Annonce
Østjylland

Bekymring for kollektiv trafik: Problem hvis Midttrafik må ændre i køreplaner uden at spørge Regionsrådet

Skal Midttrafiks beføjelser, når det gælder ændringer i køreplanerne , udvides? Det skal først Udvalget for Regional Udvikling og siden hele Regionsrådet tage stilling til. Arkivfoto: Jens Thaysen
Rasmus Foged fra Alternativet er bekymret over, at et flertal af regionspolitikerne er godt på vej til at give Midttrafik kompetence til at ændre i køreplaner uden at spørge Regionsrådet.

Region Midtjylland: Skal Midttrafiks bestyrelse fremover kunne foretage ændringer i de regionale busruters køreplaner uden først at spørge om lov i Regionsrådet for Region Midtjylland.

Blandt andet det spørgsmål skal medlemmerne af Udvalget for Regional Udvikling tage stilling til, når de samles på onsdag 9. oktober.

Et forslag til en ny styringsmodel for Midttrafik, som politikerne skal forholde sig til, giver trafikselskabet "initiativpligt" mod tidligere "initiativret", eller med andre ord pålægges Midttrafik at handle, hvis der er tegn på, at budgetterne ikke kan holdes.

- Og det er helt fint, mener Alternativets medlem af udvalget, Rasmus Foged.

Hvad han imidlertid er mere loren ved, er, at Midttrafiks bestyrelse også i højere grad end hidtil får kompetence til at ændre i køreplaner, hvis den finder det hensigtsmæssigt.

- Det synes jeg er et demokratisk problem. Den kollektive trafik er et område, som optager rigtig mange borgere, og som rigtig mange mennesker er afhængige af fungerer. Det bekymrer mig, hvis Midttrafik fremover kan sløjfe afgange eller på anden måde kan ændre i køreplanerne, uden at vi folkevalgte bliver hørt, siger Rasmus Foged.

Forslaget, hvis det vedtages, indebærer dog også, at nedlæggelser og oprettelser af busruter samt ændringer i trafikplanens hovednet ikke kan foretages uden først at have været via regionen til godkendelse. Det er imidlertid ikke tilstrækkeligt til at berolige Rasmus Foged.

- For mig er det noget uklart, præcist hvor grænsen går for, hvad Midttrafik selv skal kunne bestemme. Så umiddelbart kan jeg i hvert fald ikke stemme for forslaget, siger han.

Annonce

Den kollektive trafik er et område, som optager rigtig mange borgere, og som rigtig mange mennesker er afhængige af fungerer. Det bekymrer mig, hvis Midttrafik fremover kan sløjfe afgange eller på anden måde kan ændre i køreplanerne, uden at vi folkevalgte bliver hørt.

Rasmus Foged (Alt.)

Formand ikke bekymret

Jørgen Nørby (V), der er formand for udvalget for regional udvikling, er imidlertid ikke så bekymret for forslaget.

- Det er jo lavet af bitter erfaring, altså for at sikre, at vi ikke igen havner i en situation som sidste år, hvor vi pludselig skulle ud at skære voldsomt i de forskellige ruter. Med initiativpligten skal Midttrafik nu handle, hvis der opstår situationer, som kan vælte budgettet, eksempelvis hvis prisen på diesel pludselig stiger voldsomt, siger Jørgen Nørby og fortsætter:

- Og der står jo også i forslaget, at ændringer i trafikplanens hovednet altid skal godkendes af regionen.

Med trafikplanens hovednet menes ifølge formanden alle de ruter, som regionen betaler. Jørgen Nørby afviser dog ikke, at man den nye styremodel vil deponere lidt af sin indflydelse hos Midttrafik.

- Men her handler det om at have tillid til samarbejdsparterne på trafikområdet, og om man kan have det, tør jeg godt lade komme an på en prøve, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

Minut for minut: Gyserafslutning - Silkeborg henter sejren hjem i kampens sidste minutter 

Annonce