Annonce
Erhverv

Randers-virksomhed leverer højteknologiske ovne til superrestaurant

Den genåbnede restaurant Alchemist med Randers-kokken Rasmus Munk i spidsen har plads til 40 gæster ad gangen. Pressefoto
Ovn-producenten Hounö A/S har leveret topprofessionelt udstyr til restauranten Alchemist på Refshaleøen i København.

RANDERS/KØBENHAVN: Torsdag 4. juli genåbnede københavnerrestauranten Alchemist i et helt nyt og avanceret setup på Refshaleøen i København til en samlet investering på op imod 100 mio. kroner.

Restauranten har investeret i 11 digitale, topavancerede ovne leveret af Hounö A/S i Randers, og køkkenet ledes af kok og indehaver Rasmus Munk, som i øvrigt også stammer fra Randers.

- Vi har en helt fantastisk kulinarisk scene i Danmark, der er respekteret, hvorend i verden vi kommer. Rasmus og hans team kommer til at løfte dette niveau til nye højder med det, vi tror bliver verdens vildeste restaurant. Vi er superstolte af at være med til at gøre det projekt muligt, og samtidig ligger samarbejdet helt i tråd med vores strategi om at være værdiskabende samarbejdspartner for de dygtigste i branchen, siger administrerende direktør i Hounö A/S, Morten Ammentorp Nielsen.

Leverancen skyldes ikke mindst Hounös digitale univers, Let’s Cook, der er udviklet i virksomhedens åbne innovationsmodel i samarbejde med blandt andet store, internationale restaurantkæder.

Let’s Cook er et cloudbaseret økosystem til hoteller og restauranter. Systemet, som brugeren tilgår via sin pc, tablet eller smartphone, giver overblik over alle ovne i realtid. Med Let’s Cook er det muligt at overvåge alle ovne når som helst.

Annonce

Hounö A/S

Hounö A/S producerer og udvikler ovnløsninger til hoteller, restauranter, supermarkeder, hospitaler, servicestationer, krydstogtskibe med mere både nationalt og internationalt.

I år har virksomheden modtaget den tyske designpris German Design Awards 2019 for virksomhedens cloud-løsning Let’s Cook.

Hounö A/S har været en del af amerikanske Middleby Corporation siden 2006.

Ovn med cloud-løsning

Rasmus Munk, indehaver og kok på Alchemist, er begejstret for udsigten til at skulle arbejde i sit nyinstallerede, professionelle køkken.

- Vi har valgt de avancerede ovne, fordi de er de bedste på markedet. Ganske enkelt. Hounö satser massivt på innovation, og det passer perfekt til vores tankegang her på restauranten, siger Rasmus Munk.

Han fremhæver, at ovnene fra Hounö opererer med en række digitale elementer, som han ikke har set andre steder, herunder den unikke Cloud-løsning.

- Systemet vil være en uvurderlig hjælp for os i det daglige arbejde i køkkenet. Ud over det, leverer de gode ovne, der tilbereder godt, jævnt og sikkert fra gang til gang. Ja, Hounö har bare de bedste produkter på markedet, siger chefkokken og fremhæver, at der er elementer i hans daglige tilberedning, som han ikke ville kunne gennemføre uden disse ovne.

Cloud-løsningen giver for eksempel et uundværligt overblik i forbindelse med tilberedningen.

- På grund af ovnene kan jeg følge alle detaljer fra minut til minut, og alle oplysninger samles op fra gang til gang. Det har stor værdi i forbindelse med opskrifter og i det hele taget for kontinuiteten i så stort et køkken som vores med 40 mand i arbejde.

Mindre fedt, kød og strøm

Alchemist har i alt 11 ovne installeret i køkkenet, og i samarbejde med Hounö etablerer kokketeamet et omfattende træningsprogram for alle ansatte - et træningsprogram, der blev sat i gang i forbindelse med åbningen af restauranten.

- For mig har det været vigtigt, at jeg kunne købe de avancerede ovne hos en innovativ dansk producent. Det er tæt på, og det betyder, at vi i et tværfagligt samarbejde har haft mulighed for at følge udviklingen i detaljer, og så må jeg sige, at jeg som Randers-dreng ikke har noget imod, at ovnene produceres i min hjemby, lyder det fra Rasmus Munk.

Samarbejdet mellem Hounö A/S og Alchemist ledes af Hounös Product Manager Rasmus Vingaard Larsen, der selv er uddannet kok. Han glæder sig til samarbejdet med den højtprofilerede restaurant:

- Vores ovne gør det muligt at indføre en række nye processer i moderne køkkener med fokus på blandt andet bæredygtighed. Vi kan tilberede med mindre strøm, mindre fedt og mindre kød. Alt sammen noget, som nutidens kokke lægger vægt på.

- Et andet væsentligt element handler om, at vi kan levere ovne i mange forskellige størrelser, og på den måde kan vi levere løsninger, der er tilpasset den enkelte restaurant, og de vilkår, der gælder på det pågældende sted, siger Rasmus Vingaard Larsen.

- Vi er superstolte af at være med til at gøre det projekt muligt, og samtidig ligger samarbejdet helt i tråd med vores strategi om at være værdiskabende samarbejdspartner for de dygtigste i branchen, siger administrerende direktør i Hounö A/S, Morten Ammentorp Nielsen. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Blog: Julen varer ikke ret meget længere

For os, der nu er den ældste generation, er det ikke noget problem i hukommelsen at genskabe barndommens lykkeland i 1950’erne. Om man boede i midtbyen, på Trøjborg eller på Frederiksbjerg var et fedt, for det var det samme alle steder: boligblokke i fire-fem etager, der lå i karréer med gaderne på kryds og tværs. Og forsynings-centralerne lå lige henne på gadehjørnerne. Der lå en købmandsbutik på det ene hjørne, en bager på det andet, en slagter på det tredje og endelig en grønthandler på det fjerde. Og der var snesevis af dem, for de lå på hvert eneste gadehjørne overalt i byen. Men i 1960’erne og 1970’erne forsvandt alle disse småhandlende i løbet af en forholdsvis kort årrække; facaderne blev muret til og der blev indrettet hjørnelejligheder i de tidligere butikker. De store supermarkeder tog dem, gik vi og sagde – endskønt købmandens, slagterens og grønthandlerens butikslukning kun kunne tilskrives os selv. Det var jo os – kunderne – som holdt op med at handle hos dem, da vi i stedet søgte indenfor i det spændende supermarked med de bugnende varehylder og de deraf nødvendige indkøbsvogne. Og vi fik da også en form for personlig kontakt med den søde kassedame. Det var dét, der slog købmanden ihjel. Men det var kun indirekte supermarkedets skyld! Og nu gentager historien sig, men denne gang er det udvalgsforretningerne det går ud over. Tøj, sko, isenkram, smykker, bøger and-you-name-it bliver nu ligesom i 1960’erne solgt i nye og anderledes ”butikker” – nu kaldes de bare internettet. Nu skal folk end ikke rejse sig fra sofaen længere for at handle, hvorfor historien gentager sig: det er heller ikke nyheden e-handel, som nu er skyld i at de små fysiske butikker får det sværere og sværere – det er og bliver os, kunderne, der er begyndt at handle anderledes. Det hele skal naturligvis ses i sammenhæng med, at handels-uvidende byrådsmedlemmer og deres tilsvarende embedsmænd ommøblerer byen, så den sidste lyst, kunderne måtte have for at tage ind i city for at købe varer, nok også skal blive elimineret. Det bliver gjort vanskeligere og vanskeligere at køre rundt i byen – og det bliver efterhånden komplet umuliggjort at finde parkeringspladser. Det sidste fordi kommunen fjerner alle gammelkendte p-pladser for at tvinge bilisterne til at bruge kommunens egne p-misfostre Navitas og Dokk1 – som dog aldrig, aldrig, aldrig nogensinde bliver rentable, fordi de er placeret komplet tåbeligt i forhold til byens handelsliv. Butikker lukker vedvarende i hobetal. Det sker på daglig basis. Og som noget helt nyt ser vi nu også gamle, fine, velanskrevne og –konsoliderede firmaer indskrænke og lukke tabsgivende filialer, simpelthen for at rebe sejlene. Noget de store kædefirmaer af prestigemæssige årsager ikke tidligere har beskæftiget sig for alvor med – men nu udvises rettidig omhu og damage control. Så kig dig derfor godt rundt omkring på alle juledekorationerne, når du i disse dage er ud at købe julegaver. For det er meget tænkeligt, at julen ikke varer så meget længere. I takt med at der bliver færre butikker med næsten ingen omsætning fordi vi køber det meste på nettet, så bliver der heller ikke råd til for gadeforeningerne at sætte julepynt op. Flere af byens kendte handelsgader har jo allerede for længst fravalgt juledekorationerne, og indenfor en kort årrække kommer Strøgets flotte stjernehimmel formentlig heller ikke op. Det koster hvert år en halv million kroner, men med flere og flere ikke-betalende medlemsbutikker, bliver det jo umuligt for Strøgforeningen at finde økonomi til at bruge så mange penge på julelys. Men vi kan ikke stoppe det. Man har aldrig kunne stoppe naturlig udvikling. I 1960’erne buldrede supermarkederne frem og nu om dage er det så handlen på nettet. Det står ikke til at ændre. Det eneste vi så bare skal huske på, når vi om nogle år savner de hyggelige julelys i gaderne, er årsagen til, at der ikke længere er råd til den glædelige julehygge. Der er for få fysiske butikker til at betale.

Aarhus

Turbåd inspiceret efter at kvinder faldt i havnen: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

112

Forundret formand for Vejlby-Risskov Hallen: Er uforvarende blevet en del af svindelsag i Forsvaret

Annonce