x
Annonce
Kultur

Regnbuen er mit vigtigste og bedste værk

Your Rainbow Panorama på Aros åbner

Olafur Eliassons 62 millioner dyre Your Rainbow Panorama er et spektakulært og imponerende vartegn for Aarhus og et kæmpescoop for Aros.

»Jeg har ikke blot ventet på det her værk i fire år men i 44 år. De første 40 år blot uden at jeg vidste det, jokede Olafur Eliasson, inden pressen blev inviteret op i den 153 meter cirkelformede og mere end 300 tons tunge regnbue, som håndværkerne under festtalerne stadig havde travlt med at give den sidste udvendige finish.

Annonce

»Med Your Rainbow Panorama« har Aarhus ikke blot fået et enestående kunstværk men også et nyt vartegn og et ikon for fremtiden,« lød det fra borgmester Nicolai Wammen. Borgmesteren glædede sig især over, at Regnbuen, som værket slet og ret kaldes i daglig tale, taler til hjerte og hjerne hos alle, uanset om man har forstand på kunst eller ej.

Marc Perera Christensen stod ikke tilbage for borgmesteren i kampen om superlativerne og udtrykte samtidig et håb om, at man også i Bruxelles tager pejling efter byens nye »fyrtårn«, når EU-kommissionen næste år udpeger en dansk by til at være europæisk kulturhovedstad i 2017. En titel, som Aarhus og Sønderborg foreløbig er eneste bejlere til.

Med Regnbuen sætter også museumsdirektør Jens Erik Sørensen prikken over i'et på det museum, som han om nogen har været ildsjælen bag.

»Værket placerer Aros i det bedste selskab af kunstmuseer. Og i forhold til solen og vandfaldene i London og New York, så er der her tale om et værk som bliver stående. Vi var det første kunstmuseum i verden, der investerede i et værk af Olafur Eliasson, og har lige siden haft et særligt forhold til ham«, siger Jens Erik Sørensen der smilende tilføjer:

»Jeg kender ikke noget andet kunstmuseum i verden med et så stort reklameskilt.

Der er ingen ende på Olafur Eliassons cirkulære regnbue, der tillader 150 besøgende ad gangen at besigtige Aarhus i alle farvespektrets nuancer. Men man behøver dog ikke lede forgæves efter krukken med guld. Den står ved Aros' indgang i form af et kasseapparat, der vil klinge lystigt de kommende mange måneder. Kunstmuseet satte i 2005 publikumsrekord med cirka 350.000 besøgende. Siden har det knebet museet at leve op til det besøgstal, men med det store ryk-ind på godt 142.000 til den netop afsluttede succes-udstilling med Asger Jorns værker og med et Sculpture by the Sea langs Aarhus-bugten med anslået en halv million besøgende lige om hjørnet, peger alt på, at kunstmuseet i år opnår en ny rekord.

»Jeg tror bestemt, at vi kommer til at bide rekorden i haserne,« lyder den forsigtige melding fra Jens Erik Sørensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Sygeplejerske på hospital i corona-alarm: - Jeg har aldrig oplevet sådan et sammenhold

Leder

Debatten om prisen for et menneskeliv må vente til bedre dage

Debatten er allerede i gang. Den om prisen for et menneskeliv. Den måtte uvægerligt komme, som den altid bør og gør, når staten enten går i krig, bygger stort eller blot overvejer at gøre det. Lige nu står vi foran den største sundhedsudfordring i mange, mange år med corona-krisen på vej mod sit forventlige højdepunkt her i Danmark. Så mens vi venter på stormen, så lever debatten om prisen for et menneskeliv på de sociale medier, i landets aviser og formentlig også ude i hjemmene. Den kommer selvfølgelig, fordi staten indtil videre er ved at pumpe 285 milliarder kroner ud til hjælpepakker, fordi både små og store virksomheder lukker og nogle bukker under for krisen. Så derfor er det helt naturligt, at debatten kommer. Men den kommer bare alt for tidligt. Inden du gør dig til deltager i den debat, så gør dig selv - og alle andre - den tjeneste at bruge nogle minutters tanker på følgende: Hvor meget er dit barn værd? Hvor meget skal staten bruge på at redde din ægtefælle i et spørgsmål om liv eller død? Og spørg dig selv, hvor mange kroner det skal koste at redde din bedste ven, hvis vedkommende har fået kræft? Når du har tænkt godt og grundigt over det, så er du langt bedre rustet til at deltage i debatten. Og du vil højst sandsynligt have fundet ud af, at der ikke kan sættes et prisskilt på den behandling, som skal redde dit barn, din ægtefælle, din bedste ven. Anderledes er det åbenbart, når man står på afstand og tænker på de mange milliarder af kroner, der lige nu bruges i Danmark - og endnu flere milliarder rundt om i hele verden. Når man står derude, og måske er virksomhedsejer eller besidder en aktiemajoritet i et firma, så er prisen meget høj. Det er utroligt nemt at sige, at det er mennesker uden følelser, der lige nu gerne vil debattere prisen for et liv. Men nogen skal starte debatten. Uanset om vi kan lide det eller ej, så er det jo et vigtigt spørgsmål. Det gælder også den dag, hvor vi ikke har corona, men kæmper med andre svære sygdomme, hvor prisen på medicin for at holde folk i live er himmelhøj. Debatten er vigtig, og den er svær. Især lige nu, hvor corona fylder det hele, hvor følelser blokerer for en saglig diskussion. Det er derfor ikke nu, debatten skal tages. Den skal gemmes til bedre dage, hvor der forhåbentligt er plads og tid til at gå i dybden med det meget svære spørgsmål; Hvad er prisen for et menneskeliv?

Aarhus

Vilhelmsborg Festspil er gået konkurs: - Det ville være uansvarligt at bruge penge på en ny opsætning

Kultur

Aflyse, udskyde eller gennemføre? Samlet status på arrangementer som Northside og Aarhus City Halvmarathon

Annonce