Annonce
Østjylland

Red Barnet: De voksne er udgangspunktet for en succesfuld skolegang

Relationerne mellem børn og voksne er det vigtigste, hvis socialt udsatte børn skal klare sig gennem folkeskolen, lyder det fra børnene selv. Foto: Red Barnet Ungdom
En ny undersøgelse fra Red Barnet Ungdom peger på, at trygge rammer er alfa og omega, når socialt udsatte skolebørn skal klædes på til en ungdomsuddannelse.

Randers: Voksne med tid, overskud og opmærksomhed er den vigtigste forudsætning for, at børn med indlæringsvanskeligheder kommer helskindet gennem folkeskolen og efterfølgende er i stand til at gennemføre en ungdomsuddannelse.

Det er konklusionen i en undersøgelse, Red Barnet Ungdom netop har offentliggjort. Hvilket falder fuldstændig i tråd med de læringscaféer, som organisationen driver på folkeskoler rundt om i landet.

- Det er naturligvis lærerne og forældrene, der er børnenes primære læringsstøtter, men de frivilligt drevne læringstilbud er også med til at motivere børnene og give dem tro på egne evner, siger Astrid Engberg, der er konstitueret generalsekretær hos Red Barnet Ungdom.

Annonce
I dag er tendensen i for høj grad alene at se på præstationerne i folkeskolen.

Astrid Engberg, konstitueret generalsekretær hos Red Barnet Ungdom

Nørrevangsskolen godt tilfreds

Nørrevangsskolen i Randers har de seneste to år huset netop en af disse læringscafeer. Og skoleleder Martin Hyldgaard har kun roser til Red Barnet Ungdoms initiativ.

- Vi kan se, at børnene bliver gladere og er mere motiverede for at gå i skole via lektiecafeen, siger han.

På Nørrevangsskolen er lektiecafeen for elever i 6. og 7. klasse, og cafeen holder åbent en gang om ugen. Mellem fem og ti elever deltager hver gang.

Forskelligt fokus for børn og voksne

Red Barnet Ungdoms undersøgelse peger på, at der er brug for et øget fokus på relationerne mellem skolebørnene og de voksne, de er omgivet af.

- I dag er tendensen i for høj grad alene at se på præstationerne i folkeskolen, konkluderer Astrid Engberg.

- Mens voksne taler om skoledagens længde, læringsmål og tests, viser undersøgelsen, der har spurgt børnene selv, at det er relationerne og rammerne for læringen, der optager børnene, lyder det i Red Barnet Ungdoms præsentation af undersøgelsen.

Ifølge den seneste PISA-undersøgelse forlader omkring 15 procent af hver årgang folkeskolen uden at have tilegnet sig de de grundlægende kompetencer, som er en forudsætning for at kunne tage en ungdomsuddannelse. En anden undersøgelse fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) fra marts peger på, at socialt udsatte børns trivsel og faglige selvtillid vokser markant, hvis de blot i seks måneder kommer i en læringscafé.

Red Barnet Ungdom driver omkring 50 lektiecafeer i Danmark.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Ligestillingsministeren skylder stadig svar

Det glæder mig, at mit indlæg (4. november, red.) om regeringens sløvsind på ligestillingsområdet nåede frem til rette vedkommende. Ligestillingsministerens modsvar (8. november, red.) lader dog noget tilbage at ønske, så jeg håber, han læser med endnu en gang. Mogens Jensen forstår mig helt rigtigt, når han tager mig til indtægt for, at ligestillingen ikke halter i Danmark. Faktisk er Danmark det næstmest lige land i EU, kun, overgået af Sverige, ifølge en ny undersøgelse fra EU’s ligestillingsinstitut. Senest har Megafon også bedt danskerne tage stilling til, om kampen for ligestilling mellem kønnene er gået for vidt. Når 43 procent af de adspurgte erklærer sig enige i det udsagn, fortæller det mig, at danskerne generelt oplever en høj grad af lighed. Det kan Mogens Jensen jo tage med, før han taler ligestillingen længere ned, end virkeligheden tillader. Selv om det generelt går godt med ligestillingen i Danmark, mener jeg stadig, der er plads til forbedring. Det ville Mogens Jensen også vide, hvis han læste, hvad jeg skrev. Meget belejligt undlader ministeren fuldstændig at forholde sig til mine tre eksempler på steder, hvor ligestillingen er udfordret. Ligestillingsministeren skylder stadig et svar på, hvad han vil gøre for at hjælpe de mange kvinder i visse etniske minoritetsmiljøer, som lever i social kontrol uden frihed til at bestemme selv. Når Mogens Jensen undlader at forholde sig til en af vor tids største ligestillingsudfordringer, er det så, fordi han ikke har nogen svar på at løse problemstillingen? I så fald vil jeg opfordre ham til at komme i gang med arbejdet. Jeg mangler også Mogens Jensens svar på, hvordan han vil hjælpe de prostituerede, som ikke ønsker at forlade miljøet, men som i stedet ønsker rettigheder svarende til deres pligter. Hykleriet skriger jo til himlen, når socialdemokraterne med den ene hånd tager imod skattebetaling fra de prostituerede og med den anden hånd peger stigmatiserende på dem. På trods af uenigheden vil jeg rose Mogens Jensen for at afsætte midler til en undersøgelse af internetfora, hvor navnlig unge mænd opildner hinanden til diskrimination og seksuelle krænkelser mod kvinder. Det hører ingen steder hjemme, og det vil jeg gerne rose ministeren for at reagere på. Når det er sagt, savner jeg stadig Socialdemokraternes reflekterede bud på at løse nogle af vor tids største ligestillingsudfordringer. Det gælder ikke mindst i landets ghettoområder, hvor ligestilling langt fra er normen. Jeg er med på, at socialdemokraterne tror, de kan løse problemerne ved at bruge flere penge, men er det virkelig Mogens Jensens alvor at løse de store sociale udfordringer med et kursus og en kampagne til 600.000 kroner? Endelig vil jeg gerne opfordre ministeren til at tale ligestillingen op i stedet for ned. Det er muligt, at ligestillingen halter i Mogens Jensens hoved, men det generelle billede viser Danmark som et af verdens bedste lande, når det kommer til rettigheder og muligheder for alle mennesker.

Annonce