Annonce
Indland

Regeringen og DF aftaler at aflyse prishop på biler

Sarah Christine Nørgaard/Ritzau Scanpix
En ændring i målemetoden af nye bilers brændstofforbrug udskydes, aftaler Dansk Folkeparti og regeringen.

Dansk Folkeparti og regeringen er blevet enige om udskyde en ændring i den måde, man opgør bilers brændstofforbrug med et år.

Det oplyser Skatteministeriet.

FDM og De Danske Bilimportører oplyser til TV2, at uden indgriben havde ændringen ført til stigninger fra 3000 til 20.000 kroner på nye biler.

Det drejer sig om den målemetode, der kaldes WLTP. Den har siden september været i brug og fra 1. april i år skulle registreringsafgiften udregnes baseret på WLTP.

Registreringsafgiften udregnes på en måde, så den belønner biler, der kører længere på literen. Da den nye målemetode på papiret ville nedbringe den distance, som især små biler ville køre på literen, var der prisstigninger i vente.

Der vil samtidig være andre biltyper, der ville falde i pris.

Jan Lang, der er markedsanalytiker, siger til TV2, at 80 procent af de nye biler vil stige i pris, mens 20 procent vil blive billigere.

Normalt tager det 30 dage at behandle et lovforslag. Det vil i så fald betyde, at udskydelsen ikke når at træde i kraft. Derfor vil regeringen og Dansk Folkeparti søge om dispensation til at få hastebehandlet aftalen.

Ifølge Dennis Flydtkjær, der er skatteordfører for Dansk Folkeparti, giver et års udskydelse bedst mening af flere årsager.

- Der var udsigt til, at en del biler ville stige ret kraftigt i afgifter fra udgangen af 2019. Det synes vi, ikke var en god idé, siger han.

- Det giver rigtig god mening at udskyde det til udgangen af 2020. Det skal ses i det lys, at vi har nedsat en transportkommission, som skal kigge generelt på bilafgifterne.

- Det giver mening at få udskudt den her nye målemetode og indfasningen af den, indtil den dato hvor vi alligevel skal kigge på alle bilafgifterne og have et kæmpe eftersyn af, hvordan man skal indretter dem.

Den kommission, som Dennis Flydtkjær henviser til, er nedsat af regeringen for at se, hvordan afgifterne kan hjælpe med at få en million grønne biler på vejene.

Det bliver tidligere direktør for det daværende Dong Anders Eldrup, der skal stå i spidsen for kommissionen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Biografgængere undrer sig over manglende evakuering: Men det var helt efter bogen, forklarer centerchef

AGF

AGF gik mål-amok i Farum

Leder For abonnenter

Kloge ord om vanddragen: Vent med at flytte den

Vanddragen synger nu på sidste vers på Store Torv, efter at Aarhus Byråd onsdag besluttede, at den skal fjernes fra torvet og formentlig erstattes med noget andet kunst på stedet. Tilsyneladende har beslutningen bred opbakning i befolkningen - på en afstemning på stiften.dk forleden stemte 60 procent af deltagerne for, at den skal væk. Så det giver ikke nogen mening at diskutere længere, om den skal blive stående eller ej. Den sag er afgjort. Til gengæld giver det masser af mening at se fremad og diskutere, hvad der skal ske med torvet, når 'Torvenes Brøndsløjfe', som Vanddragen rettelig hedder, er væk. Den diskussion startede så småt på byrådsmødet, hvor et par klarsynede politikere hævede stemmen. SF's Jan Ravn Christensen manede til besindighed og advarede mod, at Vanddragen bliver fjernet over hals og hoved og efterlader et stort hul i torvets belægning, som derefter skal repareres for igen at blive brudt op, når en ny udsmykning er klar. Dér har han en vigtig pointe. Det vil være spild af penge at fjerne Vanddragen, før noget nyt er klar. DF's Knud N. Mathiesen har også en pointe i, at det er uværdigt og uhensigtsmæssigt at gemme dragen væk i et depot. Så han slår til lyd for, at der med det samme findes en ny placering, hvor kunstværket spiller bedre sammen med omgivelserne, end det var tilfældet på Store Torv. Og at private bygherrer kunne tænkes at ville sponsorere en flytning til et nyt område, hvor de har gang i noget byggeri, er vel heller ikke utænkeligt. Så lad os følge deres gode råd og få gang i en proces, som både handler om at give Store Torv en indretning og noget kunst eller udsmykning, som kan give mere liv på torvet, samt finder et nyt og bedre sted til Vanddragen. Lad os straks komme i gang med at diskutere det. Knud N. Mathiesen nævner selv Aarhus Ø, som et oplagt sted til Vanddragen, men ville det ikke bare blive samme historie dér, som det var på Store Torv: at vinden spreder vandet ud over et større område. Måske et kommende torv eller grønt område på Godsbane-området ville være mere velegnet?

Annonce