør der i forbindelse med trafikplanen afsættes en pulje penge, der er øremærket nye letbaner og BRT-bus strækninger.

- Helt konkret foreslår vi, at der afsættes penge til Aarhus Letbanes 2. etape fra midtbyen til Brabrand. Samtidig ønsker vi, at der afsættes penge til en genåbning af en station på jernbanen gennem Brabrand, så man derfra både kan tage med letbane og med regionaltoget, forklarer Andreas Steenberg.

Den radikale finansordfører Andreas Steenberg kender udmærket trængselsproblemerne i Aarhus - han bor selv i byen. Foto: Kasper Kudsk Baymler

En genåbning af Brabrand Station har i tidligere planer været hængt op på etablering af en ny jernbane fra Aarhus H til Silkeborg over blandt andet Brabrand og Galten. Det mener Radikale Venstre ikke, at vi behøver at vente på.

- En sådan ny jernbane er interessant set i et fremtidsperspektiv, men vi lægger op til, at man anlægger stationen hurtigst muligt i stedet for at vente. Det vil betyde et enormt løft for Aarhus, hvis man kan komme fra Brabrand til Aarhus H på seks minutter, siger Andreas Steenberg.

Annonce

Bundsgaard bakker op

Ideen om statspenge til medfinansiering af letbanens 2. etape og genåbning af Brabrand Station er sød musik i Aarhus' borgmester Jacob Bundsgaard (S) øre. Han var i første omgang overrasket over, at der ikke var afsat midler til en udbygning af letbanen i regeringens eget udspil 'Danmark Fremad'.

- En udbygningen af letbanen i Aarhus var på byrådets ønskeliste til Folketingets partier, og den har manglet i udspillet, siger borgmesteren, der overordnet mener, at 'Danmark Fremad' har for lidt fokus på den kollektive trafik.

Han påpeger, at letbaner er effektive og giver en god fremkommelighed.

- Og hvis vejene i Aarhus ikke skal sande til, er det helt afgørende, at vi får udbygget den kollektive trafik med letbaner og BRT-buslinjer.

Han tror også på, at en genåbning af Brabrand Station kan hjælpe på trængslen på blandt andet Silkeborgvej og vil give et løft til den kollektive trafik i Aarhus.

Annonce

SF's hovedprioritet

I Folketinget er der støtte til Radikale Venstres ønske om statslig medfinansiering af letbanens 2. etape og en genåbning af Brabrand Station fra både SF og Enhedslisten.

- Det er en af vores hovedprioriteter i de her forhandlinger, at vi skal have sat nogle penge af til letbaner - ikke kun etapen i Aarhus, men også til kommende letbaneetaper i København og Odense, siger SF's transportordfører Anne Valentina Berthelsen.

I Enhedslisten er man skuffet over, at der i første omgang ikke er afsat midler til gennemførelsen af 2. etape af letbanen i Aarhus.

- I det hele taget mangler der et større fokus på kollektiv transport uden for hovedstaden, hedder det i en mail fra Enhedslistens transportordfører Rasmus Vestergaard Madsen.

Annonce

Byråd er lun på mere letbane

I øjeblikket bliver der udarbejdet en VVM-undersøgelse af Aarhus Letbanes etape 2, der er delt op i en strækning fra Spanien i Aarhus C til Brabrand og en strækning fra Lisbjergskolen til Hinnerup. Efter ønske fra flere af de borgerlige partier indeholde strækningen til Brabrand både en undersøgelse af en letbanestrækning og en BRT bus-løsning som alternativ.

Letbanens etape 2

Aarhus Letbanes etape 2 består i virkeligheden fire delstrækninger.

Spanien-Brabrand:

  • Her planlægges der en linjeføring fra Spanien via Park Alle, Vester Alle og Thorvaldsensgade til Viborgvej og Ryhavevej, videre ad Edwin Rahrs Vej og Karen Blixens Boulevard, øst om City Vest og langs med Silkeborgvej, hvor strækningen vil ende ved en ny Brabrand Station. Selvom et flertal i Aarhus Byråd hælder til en letbaneløsning, er en BRT også en del af VVM-undersøgelsen.

