Annonce
Udland

Raketter rammer ned nær USA's ambassade i Irak

Khalid Al-Mousily/Reuters
Tre raketter affyret fra et område uden for Iraks hovedstad, Bagdad, er ramt ned i byens ambassadekvarter.

Tre raketter er natten til tirsdag ramt ned i den såkaldte grønne zone i Bagdad. Området huser blandt andet den amerikanske ambassade og flere regeringsbygninger.

Det oplyser kilder i Iraks politi til Reuters.

Der er ingen meldinger om tilskadekomne personer eller materielle ødelæggelser i det kraftigt bevogtede område.

To af raketterne ramte ifølge kilderne nær USA's ambassade. Raketterne blev angiveligt affyret fra et område uden for Bagdad.

Angrebet finder sted, efter at der mandag var store folkelige protester i Bagdad og andre irakiske byer rettet mod regeringen.

Fire civile personer og to politibetjente er dræbt i urolighederne. Tre demonstranter bukkede under på et hospital i Bagdad, oplyser kilder.

To var blevet ramt af skud affyret af politiet, mens den tredje blev ramt af en tåregasgranat. En fjerde demonstrant blev skudt og dræbt af politiet i den hellige by Kerbala.

I byen Basra mistede to politifolk livet, da de ved et uheld blev ramt af et civilt køretøj under en demonstration, oplyser kilder i sikkerhedstjenesten.

Demonstranterne beskylder premierminister Adel Abdul Mahdi for at være løbet fra sit løfte om at udpege en ny regering, som irakerne vil kunne acceptere.

I flere uger har der ellers været relativt roligt i de irakiske byer, der før har været præget af demonstrationer mod regeringen.

Protesterne begyndte 1. oktober, hvor især unge irakere gik på gaden med krav om store ændringer i regeringssystemet.

De mener, at hele systemet er grundlæggende korrupt, og at det er medvirkende til, at mange Irakere lever i fattigdom i det olierige land.

Over 450 mennesker er blevet dræbt under de seneste måneders uroligheder.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce