Annonce
Indland

Rapport: Lærere diskriminerer elever med mellemøstlige navne

Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening, afviser ikke, at folkeskolelærere diskriminerer. Han er imidlertid "helt uenig" i konklusionerne i nyt forskningsprojekt, der konkluderer, at lærere diskriminerer. (Arkivfoto).

Skolelærere er ikke racistiske, men de foretrækker elever med danskklingende navne, konkluderer forskning.

Lærere i folkeskolen diskriminerer elever med mellemøstlige navne. Sådan lyder en af konklusionerne i et forskningsprojekt bestående af fire studier fra Trygfondens Børneforskningscenter. Det skriver Politiken.

Det er første gang, at diskrimination af elever i den danske folkeskole bliver undersøgt.

Undersøgelsen konkluderer samtidig, at lærerne ikke er racistiske, men at arbejdspres får dem til at foretrække at få Mathias ind i deres klasse frem for Yousef i en situation, hvor en ny elev skal begynde i klassen.

Det er problematisk, men der kan gøres noget ved det. Det siger Simon Calmar Andersen, professor på Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet, som sammen med sin kollega Thorbjørn Sejr Guul står bag undersøgelsen.

- Det er et problem, fordi det er børn, der måske har brug for at være foran på point. Men vores resultater viser, at de måske starter med at være bagud på point - at lærerne er lidt mere skeptiske.

- Men hvis lærerne har mere tid, forsvinder diskriminationen, siger Simon Calmar Andersen til Ritzau.

Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening, afviser ikke, at der foregår diskrimination. Han er imidlertid "helt uenig" i forskningsprojektets konklusioner.

- Det viser efter min bedste overbevisning ikke på nogen måde, at lærere diskriminerer. Det er forskernes fortolkning, og det kan jeg jo ikke forhindre dem i, siger Anders Bonde Christensen til Ritzau.

- Sagen er, at der blandt vores tosprogede elever, er flere, der har udfordringer. Det er ikke, fordi man ikke vil børnene, men fordi man ved, at de ekstra udfordringer både kan blive et problem for det pågældende barn og for de andre børn i klassen. Det er derfor, lærerne svarer, som de gør.

Forskningsprojektet er blevet offentliggjort i det internationale videnskabelige tidsskrift Journal of Public Administration Research and Theory.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Det sorte hul

Der var kun gået et kvarter før August mistede tålmodigheden: “Jeg prøver lige at genstarte, far. Så kan det være at der er en opdatering.” “Det er stadig det samme - jeg røg bare direkte ind - jeg kom ikke engang ind i lobbyen,” råbte August inde fra værelset. Han kom langsomt ind i stuen igen: “Far, tror du der er sket noget?”. For første gang siden det store brag, fjernede jeg blikket fra stuens TV. “Nææh, det tror jeg ikke,” sagde jeg langsomt, men jeg følte mig ikke helt sikker. “Kan du ikke prøve at søge på det?” spurgte August videre. August er 11 år, og lever stadig i internettets sandkasse. Det vil sige primært i YouTube og lidt billedsøgninger på Google i ny og næ. Og selvom medier som Facebook, Instagram og Twitter endnu ikke er hans hverdag, så er han længe bekendt med at alt det man ikke ved, ikke har og ikke kan - det “søger man på.” “Jo, lad os prøve at se,” sagde jeg. August stillede sig ved min side. Som han stod der ved siden af mig i stolen, var vi nærmest lige høje. Han lagde sin ene arm om nakken på mig, så han kunne få sit hoved helt tæt på mit. Synkront kiggede vi ned på iPhonen i mine hænder. “Vi starter på Twitter," sagde jeg med højtidelig stemme. Nærmest som om jeg i bedste Sherlock Holmes-stil havde bebudet hvor jeg mente vi kunne finde morderen. “Hvis nogen ved noget, om noget der sker lige nu, så er det på Twitter!” fortsatte jeg med samme “nu skal far lige fixe det”-højtidelighed i stemmen. Til min store overraskelse - og til Augusts store ærgrelse - viste det sig, at der ikke var noget at finde på Twitter. I hvert fald ikke noget vi ikke allerede selv vidste. I stedet tegnede sig et omrids af, at det, vi var vidner til, var noget ganske særligt. 10 minutter senere havde jeg været mine “usual suspects” af nyhedskanaler og websites igennem. Jeg drejede langsomt hovedet og så på August. “Alt er væk” sagde jeg i en blanding af oprigtig forundring og betagelse. “Deres website er væk, deres YouTube-videoer er væk, deres Instagram-billeder er væk og deres 15.000 post på Twitter er væk. Alt er simpelthen væk.” Den sidste sætning mumlede jeg mest for mig selv, for lige at smage på, hvad det var jeg havde erfaret på min rundtur rundt i cyberspace. “Det eneste der er, er det samme sorte hul, som vi ser på vores skærme," fortsatte jeg og så begejstret på August. August delte på ingen måde min faglige-nørde-begejstring over det digitale-event-marketing-gimmic mesterværk, jeg netop var ved at forstå omfanget af. “Kommer Fortnite så aldrig tilbage?” spurgte August med slet skjult frygt i stemmen. “Jeg ved det ikke” - sagde jeg og skjulte et smil på læben. Cirka 39 timer og 56 minutter senere (men hvem tæller) ringede min telefon. Det var et FaceTime-opkald fra August. Jeg var på kontoret et par timer, og han havde fået lov til blive hjemme. Halvvejs gennem min “Hej August”-sætning, afbrød han mig. “Far, nu sker det," nærmest hviskede han, mens han skiftede kamera-input så jeg ikke længere kunne se August, men i stedet kunne se det han så. På skærmen kunne jeg se et udsnit af Augusts værelse, nærmere bestemt hans skrivebord og computerskærm. På computerskærmen kunne jeg se den, nu alt for velkendte, mørke skærm, med det svagt pulserende sorte hul i midten. Det lignende sig selv - som det havde set ud lige siden vi så det første gang. Men det svage puls af lys rundt om hullet var taget til. Pludseligt i et digitalt “big bang” sprang mørket og hullet i stykker i et hav af lys og partikler. Det føltes som om man blev suget med ind i en malstrøm af stjerner og galakser. Men med et tog det hele form, og ud af det kosmiske kaos fødtes en verden - og et nyt kapitel af eksistens. Det var betagende at se på! August brød radiotavsheden: “Far, jeg er nødt til at lægge på nu - jeg skal ‘in-game’!” Fortnite Chapter 2 var en realitet - og efterårsferien var reddet!

Annonce