Aarhus Ø-Aarhus H:

  • Anlæggelsen af denne delstrækning skulle så småt have været i gang allerede nu. Byrådet har reserveret pengene til strækningen, men arbejdet blev sat i bero, efter at en analyse fra Midttrafik og en orientering til byrådet fra Teknik og Miljø skaber tvivl om en letbanestrækning til Aarhus Ø. Et flertal i byrådet er dog stadig varm på tanken om skinner til Aarhus Ø.

Lisbjergskolen-Nyt Parkér & Rejs-anlæg ved E45:

  • Her er der kun tale om at undersøge en letbanestrækning.

Nyt Parkér & Rejs-anlægget ved E45-Hinnerup:

  • Favrskov Kommune har besluttet at både undersøge en letbane- og en busløsning på strækningen.

Et stort flertal af politikerne i Aarhus Byråd har dog hele tiden været tilhængere af, at strækningen anlægges som letbane. Den støtte står Socialdemokratiet fast på, siger Jacob Bundsgaard.

- Det vil give mest mening både for selve etapen til Brabrand, men også for letbanesystemet som helhed at udbygge med flere letbaneetaper, siger han.

Og det er klogt mener både Andreas Steenberg og Anne Valentina Berthelsen.

- BRT-busser kan være en udmærket løsning på nogle strækninger, men til 2. etape i Aarhus er en letbane den bedste løsning, siger SF'eren.

Annonce

BRT er vejen frem

Derimod er der ikke megen støtte at hente i højre side af Folketinget - i hvert fald ikke så længe der skal afsættes penge til mere letbane. Her er man mere lune på BRT-løsninger i den kollektive bytrafik.

Transportordfører for Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, savner fokus på mulige BRT bus projekter ved Aarhus i regeringens udspil til en kommende stor trafikaftale.

- BRT er en god løsning for højklasset kollektiv transport, hvor vi får langt mere effekt for pengene, end vi gør med de vanvittigt dyre letbaner, forklarer transportordfører for Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, i en mail.

Nogenlunde samme melding lyder fra Dansk Folkeparti.

- Vi synes, at letbanen allerede har ødelagt for meget i Aarhus. Så den slags skal der ikke bygges mere af. I stedet bør Aarhus vælge BRT busser på næste etape, siger partiets transportordfører Hans Kristian Skibby.

Annonce
Kultur For abonnenter

Tøfting fortryder intet: Hans dramatiske fortid bliver til scener på Svalegangen

Danmark

Søndagens coronatal: Efter syv dage med over 4000 nye coronatilfælde falder smittetallet

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Ejerne af populær Aarhus-restaurant åbner nyt spisested på Åboulevarden

Byudvikling For abonnenter

Ulla er talsmand for fællesråd: Christiansbjergs protest mod fortætning får politikere til at vakle

Alarm 112

Voldsom brand totalskader villa i Thorsø: Politiet sigter 68-årig beboer

Aarhus

TV2 sagde blankt nej til The Julekalender: - Hun syntes, det var noget jysk bondelort

Stort smitteudbrud efter julefrokost med gymnasieelever: 38 bekræftet smittet med omikron-variant

Aarhus For abonnenter

Fremtidens tog kræver kæmpe ombygning af Aarhus H, og den kommer til at støje: Nu er sidste chance for at klage

Debat

En vælger har talt politikernes svar op: Hvis vi kan stole på kandidattesten, skal vi ikke have mere letbane i Aarhus

Aarhus

Casablanca-familie åbner ny restaurant: Nordisk og fransk køkken i tidligere direktørbolig

Dall: Nu kulminerer måneders dårligdomme for Mette Frederiksen

AGF

AGF-året der gik: Her er seks nedslag fra de mest opsigtsvækkende kampe

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Er dette spisested virkelig bedre end Frederikshøj?

Aarhus

Coronasmitten viger ikke en tomme i Aarhus: De seneste par døgn er smittetallene frosset fast

Annonce