Annonce
Danmark

Redaktøren i den røde stol: Brexit er som røvsparkning for etbenede

Peter Rasmussen, chefredaktør, avisen Danmark


Det har været en travl uge for englænderne. Om mindre end 14 dage - 31. oktober - vil den engelske regering være ude af samarbejdet med EU. Det sagde dronning Elizabeth allerede i mandags i sin åbningstale i det britiske parlament.

Talen var selvfølgelig udleveret af Boris Johnson og hans konservative regering og blev bare læst op af den 93-årige majestæt. Men det understreger alligevel, at nu er det alvor. Englænderne vil ikke være med mere.

Det er formentlig de færreste, der kan gennemskue, hvad det i virkeligheden betyder. Men her i redaktørens stol kommer jeg alligevel til at tænke på min afdøde fars ord. Når nogen for alvor overvurderede deres egne evner, sagde han: ”Det er jo ligesom, når et etbenet mand melder sig til en røvsparknings-konkurrence”.

Selv mener Boris Johnson, at det lykkedes at lande en "glimrende aftale" med EU, som han skrev på Twitter i torsdags, selv om det stadig er uklart for de fleste, hvad den går ud på i detaljer. Til gengæld har den seneste uges journalistik her i avisen Danmark vist, at Danmark er klar til brexit. Faktisk er brexit her allerede.

På havnen i Esbjerg har man forberedt sig på lange køer af trailere, der skal fortoldes, når der opstår kø ved den engelske kanal. På toldkontoret er de rykket i større lokaler, og Toldstyrelsen har har ansat 42 ekstra medarbejdere, der skal håndtere konsekvenserne af brexit. Og hos speditionsfirmaet Blue Water Shipping har man etableret et veterinær-kontrolcenter, der skal kontrollere blandt andet fødevarer, der kommer fra England og skal leve op til EU-standarder.

Hos landbruget er man også parat. Her var man ellers bekymret for, hvad man skulle stille op med al den bacon, som vi plejer at sende over til de engelske morgenborde. Men svinepest har åbnet nye markeder i for eksempel Kina, og det betyder, at der er masser af andre steder at komme af med svinekødet. Fiskerne er til gengæld lidt mere nervøse for, hvad der sker med de 40 procent af deres fangst, som de henter i den del af Nordsøen som hører til England.

Om Boris Johnson har mere end ét ben at stå på, når han skal i gang med at sparke liv i væksten i England uden for EU, må tiden vise. Til gengæld kan du, kære læser, få et overblik over, hvad brexit betyder for dig, hvis du lytter til Podcasten Danmark, som ligger på din lokale avis' hjemmeside eller på appen Nyhedskiosken som du har gratis adgang til, når du holder avis. Du kan også høre den lige her:

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce