Annonce
Erhverv

Regeringen vil forbyde tynde knitreposer

Regeringen vil helt forbyde tynde plastikposer og indføre tvangsbetaling for resten. Det skriver Politiken. (Genrefoto)

Hvis det står til regeringen, skal de tynde engangsplastikposer forbydes. Det skriver Politiken.

I regeringens plastikhandleplan fremgår det, at planen er, at de tynde plastikposer kendt som knitreposer skal forbydes. Samtidig skal det være forbudt at dele plastikposer generelt ud gratis.

Det skriver Politiken.

- Vi bruger for mange plastikposer og brænder alt for meget plastik af. Vi skal væk fra "brug-og-smid-væk-mentaliteten".

- Det betyder, at de tynde plastikposer, dem skal vi holde op med at bruge.

- Og så skal vi tænke os langt bedre om, før vi bruger de tykke plastikposer, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V).

Han beskriver det som "god liberal politik at passe på vores samfund, natur og miljø". Ministeren håber samtidigt på, at forslaget kan gennemføres inden for "det nærmeste års tid".

- Nu skal vi præsentere planen og drøfte den med Folketinget. Og så satser jeg på, at der vil være vild jubel og stor tilslutning til den, siger ministeren.

Der er i hvert fald opbakning fra Socialdemokratiet. Ifølge miljøordfører Christian Rabjerg Madsen har Socialdemokratiet tidligere fremlagt forslag om posebetaling.

- Det handler om, at vi har behov for at lære hinanden, at man skal væk fra de plastikposer, som ikke kan genbruges. Og så skal man købe mere holdbare plastikposer, der kan bruges igen og igen, siger han.

De tynde plastikposer, som er kendt fra eksempelvis pizzeriaer eller små butikker, bliver oftest kun brugt en gang og går let i stykker. Og tvungen betaling for almindelige plastikposer skal få danskerne til at genbruge dem mere.

Forslaget finder støtte hos Dansk Erhverv, der er erhvervsorganisationen for 14.000 virksomheder - blandt andet inden for handel.

- Vi støtter op omkring, at en pose ikke er en gratis ting. Når en pose koster noget, bliver det en vare, som forbrugere opfatter som en værdi, og det giver respekt og incitament til mere genbrug, siger Jakob Lamm Zeuthen, miljøpolitisk chef i Dansk Erhverv, til Politiken.

Hos Danmarks Naturfredningsforening byder man tiltaget velkommen. Seniorrådgiver Sine Beuse Fauerby fortæller, at man længe har arbejdet for et forbud og tvangsbetaling.

- Det er absolut gode nyheder og noget, vi har arbejdet længe på.

- Jeg tror efterhånden, alle er blevet både chokerede og overraskede over, hvor meget plastik, der er i naturen. Der er ingen tvivl om, at der skal gøres noget. Og her er plastikposer et helt oplagt sted at gøre noget, siger hun.

De seneste år er der kommet mere og mere fokus på plastikforurening, ikke mindst i havene.

I Australien har landets to største supermarkedskæder, Coles og Woolworths, besluttet ikke at have de tynde plastikposer.

Det har ifølge The Guardian ført til et fald generelt i forbruget på 80 procent og har sparet 1,5 milliarder poser, siden de stoppede med at føre dem i sommer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce