Annonce
Kultur

Reddet fra affaldscontaineren: Ny form for festivalmad testes på Smukfest

Kasseret mad får nyt liv i boden Wasteland på Smukfest. Her er det medarbejder Oliver Geppel, der griller grøntsager, som ellers ville være endt som affald. Foto: Axel Schütt
Wasteland hedder en ny madbod i Bøgeskoven. Et helt nyt koncept, hvor overskudsmad udgør samtlige råvarer.

FESTIVAL: Intet år uden noget nyt på Smukfests madfront. Således heller ikke jubilæumsåret, hvor et helt nyt koncept i Bøgeskoven har set dagens lys: Mad lavet udelukkende af råvarer, der ellers ville have endt deres levetid i skraldespanden.

Wasteland hedder boden, der byder på tre forskellige wraps, og som det københavnske madbureau Food Studio står bag i samarbejde med festivalen.

- Madprofilen på Smukfest er generelt blevet bedre, men det er stadig mad med mange e-numre og mange færdigvarer. Vores bod er nok et lille vindue af, hvad man kan opleve mere af om måske fem år, siger Jonas Andersen, stifter af Food Studio.

Annonce

Vores bod er nok et lille vindue af, hvad man kan opleve mere af om måske fem år.

Jonas Andersen, stifter af Food Studio og madboden Wasteland

Kasseret, men brugbart

Konceptet er enkelt. Alle råvarer er varer, der er kasseret af supermarkeder eller cateringfirmaer på grund af enten en snarlig udløbet holdbarhedsdato eller af kosmetiske årsager.

- Nu skal man ikke tro, at det er varer, der ikke dur længere eller er rådne. Det er varer som intet fejler, og som vi har samlet ind gennem måneder. For at bevare dem har vi brugt gode gammeldags metoder som syltning og fermentering, men vi har også netop modtaget en hel del ferske varer som for eksempel champignon, squash og jordbær. Det vil sige, at vi har sat en fast menu fra begyndelsen, men at vi også putter andre elementer i, alt efter hvad vi kan få, forklarer Jonas Andersen.

Han fortæller, at hovedingrediensen, selve wrap’ene, er lavet af kasseret brød fra supermarkeder og en enkelt bager på Nørrebro i København.

- Vi har tørret brødet og møllet det igen, og det gav en blanding af mel og rasp, som vi så laver til fladbrød med lidt salt, vand og gær.

Et skridt mod mindre spild

Målet på kort sigt er at sælge 4000 wraps på Smukfest, og på længere sigt handler det overordnet om at reducere madspild med blandt andet oplysning og dialog.

- Vi vil vise, at man kan lave velsmagende mad af råvarer, som er kasseret, men intet fejler. Vi håber, folk synes, det smager godt og får talt sammen om, hvor meget vi egentlig smider ud. Vi ved godt, vi ikke redder verden ved at sælge 4000 wraps, men det er et skridt i den rigtige retning, og måske kan det få festivalen til at tænke mere i samarbejde mellem de mange madboder, så varerne kan udnyttes bedre, lyder det fra Jonas Andersen.

Wasteland ligger i området Søbadet og serverer blandt andet wraps med kødboller af lam, med marineret kylling og med grillede grøntsager.

Stifter af københavnske Food Studio Jonas Andersen håber ikke blot på et godt salg, men også på et skridt i retningen mod mindre madspild. Foto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce