Annonce
Danmark

Rasende S-borgmester siger stop over for regeringen: - Jeg gider sgu ikke længere

Den socialdemokratiske Hjørring-borgmester, Arne Boelt, er så træt af regeringens udspil til udligning, at han vil stoppe som borgmester, siger han til avisen Danmark. Arkivfoto: Henning Bagger/Scanpix
Hjørring-borgmester Arne Boelt (S) er så skuffet over sit eget partis udspil til en udligningsreform, at han vil trække stikket som borgmester. Nu skal de nok få fred for mig, lyder det fra S-borgmesteren, der ellers ser ud til at vinde 15,6 millioner kroner på udspillet.

Udligning: Socialdemokratiet mister en af sine egne borgmestre, hvis det får held til at få gennemført sit udspil til en udligningsreform. Udspillet er nemlig så stor en skuffelse for Hjørring-borgmester Arne Boelt (S), at han har tænkt sig at stoppe som borgmester. Det fortæller han til avisen Danmark. Han er en af 17 borgmestre, der i en rundspørge fortæller, at hans motivation for at skabe en positiv forandring i sin kommune er faldet på grund af udspillet.

- Det kommer til at betyde, at der kommer til at skulle vælges nogle andre, for det nytter jo ikke noget at have sådan nogle siddende, der er motivationsløse, siger borgmesteren, der mildest talt er utilfreds med, at hans kommune "kun" ser ud til at vinde 15.6 millioner kroner på udspillet.

- Det her med velfærd først, det er italesat på en måde, at nu skal nærheden tilbage i velfærden, og når jeg nu kommer til at stå i den situation, at jeg skal ud igen og spare rigtig mange penge, så kan jeg simpelthen ikke finde motivation for at forklare, hvorfor jeg gør det, siger han til Avisen Danmark.

- Hvad skal jeg sige? Hvad satan skal jeg sige? Jeg kan jo godt sige, at det er fordi, jeg ikke har pengene til det, men så vil folk sige: Du kan da høre dine politikere på borgen, de siger noget andet, så du kan da bare lade være. Folk vil ikke acceptere, når jeg siger, at jeg ikke har pengene til det, siger den nordjyske borgmester.

Annonce

Modløs

Han er især utilfreds med, at regeringen ifølge ham har opbygget forventninger, som borgmestrene ikke kan indfri i kommunerne.

- Jeg begynder jo at være ramt af modløshed, fordi der bliver talt nogle forventninger op på Christiansborg, der gør, at mine borgere ikke vil høre på mine argumenter.

Men er I om ikke andet motiveret for selv nu at gøre noget? Selv at arbejde jer ud af problemerne?

- Vi har investeret rigtig mange penge i at få kontanthjælpsmodtagere i arbejde, så vi har sådan set gjort alt det, man skulle, men alligevel bliver vi snydt bagefter. Hvis vi nu havde ladet stå til, så kunne det jo være, at vi havde fået flere penge, siger Arne Boelt.

Gider ikke mere

Arne Boelt har været en af de mest markante kritikere af udligningssystemet. Det er blandt andet ham, der har samlet i alt 19 borgmestre, som ville sagsøge staten for fejl i udligningssystemet. Han tror ikke, at han kan forklare borgerne, at kommunen modtager mindre fra reformen, end han forventede, og at der ifølge ham nu er nødt til at blive skåret på velfærden i kommunen.

Så du er bange for at miste din post?

- Nej, for jeg stopper, så det er jeg jo ikke.

- Du stopper?

- Ja, det gør jeg da, jeg gider sgu da ikke det her længere. Så de skal nok få fred for mig, men at man kan stå på mål for sådan noget her, det fatter jeg simpelthen ikke. Når jeg står ude i forsamlingshuset, hvad tror du så, borgerne siger til mig? De siger, vi gider fandeme ikke høre på dine tal og din økonomi, det gør de ikke. De gider ikke høre på det.

- Jeg kan jo godt prøve at sige til borgerne, at vi bygger et helt nyt plejecenter, og der kommer flere sygeplejersker, og vi tror på, at vi hæve kvaliteten, men det er ikke det, det handler om i Tornby, det handler om, at de mister deres lokale plejecenter, og Astrid Krag har lovet dem, at de kan beholde det.

- Du vil have flere penge, men hvad med de borgmestre, der skal aflevere? Kan du forstå, at de mister motivation, hvis du skal have deres penge?

- Når man skal aflevere så mange penge og Fanden og hans pumpestok, kan jeg da sagtens se, at man i sin lille bitte andedam tænker: "Prøv og tænk, hvad jeg kunne få bygget op, jeg kunne jo bygge paladser, jeg kunne bygge en mur ligesom Trump rundt om min kommune". Men det er bare ikke den samfundsmodel, jeg tror på.

Overraskende

Christian Rabjerg Madsen, Socialdemokratiets finansordfører, afviser, at regeringen har lovet mere, end den har leveret på udligningsområdet. Derudover tvivler han på, at Arne Boelt gør alvor af sin melding om, at udligningsudspillet kan få borgmesteren til at stoppe i politik.

- Nu er Arne Boelt kendt for måske engang imellem at sige tingene lidt bombastisk. Om han gør sig tanker om sin politiske fremtid, det er en lokal afgørelse. Han modtager 15,6 millioner kroner, han får som direkte konsekvens af vores udspil, så derfor synes jeg måske også, at det er overraskende, at han ligefrem vil stoppe i politik på grund af den her reform, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce