Annonce
Aarhus

Rederi blev hånet for M/F Issehoved: Nu har efterfølgeren fået sit navn

Lilleøre får samme farve som færgen mellem Hou og Sælvig, men den får også en tegning af midgårdsormen på siden. Foto: Samsø Rederi
Speaker-Allan, Hitler og Mary blev sorteret fra, da den kommende hurtigfærge mellem Aarhus og Samsø skulle have et navn.

SAMSØ: Fra midten af juni 2020 er det planen, at en ny hurtigfærge skal få rejsetiden mellem Aarhus og Sælvig på Samsø ned på en time.

Til det formål har Samsø Rederi bestilt en færge i Kina til en pris af 41 millioner kroner. Endnu inden færgen er færdigbygget, er det besluttet, hvad den skal hedde. Og lige som dens forgænger på den hurtige forbindelse mellem Kattegat-øen og Aarhus er valget faldet på et stednavn. Færgen skal hedde Lilleøre, har kommunalbestyrelsen på Samsø besluttet.

I første omgang blev der udskrevet en navnekonkurrence. Den resulterede i 1.089 forslag, men en del blev dog hurtigt valgt fra. Blandt andet foreslog næsten 400, at færgen skulle hedde Speaker-Allan - formentlig som følge af en spøg, som Radio 24Syvs fiktive vært Kirsten Birgit Kretz Hørsholm stod bag.

Så Speaker-Allan blev sorteret fra. Det samme gjorde blandt andet forslag som Hitler og Mary.

Tilbage i finalefeltet var tre forslag: Samsø Ekspressen, Samsing1 og Lilleør.

Valget faldt i første omgang på sidstnævnte, men med et ændringsforslag blev et ekstra 'e' tilføjet, så navnet bliver Lilleøre.

Annonce

Lilleøre

Hurtigfærgen bliver bygget på det kinesiske værft Afai Southern Shipyard. Den er 35 meter lang og 10 meter bred. Skibet monteres med finner, som kan aktiveres i vandet for at undgå rulning i blæsevejr.

Der er plads til 296 passagerer og fire besætningsmedlemmer. Desuden er der 44 siddepladser på det åbne dæk på 1. sal samt plads til 75 cykler og barnevogne.

I hurtigfærgen etableres en lille café på nederste dæk med mulighed for køb af forfriskninger og snacks.

Der er wi-fi om bord samt adskillelige strømudtag/USB-ladestik.

Der er afsat to stoleområder til passagerer, som rejser med hunde. Der etableres en skærm til børne-tv med tilhørende pladser forrest i hurtigfærgen.

På nederste dæk er et område dedikeret til borgere, som har været til ambulant sygehusbehandling, hvor det er muligt at skabe lidt fred med et gardin, som kan trækkes for.

Der er afsat plads til fire kørestole på nederste dæk med tilhørende toilet samt handicapvenlige ind- og udgange i færgen.

Ved færgens anløbssted i både Aarhus og Sælvig bygges solide flydebroer af beton. Hermed vil hurtigfærgen og kajen altid ligge ud for hinanden, hvilket giver god adgang for kørestole, barnevogne, cykler og lignende. Fra flydebroen til kajen etableres en gangbro med en svag stigning på max fem procent – uanset høj- og lavvande.

Mere på værft end på havet

Med navnet ser Samsø Rederi ud til at undgå en ny latterliggørelse, som da Samsø-Aarhus Forbindelsen tilbage i 2016 satte navn på forgængeren til Lilleøre.

Der blev nemlig grinet højlydt, da hurtigfærgen mellem Samsø og Aarhus blev navngivet i 2016. Der var dengang 102 navne at vælge imellem - alligevel faldt valget på M/F Issehoved.

Cirka tre måneder senere havde ejerne fået nok af hånen og latterliggørelsen og fjernede M/F i færgens navn, så den efterfølgende blot hed Issehoved. Så var der ikke mere at grine af, skulle man tro. Men færgen blev stadig latterliggjort, idet den oftere var på værft end i drift, og da den i sommeren 2018 gjorde et længe ventet comeback, måtte færgen vende om efter bare ti minutter på havet på grund af motorproblemer.

To-fem dobbeltture hver dag

Går alt efter planen kan den nye hurtigfærge sejle mellem Aarhus og Sælvig fra 15. juni 2020.

Første sæson vil færgen kun være i drift frem til 31. oktober 2020. I 2021 forventes færgen i drift fra 1. marts – 31 oktober.

Samsø Rederi håber derefter, at det i 2022 og 2023 er muligt at have færgen i drift hele året.

Der lægges op til, at færgen skal sejle op til fem dobbeltture i højsæsonen, tre-fire dobbeltture i resten af sommerhalvåret, mens der kun bliver to afgange fra Aarhus og Sælvig i vinterhalvåret, når den begynder at sejle i de måneder.

Turen kommer til at tage en time.

M/F Issehoved på vej ind i Aarhus Havn. Arkivfoto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Cigaretpriser: Forhåbentlig er prisstigning et stærkere våben end skrækbilleder

En kulsort rygerlunge. Rådne tænder. Eller en person, der hoster blod op. Det er billeder, som siden starten af 2012 har prydet cigaretpakker, og som altså i mere end syv år har skullet få folk til at holde op med at ryge, for - som billederne så tydeligt viser - det er nemlig dødsensfarligt. Men der er ikke kommet færre rygere de senere år. Og desværre er endnu flere unge begyndt at ryge. Faktum må altså være, at folk er fuldstændig ligeglade med skrækbilleder og skræmmekampagner; de ryger, hvis de har lyst til at ryge. Og faktum er altså også, at folk selv må bestemme, om de vil ryge eller ej. Om ganske få måneder bliver det dyrere at være ryger i Danmark. Fra 1. april 2020 stiger en pakke cigaretter til 55 kroner, og fra 1. januar 2022 stiger den igen til 60 kroner. Det er en del af finansloven, hvor det er blevet politisk bestemt. Men hvorfor ikke endnu dyrere, når nu det er så usundt at ryge? Det simple og hurtige svar er, at rygerne også er vælgere, og ikke ret mange - hvis nogen - politikere ønsker at blive for meget uvenner med vælgerne. Derfor en mindre prisstigning, så de rygende vælgere kun bliver lidt sure og måske glemmer det igen efter et stykke tid. En mindre prisstigning er bedre end ingen prisstigning, når det skal ses med sundhedsbriller på. Og en mindre prisstigning er et skridt på vejen mod færre rygere, og selv om skridtet ikke umiddelbart ser særligt stort ud, så er det trods alt et skridt i den rigtige retning. Næste skridt tages i 2022, hvor prisen stiger til 60 kroner for en pakke cigaretter. Om det så er nok til at skræmme de unge rygere væk vides ikke, det må tiden vise. For det er primært de unge og de kommende rygere, der skal skræmmes fra at ryge. For de ældre rygere - og dem, der har råd - betyder så lille en prisstigning formentlig ikke noget. De ryger, fordi de har lyst, og fordi, de har råd til det. Men vi skal - igen med sundhedsbrillerne på - have stoppet de yngre rygere, så de ikke bliver en del af den statistik fra Sundhedsstyrelsen, der fortæller os, at der årligt dør 13.600, hvor rygning kan angives som årsag. Skrækbilleder og skræmmekampagner virker ikke, men forhåbentlig kan en prisstigning vise sig mere effektiv.

Aarhus

Gaslugt fra restaurant: Politi og brandvæsen rykket talstærkt ud til Jægergårdsgade

Aarhus

Så skete det igen: Kvinde snydt af falsk bank-sms

Annonce